Altijd leuk als bekende merken weer met iets nieuws komen! Gisteren presenteerde Colnago haar nieuwe topmodel, de C60!
Colnago, wie kent het niet. Ook mensen die nooit op een racefiets hebben gezeten of nooit naar wielrennen kijken, zullen de naam bekend in de oren klinken. Alleen Bianchi is waarschijnlijk nog bekender. Mooie geschiedenis, indrukwekkende palmares, en niet vies van innovatie. Twintig jaar geleden begonnen ze met gebruik van carbon bij de C40, in 2012 bijvoorbeeld de C59 met elektronisch schakelen én hydraulische schijfremmen. Maar zo creatief als ze waren met de naam, zo creatief waren ze ook met het ontwerp de afgelopen jaren. De C50, de C59 en nu dan de C60. Allen geen opzienbarende verschillen in het uiterlijk. Het draagt dan wel weer bij aan de bijna mythische status van de klassieke Master, die nog altijd geproduceerd wordt.
We kunnen dan ook niet zeggen dat de C60 op het eerste gezicht echt nieuw is. Het is wel een heel herkenbare Colnago, en duidelijk een opvolger van de C59. Niet super oversized (wel dikkere onderbuis), een sterk sloping bovenbuis of extreem dunne achterbrug. Het is heel klassiek gebleven allemaal. Met name het gebruik van lugs is typisch Colnago. Deze zijn bij de C60 stervormig en daarmee hoekiger dan bij de C59 waardoor de fiets van dichtbij wel een moderne look krijgt. Zeker bij de zilvergrijs met oranje uitvoering van de Racing komt dit goed naar voren. Verder zal je wat betreft uiterlijk niet veel nieuws ontdekken. Toch een beetje een gemiste kans vinden wij.
Het gebruik van lugs geeft ze wel weer de mogelijkheid om relitief makkelijker meer verschillende soorten frames te kunnen maken. Je zoekt de buizen en lugs bij elkaar, et voila. Daar hoef je dan niet een aparte mal of iets dergelijks voor te hebben. Zelf zeggen ze ook dat ze dan beter alle buizen kunnen controleren op kwaliteit en afmetingen. Die traditionele manier van framebouwen blijkt dus nog steeds voordelen te bieden.
Er lijken drie verschillende modellen uitgebracht te zijn, te weten de C60 Racing, C60 Italia en de C60 Classic, maar voor zover wij kunnen beoordelen gaat het alleen om het thema van de kleuren. Elke van de modellen heeft dan ook weer sub-uitvoeringen. Wel veel keuze dus! Wij vinden vooral de zwarte Italia en de zilvergrijs met oranje Racing uitvoering mooi.
Ze willen met de C60 een echter racer neerzetten waarmee het nog wel plezierig fietsen blijft. Het is dan ook geen superlichte fiets geworden. Een 56cm frame doet 1.045 gram. Hoeveel de fiets gaat kosten weten we niet maar reken op een prijs die minimaal die van de huidige C59 zal zijn (EUR 3.500 voor een frameset).
Hoewel we ietwat teleurgesteld zijn wat betreft het gebrek aan vernieuwing in het uiterlijk van de nieuwe Colnago blijft het natuurlijk wel een Colnago. Een prachtig volbloed Italiaans merk met historie. En de klassieke uiterlijk zal juist ook veel mensen aanspreken. Wij vinden het ondanks de teleurstelling toch een hele mooie fiets!
Genoeg gepraat, hieronder de plaatjes!