Gisteren werd er door ICC Benelux, de importeur van Campagnolo een presentatie gehouden over de nieuwigheden van Campagnolo voor 2014.
De nieuwigheden waren al te bewonderen op de Bikemotion 2013 of de Eurobike 2013, maar nu werd er wat meer technische informatie gegeven.
Interne Power Unit EPS
Belangrijkste nieuwsitem is de interne power unit voor EPS. Die kan dan die lelijke klomp aan je frame vervangen. Er zijn 2 verschillende versies, eentje voor de Super-Record en Record EPS groep, en eentje voor de Athena groep. Deze twee zijn niet uitwisselbaar ivm andere stekkertjes, verder zijn ze precies hetzelfde.
Met deze nieuwe power unit is het ook mogelijk om de voorderailleur op beide bladen afzonderlijk af te stellen. Dit kon bij de oude power unit niet. Het makkelijkst is de unit te monteren in de zadelpenbuis. Met 2 schoefjes die je door de bidonhouder aansluiting draait, kan je de accu vastzetten. Door deze schroefjes komt je bidonhouder wel ietsje verder van het frame af te staan (1 a 2 mm) en enkele bidonhouders passen er niet meer op omdat de houder over de schroefjes moeten passen.
Het is ook mogelijk (als de ruimte in het Balhoofd, waar de accu doorheen moet, het toelaat) ook mogelijk om de accu te monteren in de schuine buis. Ook kun je de accu extern monteren onder de achtervork. Het gewicht is 132 gram en heb je de oude EPS accu dan kan je overstappen. Je hebt dan ook de bijpassende nieuwe oplader nodig en je wordt geadviseerd om ook de nieuwe interface aan te schaffen omdat daar de foutmelding worden weergegeven. Dit laatste hoeft niet, maar dan kan je de foutmeldingen niet meer uitlezen.
Over Torque Cranks
Dan zijn er de Over Torque Cranks. Twee nieuwe cranks die 5% stijver is dan de huidige Super Record crank. Daarnaast is er een 10% betere verhouding tussen gewicht en stijfheid. De 2 versies zijn de Comp Ultra en de Comp One. Het verschil is dat de Ultra lichter is (563 gram = lichter dan de Super Record Crank) dan de One (605 gram). En ik moet zeggen, ze voelen ook onwerkelijk licht aan. Verder heeft de Ultra USB lagers en de One heeft lagers van staal. De Crank is officieel ontwikkeld voor de BB386 maar is er met opvulringen ook voor BB30 en BSA. Om het nog duidelijker te maken zijn ze beschikbaar voor dubbel, compact en 52-36 met crankarmlengtes: 170mm, 172,5mm en 175mm.
En alleen geschikt voor 11-speed. De prijs voor de Ultra is 629,- en de One kost 475,-
Bora 35 wielen
De nieuwe Bora 35 wielen zien er wel erg gaaf uit. Vooral in Dark Label kleuren (zie foto). Ze zijn er ook met de Bright Label kleuren. De remrand is nieuw waardoor hij een stuk beter moet remmen in de regen. Er is een Bora Ultra versie die 1230 gram weegt en een carbon naaf en Cult lagers heeft. De prijs is € 2972,- Daarnaast is er de goedkopere One set. Deze set weegt 1260 gram en heeft een aluminium naaf en normale lagers. Het prijsverschil met de Ultra is best groot. De One kost € 1798,-
Stiekem zijn we wel heel erg benieuwd of het verschil van 1174 euro duidelijk te merken is? Helaas zijn die wielen op dit moment alleen maar geschikt voor Tubes.
Diversen
Dan nog even in het kort wat diverse nieuwigheden. Het Ghibli dichte wiel wordt vervangen door de Bora Ultra TT. Helemaal van carbon en weegt 975 gram met Cult lagers. Prijs is € 3041,-
Verder zijn de Vento en Khamsin wielen vernieuwd. Vooral lichter zijn ze geworden. De Vento is 187 gram lichter dan het oude model, en de Khamsin is 127 gram lichter. Prijs voor de Vento: € 236,- en voor de Khamsin € 162,-