Het is niet hun eerste e-bike, maar wel hun eerste elektrische racefiets. Ze kunnen putten uit ervaring dus, en dat is altijd goed. En nog meer goed nieuws: hij kost € 2.999,-. Niet meteen een high-end knaller dus, maar een fiets voor een bredere doelgroep.
Dat is ook een doel dat Canyon uitspreekt: “prestaties toegankelijk maken voor iedereen.” Het taboe dat heerst op het gebruik van elektrische racefietsen is nog niet weg helaas, dus goed dat ze het nog een keer onderstrepen, denken wij. “Voor veteranen die wekelijks willen blijven fietsen. Voor nieuwkomers die willen aanpikken in het lokale peloton. Voor ervaren fietsers die willen genieten van rustige trainingen. Voor zij die hun passie voor de fiets willen delen, overal en met iedereen.”
Endurace, met een motor
De fiets is gebaseerd op de Endurace, een fiets we al eerder bestempelden als een specialist voor comfort en lange dagen in het zadel, zonder in te leveren aan sportiviteit. Die Sport Geometrie, zoals Canyon het noemt, is ook van toepassing op de elektrische variant. De toevoeging “ON” krijgen meerdere e-bikes in hun collectie mee, zo is er ook de Roadlite:ON.
Ten behoeve van de integratie van de motor zijn de chainstays met 10 verlengd. Dit draagt ook bij aan de stabiliteit. Het Fazua Evation aandrijfsysteem zit geïntegreerd in de schuine onderbuis. Die is daardoor wat dikker, maar als je het niet weet zal het je nauwelijks opvallen dat er een accu en motor in verwerkt zit.
De fiets heeft een aluminium frame, carbon voorvork, carbon Canyon VCLS zadelpen, 32 mm Schwalbe E-One banden en Shimano RT70 schijfremmen. Verder is hij afgemonteerd met Shimano GRX, te weten GRX600 STI hendels en een RX812 achterderailleur. Een 48T kettingblad in combinatie met een SLX 11-42 cassette werken samen met de Fazua motor. De crank is van het onbekende Samox. Deze is speciaal voor gebruik met de Fazua motor.
De fiets is voor ‘iedereen’, zoals Canyon zegt, ook om met groepjes mee te kunnen, maar de 32 mm banden op de alu Alexrims RXD5C wielen en GRX onderdelen geven ook wel weer aan dat je er ook wat gravel mee kan berijden en wat meer op avontuur kan gaan. Vergeet ook niet dat de motor tot maximaal 25 km/u kan (en mag) ondersteunen. Daarna moeten je benen al het vermogen leveren.
Fazua Evation aandrijving
Het aandrijfsysteem weegt inclusief accu 4,6 kg waardoor het totaal van de fiets op 15 kg komt. Niet bepaald licht, maar dat was te verwachten. We weten van andere racefietsen met dit aandrijfsysteem en vergelijkbaar gewicht dat je dan gevoelsmatig ook nog steeds op een racefiets rijdt. Een stuk zwaardere weliswaar, maar daar kan die motor weer bij helpen. Die levert 250 Watt aan vermogen met een koppel van 60 Nm.
Het Fazua Evation systeem heeft net de zogeheten Black Pepper Performance Update gekregen van de fabrikant. Die krijg je dus al meteen mee en bevat grote (software) updates die betrekking hebben op zowel de motor als de instellingen. Dit moet het rijgedrag van de motor bevorderen. Een belangrijke update voor wielrenners is dat de motor nu in iedere modus ook in hoge cadans maximaal vermogen kan leveren. Dit was nog beperkt tot 60 RPM, nu van 55 tot 125.
De prijs-kwaliteit verhouding is bij Canyon over het algemeen heel goed en ook bij deze Endurace:ON durven we zo op het eerste gezicht ook te stellen dat het nu weer in orde is. Deze Canyon Endurace:ON AL 7.0 zal namelijk € 2.999,- gaan kosten. Vanaf 9 april online te koop bij Canyon.