Cadex kennen we als fabrikant van hoogwaardige en superlichte carbonprodukten voor de racefiets. Maar tegenwoordig is het streven naar een zo’n laag mogelijk gewicht niet enkel meer voorbehouden aan racers. Ook bij gravelbikes blijkt dit steeds belangrijker te worden.

Gravel staat vooral bekend om het relaxte, plezier en avontuur, maar het koersen neemt serieuzere vormen aan. De UCI bemoeit zich er bijvoorbeeld mee en er komt een heus NK Gravel aan. En gewicht speelt natuurlijk een rol bij het koersen, maar ook als het niet om de prijzen gaat, kan een lichte fiets fijn zijn.

Cadex AR stuur, “superlicht en ultra-sterk”

Na de recente introductie van hun zeer lichte stuur voor de weg (160 gram!), komt Cadex nu dus met de AR, all-road. Superlicht en ultra-sterk, voor elk soort weg en elk soort route, voor ‘verschrikkelijke’ races en enorme trainingsdagen, zoals ze zelf zeggen.

Het stuur heeft ook een ergonomische vorm gekregen in combinatie met een backsweep en flare. De flare maakt het eigenlijk ook tot een gravelstuur. Hierdoor wordt het stuur onderin de beugels breder gemaakt waardoor je meer controle hebt. Vergelijk het met de brede sturen bij het mountainbiken. De Cadex AR heeft flare van 8 graden meegekregen. Daarbij doen ze ook nog een beetje outsweep, waar het uiteinde van de stuurbocht ook nog iets naar buiten gaat. Door de flare en de outsweep wordt een 42 cm stuur aan beide kanten 3 cm breder.

We hadden het ook nog over backsweep. Daarbij wordt het stuur vanuit het midden iets achteren geboden zodat je handen een ergonomische positie kunnen aannemen. Dat is fijn bij het klimmen bijvoorbeeld. Iets dat niet meteen opvalt is dat ze het stuur bij het uiteinde van de stuurbocht langer hebben gemaakt, de extended tail. Toch 4 cm extra die ze hebben toegevoegd om meer controle te bieden bij dalen, de bochten en sprinten.

Ook uit één geheel en daardoor lichter en stijver

Net als het Cadex Race stuur is ook de AR uit één stuk vervaardigd. Dit klinkt wellicht als vanzelfsprekend voor veel mensen, maar het gros van de carbon racesturen worden samengesteld uit 3 losse stukken die worden verlijmd. Door het stuur als één geheel te vervaardigen win je volgens Cadex aan stijfheid en een lager gewicht.

Technische specificaties

Klemdiameter: 31,8 mm
Breedtes: (remgreep tot remgreep): 400 mm | 420mm | 440mm | 460mm
Flare: 8 graden
Outsweep: 3 graden
Backsweep: 3 graden
Drop: 115 mm
Reach: 70 mm
Gewicht: 185g (400mm) | 190g (420mm) | 195g (440mm) | 200g (460mm)
Adviesverkoopprijs: € 349,95

Die adviesprijs liegt er niet om, dat mag duidelijk zijn. Toch kan je die scherp noemen, omdat Cadex met de AR een stuur heeft dat in vergelijking met high-end sturen van andere carbonspecialisten lichter en zelfs soms nog wat goedkoper is. Alle info en waar te koop bij Cadex.

Comments are closed.