Als je een toertocht gaat fietsen en je het jezelf niet al te makkelijk wilt maken kies je een afstand die buiten je comfortzone ligt. Met deze Canyon kan dat zomaar een flinke afstand worden, want aan comfort geen gebrek bij deze Endurace CF SL Disc 8.0.

De naam van elk Canyon model zegt veel over de toepassing van de fiets. Zo ook bij de Endurace, een woordspeling op endurance, uithouding. Een fiets om lange tochten mee te fietsen, waarbij het niet per se om het hardst hoeft te gaan. Maar daarmee zeg ik nog niet dat het hier om een trage en slome tweewieler gaat, alles behalve.

Het zijaanzicht verraadt niet veel. Het is in ieder geval niet het typische beeld van een fiets in deze categorie met een zichtbaar hogere stack bijvoorbeeld. Als ik de cijfers vergelijk met die van de Ultimate, waarmee ze in de WorldTour koersen, is de stack slechts 12 mm hoger en de reach 10 mm korter. Om bij het frame te blijven: het gaat om de CF SL uitvoering. Een stapje hoger zit de Endurace CF SLX (zie review uit 2016) die net weer iets lichter en stijver is en natuurlijk ook duurder.

De SLX is dan iets lichter, maar deze SL in maat L (komt overeen met een 57/58) weegt nog altijd een uiterst respectabele 8,09 kg. Dat vind ik heel erg netjes voor een endurance fiets met schijfremmen in deze prijscategorie. Zit je met je budget in deze prijsklasse dan hoef je echt niet druk te gaan maken over datgene wat de SLX meer te bieden heeft. Het zijn verschillen die je waarschijnlijk niet of nauwelijks zal merken op het niveau van ‘ons’ recreanten.

Zadelpen is goud waard
Kenmerkend voor de Endurace zijn Canyon’s eigen carbon S15 VCLS zadelpen en de DT Swiss wielen. De zadelpen zat ook op de SLX uit 2016, als ook op de Grail die Cyril reviewde eerder dit jaar. De pen bestaat uit twee bladveren die een vering voor je achterwerk vormen. Klinkt net zo simpel als het is, echt een mooie uitvinding. Bovenal omdat het heel goed werkt. Je merkt het bij de eerste kilometers en raakt er gelukkig ook snel aan gewend. Het is niet zo dat je merkt dat je de hele tijd aan bouncen bent zoals je dat ook ervaart bij een iets te hoge cadans t.o.v. je snelheid. Wat ik ook nog een heel mooie eigenschap vind is dat je met één zadelpen de mogelijkheid om te kiezen uit een setback van 13 of 25 mm dankzij de Flip Head. Het monteren en afstellen van je zadelpositie is wel wat bewerkelijk door de twee bladveren. Daarvoor moet de pen er helemaal uit omdat er ook nog een boutje helemaal onderaan de pen zit die je hier ook voor nodig hebt. Gelukkig is dat over het algemeen iets dat je zelden hoeft te doen.

Een veel gehoorde klacht bij renners bij lange afstanden is last van de onderrug. Slecht wegdek helpt natuurlijk ook niet, maar na uren in het zadel ga je alles nog iets beter voelen. Canyon’s zadelpen laat zich dan echt gelden. Je merkt het niet, maar alle klappen die doorkomen uit het wegdek, hard of zacht, worden grotendeels opgevangen door de pen in plaats van je lichaam en dat is goud waard bij een lange tocht.

Wielen en banden maken het af
De DT Swiss E1800 Spline wielen passen perfect in het plaatje van de Endurace. De “E” in E1800 staat ook voor Endurance. Ze hebben een buitenbreedte van 24 en een binnenbreedte van 20 mm. De combinatie met de licht lopende Continental GP 4000S II 28 mm bandjes klopt helemaal. 28 mm inderdaad, en even nameten leert dat ze op 32 mm breed uitkomen op deze velgen. Je ziet natuurlijk ook dat ze breed zijn, maar het grappige is dat je dit niet als zodanig ervaart in het fietsen. Althans, als je uitgangspunt is dat het allemaal logger moet gaan. Geenszins. De fiets is verrassend lichtvoetig en stijf terwijl de forse banden je het nodige comfort meegeven. En dan zijn ze nog niet eens tubeless hetgeen prima kan met deze wielen.

