Het cyclocross seizoen staat weer voor de deur! In plaats van uren voor de televisie voor honderden kilometers koers kunnen we ons langzaam gaan voorbereiden op maximaal twee uurtjes cross per weekend. Canyon haakt daar handig op in door de vernieuwde Canyon Inflite CFR precies op het juiste moment te lanceren. CFR staat bij Canyon voor Canyon Factory Racing, en dat betekent dat dit het nieuwe topmodel is. Van de Canyon Inflite was er namelijk nog geen CFR versie, maar nu dus wel.
Het model Inflite is zeker niet nieuw bij Canyon, want Mathieu van der Poel heeft maar liefst vier wereldtitels behaald op deze Inflite. De laatste fietste hij stiekem al met deze CFR uitvoering. Het frame valt op door de bocht in de bovenbuis, waardoor de fiets comfortabeler aanvoelt tijdens het schouderen. En door de knik in het frame gaat de zadelpen op een lager punt het frame in, en dat zorgt voor meer flexibiliteit en comfort.
Zelfde geometrie maar met CFR carbon
De geometrie en het frame van de Inflite blijft behouden, maar toch is er behoorlijk wat veranderd aan deze crosser. Naast dat er voor een speciale carbon layup wordt gebruikt bij de CFR versies, kiest Canyon namelijk ook voor een nieuwe cockpit, volledig interne bekabeling en een Ceramic Speed bottom bracket. En er zijn nieuwe kleuren! Vooral de volledig geïntegreerde bekabeling is optisch gezien een hele mooie upgrade. Het geeft deze cyclocrosser de cleane look die we steeds vaker op wegfietsen zien.
Verstelbare aero cockpit
Maar ook de verstelbare CP0018 aero cockpit van Canyon zelf is een upgrade. Het versterkt de cleane look en het stuur is zowel in hoogte als breedte eenvoudig te verstellen. En dat kan handig zijn in de cross, aangezien je in sommige crossen voordeel hebt bij een breder of smaller stuur. Op een snel parcours kan een smal, aerodynamisch stuur van pas komen terwijl je op een technisch parcours liever met een iets breder stuur fietst. De breedte is in drie posities in te stellen zonder het stuur te demonteren, en ook de hoogte is 15 mm aanpasbaar.
Ceramic Speed bottom bracket
En het bottom bracket is dus nieuw, en dat is van Ceramic Speed. Een mooie upgrade, die zeker een paar watt gaat schelen. Het is interessant om te zien hoe ook in de cross aerodynamica en marginal gains een steeds grotere rol gaan spelen, terwijl het ‘vroeger’ vooral om techniek en kracht draaide. Een leuke ontwikkeling, want het zorgt voor fietsen met meer en meer technische snufjes. Qua kleuren is er de keuze uit zwart of paars als je gaat voor deze CFR uitvoering. Vooral die glanzende paarse kleur valt op.
Ook qua afmontage zijn er twee opties. Het topmodel, de Inflite CFR is uitgevoerd met Shimano Dura-Ace 9200 12-speed met een Rotor Aldhu 24 Inspider met power meter en DT Swiss CRC 1100 Spline carbon wielen. Ook het andere topmodel heeft deze wielen, maar is dan weer voorzien van Sram Red eTap AXS in combinatie met een Quarq powermeter. Beide uitvoeringen kosten € 7.499,-.
Ook nog andere uitvoeringen van de Canyon Inflite
Maar er zijn ook meer betaalbare opties. Want naast de CFR uitvoering zijn er ook nog de CF SLX en de CF SL uitvoeringen. De CF SLX is er met Shimano Ultegra Di2 gecombineerd met een Rotor power meter (€ 5.499,-) of Sram Force eTap AXS gecombineerd met een Quarq powermeter (€ 4.999,-) en beide uitvoeringen hebben DT Swiss CRC 1400 wielen. Als laatste is er de CF SL, uitgevoerd met Sram Rival eTap AXS, een Quarq power meter, DT Swiss CRC 1600 Spline carbon wielen en een H31 cockpit. Deze versie kost € 3.999,-.
Meer info via Canyon.