Het is alweer twee jaar geleden dat de BMC UnRStricted op de markt kwam. Met micro-suspension en een nieuwe geometrie bracht BMC een gravelbike op de markt die volgens hen 100% aan alle eisen voldeed. Nu twee jaar later hoeven ze dan ook nog niet met een nieuw model op de markt te komen. Maar ze komen wel met een voordeligere aluminium versie, de URS AL.
De aluminium versie gebruikt natuurlijk een stuk van de know-how van de duurdere carbon BMC URS. Als je die fietsen qua geometrie naast elkaar zet, lijkt het op een paar puntjes na haast een kopie. Ook de achtervork die laag op de zitbuis ingrijpt is overgenomen, al ontbreekt hier de micro-suspension wel. Het frame heeft aansluitingen voor spatborden en dragers, dus voor een bikepacking avontuur is de URS AL ook geschikt. De kabels verdwijnen bij de onderbuis in het frame en zijn zo grotendeels weggewerkt. De fiets wordt standaard met brede 45 mm banden van WTB afgeleverd. Die 45 mm is ook meteen de maximum maat die erop past.
Voor de URS AL heb je de keuze uit drie afmontages. En in tegenstelling tot de carbon URS is er nu wel de keuze voor een dubbel aan de voorkant. De € 1999,- kostende URS AL Three komt met een Shimano GRX 400 afmontage en is te koop in een groene kleur met roze accenten. Voor € 2199,- krijg je de AL Two in het blauw-groen met witte accenten. De onderdelen komen dan uit de Shimano GRX 600 groep. Misschien was het al opgevallen maar op de foto’s zijn de Shimano onderdelen nog niet terug te vinden. De kleuren van de frames kloppen, maar de afmontage moet je er even bij verzinnen. Het topmodel in de aluminium reeks kost € 2499,-. Het oranje frame met de blauw-groen vork van de URS AL One is afgemonteerd met SRAM Apex One en DT Swiss C1850 wielen.
Meer info via BMC