De CAAD modellen van Cannondale zijn al sinds jaar en dag toonaangevend als het gaat om aluminium racefietsen. Carbon mag dan de boventoon voeren, aluminium doet nog steeds mee. Dat is ook wat Cannondale wil laten zien met de nieuwste telg: de CAAD13.
De CAAD12 is inmiddels vier jaar oud en had net als de SuperSix eigenlijk een heel klassiek uiterlijk van een racefiets. Geen extreme oversized buizen of slooping bovenbuis. Bij de SuperSix is Cannondale daar vanaf gestapt, en de CAAD13 volgt. De CAAD13 deelt ook de geometrie en rijpositie van de SuperSix EVO.
Cannondale geeft aan dat de fiets de strijd aan moet gaan met carbonracers. En dan niet zozeer met de prijs, want die wint aluminium toch wel. Wel als het gaat om comfort. Dat is altijd een punt geweest als het ging om alu vs carbon. “Aluminium fietsen zijn stijf en hard”, wordt altijd gezegd. En vaak klopt dat ook, dat is de eigenschap van het materiaal. Cannondale geeft aan dat de nieuwe CAAD13 sneller, soepeler en comfortabeler is dan ooit. Juist om die strijd met carbon aan te gaan.
Als je de CAAD13 vergelijkt met zijn voorganger zal je een vergelijkbare ontwikkeling als bij de laatste SuperSix en zijn voorganger. Een van de visueel opvallendste dingen is dat de staande achtervorken zijn verlaagd. Daarmee is het ook meteen gedaan met het klassieke uiterlijk van weleer. De nieuwe aluminium buizen zijn ingekort in druppelvorm die even veel en even stijf of nog stijver zijn dan ronde buizen. De druppelvorm moet de aerodynamica tot 30% verbeteren.
Het frame is gemaakt van SmartForm C1 Premium 6069 aluminium, de eveens nieuwe BallisTec voorvork van carbon. Die eerder genoemde verlaagde achtervorken zijn onderdeel van het SAVE principe, gebruikt om het comfort en rijgevoel te verbeteren ten opzichte van de CAAD12. Daartoe dienen ook de interne zadelpenklem en de in het ontwerp geïntegreerde KNØT27 zadelpen en voorvork. Dit alles zou niet ten kosten moeten gaan van het gewicht en het kenmerkende vlotte karakter en stuurgedrag van de CAAD.
Modellen en prijzen
De fiets biedt ruimte voor 30 mm brede banden bij schijfremmen en max 28 mm bij velgremmen, variatie in het plaatsen van je bidon op de onderbuis (laag/aero vs hoog/hydratatie), Speed Release steekassen, interne kabelgeleiding. Er zijn 3 uitvoeringen met schijf- en 2 met velgremmen, allen in de maten 44 tot 62. Er is ook één vrouwspecifieke uitvoering met schijf- of velgremmen in de maten 44 tot 54. Uitgerekend de fiets die wij er het mooist uit vinden zien, zal niet in de Benelux leverbaar zijn. Dat is de fiets op de headerfoto met SRAM eTAP Force AXS. De andere modellen zien er ook goed uit, maar deze vonden wij er toch uitspringen. Hieronder een overzicht van de overige modellen (niet alle kleuren).