Groot nieuws uit het kamp van Campagnolo, want de Bora WTO en Bora Ultra WTO wielsets zijn vernieuwd. Zo’n dertig (!) jaar geleden introduceerde het Italiaanse Campagnolo de Bora wielen, en met deze laatste vernieuwing zijn de wielen lichter en aerodynamischer geworden, aldus het merk. Ook is de interne velgbreedte aangepast.

Bora Ultra WTO in 35 mm uitvoering

Het kenmerkende G3-spaak-patroon is ongewijzigd

Je kent ze vast wel, die kenmerkende Campa wielen. Het G3-spaak-patroon valt altijd op, in de positieve zin van het woord. De spaken zijn per drie gecentreerd en dat zorgt er voor dat je de Bora wielen eigenlijk altijd direct kunt herkennen. Daar is gelukkig dan ook niets aan gewijzigd. Volgens Campagnolo zorgt het G3-spaak-patroon naast goede looks namelijk ook voor extra stijfheid en minimaal krachtverlies tussen de rijder en de fiets.

Bora Ultra WTO in 60 mm uitvoering

Want dat de velgen goede looks hebben, daar zijn we snel over uit als je het mij vraagt. Vooral de spaken springen er natuurlijk uit, maar de rest van de details zijn ook dik in orde. Ter hoogte van het ventiel staat het Campagnolo logo op de velg. Daar tegenover staat dan de typeaanduiding in grote letters, inclusief de velghoogte. De zwarte letters op de Bora Ultra WTO wielen zijn in een bronskleur omlijnd, en dat ziet er chic uit.

Bora WTO in 60 mm uitvoering

Verbeterde aerodynamica en lager gewicht

Qua aerodynamica én gewicht is er wel verandering. Ten opzichte van de vorige versie zijn de wielen 135 gram lichter geworden. Dat komt door de H.U.L.C. (Handmade Ultra-Light Carbon) molding, waardoor er minder carbon nodig is voor een sterke velg. En volgens Campagnolo is de weerstand verlaagd: bij tegenwind 13% minder ten opzichte van het vorige model en daalt met 80% bij een zijwind van 15 graden.

De interne velgbreedte is aangepast

Maar het grootste verschil ten opzichte van de vorige versies van deze wielen is toch wel de verbreding van de interne velgbreedte. Want waar deze bij de vorige velgen ‘slechts’ 19 mm was, is die breedte nu aangepast naar 23 millimeter, waarmee de velgen beter geschikt worden voor bredere banden. Volgens Campagnolo zorgt dit voor hoger comfort en betere aerodynamica, vanwege een breder contactoppervlak met de ondergrond. Dat was ook Coen’s visie tijdens de test van de vorige versie van deze Campagnolo wielen.

Het verschil tussen Bora WTO en Bora Ultra WTO

Het verschil tussen de Bora Ultra WTO en de Bora WTO is als eerste de lagering. Beide wielsets zijn voorzien van keramische lagers, maar toch is er een verschil. De CULT (Ceramic Ultimate Level Technology) lagers in de Bora Ultra wielen zijn net een stukje beter dan de USB (Ultimate Smooth Bearings) lagers in de Bora wielen. Daarnaast is het Bora Ultra WTO voorwielen voorzien van een carbon naaf. De Ultra WTO wielen hebben ook de Aero Mo-Mag technologie, waardoor de spaaknippels ingebouwd zijn in de velg, en dat zorgt voor verbeterde aerodynamica. En tja, of je die verschillen de overweging waard vindt, is natuurlijk aan jou, want het prijsverschil is ruim € 1000,-.

De wielsets komen in drie verschillende velghoogtes: 35, 45 en 60 millimeter. Ze zijn verkrijgbaar met een N3W, HG11 of XDR body. Dus ook als je racer niet met Campagnolo is afgemonteerd kun je er alsnog een gaaf setje Bora wielen in zetten. De vanafprijs voor de Bora WTO wielen is €2.590,- en die van de Bora Ultra WTO €3.690,-.

Meer info via Campagnolo.

Bora WTO in 35 mm uitvoering
Bora WTO in 45 mm uitvoering
Bora Ultra WTO in 45 mm uitvoering