Dus enerzijds heb je VCLS zadelpen die de klappen opvangt en anderzijds de bredere banden die achter én voor het nodige opvangen zonder in te boeten aan controle en snelheid. Want ondanks alle ‘comfortmaatregelen’ blijft de fiets stijf genoeg om met zekerheid de bochten te nemen, ook bij hoge snelheid. Dat is ook fijn bij lange afdalingen waar naast hoge snelheden ook flink geremd moet worden. Je merkt het ook met stevig aanzetten, het is absoluut geen zwabberbak, het blijft een echte racer.

Afmontage laat weinig te wensen over
Dan nog de overige onderdelen op de fiets. De cockpit bijvoorbeeld. Ook van Canyon zelf zijn de V13 aluminium stuurpen en het H17 stuur, eveneens van aluminium. Het ontwerp van het stuur is ergonomisch. Dat wil zeggen dat ze het zo comfortabel mogelijk hebben willen maken voor je handen. Dit doen ze door het contactoppervlak voor je handen zo groot mogelijk te maken en een bocht waarbij je je polsen niet hoeft knikken. Het heeft niet de fijne platte bovenkant van de SLX, maar het dikke stuur en stuurlint helpen ook. Hoewel de ronde vorm van het Fizik Aliante R5 zadel totaal niet bij mij zitvlak past valt er kwalitatief weinig op af te dingen. Goed en niet te zwaar.

De Ultegra R8020 groep schakelt mechanisch en heeft hydraulische schijfremmen. Ja, Di2 zou fraaier zijn, maar zonder elektronica schakelt Ultegra ook heel fijn. En een Di2 batterij die er niet is kan je ook niet vergeten op te laden. Echt een plus zijn natuurlijk de schijfremmen. Het gemak waarmee je remt en de kracht van de remmen maken het eigenlijk een no-brainer voor de uitrusting van een fiets als deze. Ze doen het altijd goed, bij elk weer of omstandigheid. Het onderhoud is wellicht wat bewerkelijker, maar is het waard naar mijn mening.

Ook niet standaard maar wel goed gekozen is de ‘versnellingsbak’. Vóór semi-compact met 52/36 en achter 11-34. Daarmee kom je toch bijna overal wel mee uit de voeten. Misschien wil je bij een heftige Alpentocht ook vóór een 34, maarde 34 ác hter sleept je verder overal wel doorheen.

Details
Canyon Endurace CF SL Disc 8.0
Verkrijgbaar in maten 2XS t/m 2XL (getest in L)
Verkrijgbaar in kleuren Stealth Asphalt Grey, Flash Blue en Hellfire Red (als getest)
Gemeten gewicht: 8,09 kg
Adviesprijs € 2.499,-
Alle info bij Canyon

Specificaties
Frame: Canyon Endurace CL SL Disc
Vork: Canyon FK0086 CF Disc
Groepset: Ultegra R8020
Crankstel: Ultegra R8000 52-36
Cassette: Ultegra R8000 11-34
Remmen: Ultegra R8020 hydraulisch, flatmount
Bottom bracket: Shimano pressfit BB72
Wielen: DT Swiss E1800 Spline met 12 mm steekas
Banden: Continental GP 4000S II 28 mm
Stuur: Canyon H17
Stuurpen: Canyon V13
Stuurlint: Canyon Ergospeed Gel
Zadelpen: Canyon S15 VCLS 2.0 CF
Zadel: Fizik Aliante R5

Plus
+ Zadelpen
+ Wielen i.c.m. banden
+ Rijgedrag
+ 11-34 cassette
+ Gewicht

Min
– geen

Conclusie
Dat Canyon zijn fietsen alleen online verkoopt kan je als een nadeel zien omdat je ze niet zomaar kan gaan bekijken. Dat kan wel het hele jaar door bij hun hoofdkantoor in Koblenz en bovendien kan je de fiets 30 dagen proberen na aankoop. Als je toch niet tevreden bent krijg je je geld terug. Je kan hem dus niet in de winkel om de hoek bekijken, maar daar staat dan wel weer een enorm goede prijs/kwaliteit verhouding tegenover. € 2.499,- voor een fiets als deze met zijn lage gewicht, de wielen, Ultegra groep met hydraulische schijfremmen en bijzonder goede rijeigenschappen is absoluut een aanrader voor iedereen die zijn tochten comfortabel wil maken. Om de vraag in de titel te beantwoorden: ja, ik vind het een toertochtspecialist bij uitstek. Topfiets in zijn soort, goed werk, Canyon.