Misschien heb je de foto wel voorbij zien komen op onze socials. De Racefietsblog bus met daarvoor zes wieltassen van Campagnolo. In die tassen zaten drie carbon wielsets uit het assortiment van Campagnolo. Afgelopen zomer reden we namelijk met de Campagnolo Shamal Carbon, de Campagnolo Bora WTO 45 en het topmodel de Campagnolo Bora Ultra WTO 45.

Als je je racefiets hebt afgemonteerd met een Campagnolo groepset, dan past zo’n Campa wielset er natuurlijk perfect bij. Al misstaan ze zeker niet in een frame met een andere afmontage. Want dat het mooie wielen zijn, daar zijn wij het op kantoor wel over eens. Ze hebben ook een heel groot, “die wil ik ook” gehalte. Hoe dat komt? Dat is soms lastig te bepalen, maar het heeft toch vooral te maken met de uitstraling die de wielen hebben in combinatie met het merk Campa. Je herkent de wielen ook van een afstandje door het opvallende spaakpatroon, je hebt dus iets opvallends. Nou je merkt het al, iedereen op kantoor wilde de wielen wel in zijn fiets steken.

De overeenkomsten

Wij gaan op pad met de 45 mm hoge velgen van de Bora WTO en de Bora Ultra WTO wielen en de Shamal carbon wielen waarvan het voorwiel 35 mm hoog is en het achterwiel 40 mm. Van de Campagnolo Bora WTO wielset zijn er ook versies van 33 mm, 60 mm en 77 mm. Bij de high-end Campagnolo Bora Ultra WTO wielen zijn ze er ook in 33 mm, 60 mm en 80 mm. De wielsets vallen in drie verschillende prijsklassen. De Shamal wielset kost € 1395,-, de Bora WTO 45 kost € 2295,- en het topmodel, de Bora Ultra WTO 45 heeft een prijs van maar liefst € 3150,-.

Alle drie de wielsets zijn gespaakt met het typische Campa G3-spaakpatroon. Met dit spaakpatroon wordt impact en trillingen beter verdeeld over het gehele wiel, waardoor ze meer comfort moeten bieden dan een regulier spaakpatroon. Dit kunnen ze met behulp van dit spaakpatroon doen met een hogere spaakspanning waardoor het wiel ook nog stijver wordt. Dit zorgt volgens Campa dus voor een stijf en toch comfortabel wiel.

De velgen zijn allemaal 2-way fit en dat wil zeggen dat je de banden tubeless kan monteren, maar ook kan rijden met een binnenband. Misschien een beetje overbodig maar we vermelden het toch: alle wielsets die we testen zijn geschikt voor schijfremmen (centerlock), al zijn de Bora WTO wielen ook nog verkrijgbaar in een velgrem uitvoering. Voor het beste vergelijk rijden we de review met dezelfde Ridley Helium racefiets en Vredestein Superpasso banden. De Ridley is, hoe kan het ook anders, afgemonteerd met Campagnolo Super Record EPS. Maar je kan de wielen ook kopen met een body geschikt voor Sram en Shimano.

Campagnolo Shamal Carbon – veelzijdig en ook offroad

De Campagnolo Shamal wielen hebben een gewicht van 1592 gram voor een wielset. Dit hebben we zelf gewogen zonder banden, schijven en cassette. Het voorwiel komt op 732 gram en het achterwiel is 860 gram. De interne breedte van deze wielen is 21 mm en daarmee is hij ook geschikt voor bredere banden. Volgens Campa zelfs tot 50 mm, waardoor je er ook prima mee kan gravellen. Deze wielen komen dan ook met de N3W body, zodat je er een 12 speed cassette op kan monteren voor in de racefiets, of juist de 13 speed cassette van de Campagnolo Ekar offroad groepset.

De wielen voelen stevig en lekker degelijk. Ze zijn gespaakt met stalen ronde spaken. Wat mij betreft had het voorwiel best ook 40 mm hoog mogen zijn, zodat het iets dikker smoelt voor in de racefiets. Dat geldt ook voor de logo’s, die aan de buitenkant op de velg zitten. Het zijn stevige stickers, die goed vast zitten maar onder de lak vind ik toch wat mooier staan.

De wielen rijden soepel en voelen vertrouwd. De stijfheid van het voorwiel merk je al goed vanaf de eerste bochten. Bij het insturen voel je de zekerheid en rol je in één soepele lijn door de bocht waardoor je het idee hebt dat je de wielen al lange tijd in je fiets hebt zitten. Dat de wielen zo vertrouwd voelen, maakt dat je dan weer net wat verder de grens op kan zoeken qua snelheid waarmee je de bocht uitkomt.

Bij het aanzetten na de bocht reageert het achterwiel direct. Hier merk je ook de stijfheid van het wiel, die er voor zorgt dat het wiel snel vooruit wil. Je gaat staan op de pedalen en bij het aanzetten voel je dat de pedaalslag je echt naar voren duwt. De drie pallen grijpen in de ratchet van de naaf en dit word snel en direct omgezet naar voorwaartse snelheid. Als je de benen stil houdt, hoor je goed het geluid dat de ratchet en pallen samen maken. Een subtiele ratel die je goed kan horen, maar niet overdreven aanwezig is.

Het vertrouwde en stevige gevoel dat je met deze wielen hebt, maakt dat je ook zonder na te denken onverharde wegen mee kan pakken. Dat vertrouwen is hier wat mij betreft nog beter merkbaar omdat ik lekker op snelheid de bochten durf aan te sturen. Zeker op gravel is dat niet vanzelfsprekend, omdat je op oneffen ondergrond altijd op zoek bent naar controle. En die controle biedt de Shamal met het strakke voorwiel dat in een vloeiende lijn door de bocht gaat. De wielen voelen opvallend comfortabel op de onverharde ondergrond en als je er nog bredere gravelbanden op monteert zal je er nog meer plezier mee hebben. Maar ook met de 25 mm banden ga je net even wat sneller een gravelpad in, dankzij het comfort en de betrouwbaarheid van de wielen, vind ik.

Campagnolo Bora WTO 45 – Allemansvriend op de weg

De weegschaal geeft bij deze Bora WTO 45 wielset een totaalgewicht aan van 1584 gram. Daarvan is 753 gram van het voorwiel en 830 gram van het achterwiel. En daarmee zijn ze maar 8 gram lichter dan de Shamal wielen. WTO staat voor Wind Tunnel Optimized en dat zie je terug in de vorm van de velg. Deze heeft een 19 mm interne binnenbreedte en is aerodynamisch vormgegeven.

Zelf vind ik 45 mm een ideale hoogte waarmee je overal uit de voeten kan en het ziet er ook erg goed uit. Zeker in dit geval, want je kan van afstand al zien dat het gaat om een set mooie Campa wielen. En met 45 mm kan je lekker knallen over de dijken in Nederland maar ook prima het hooggebergte in. In de klim heb je dan zeker wat extra moraal en in de afdaling net dat beetje extra aerodynamisch voordeel.

Net als de Shamal wielen voelen deze WTO’s ook lekker stabiel en vertrouwd. Een hoge velg is natuurlijk altijd iets meer vatbaar voor zijwind, en dat is bij deze WTO’s van 45 mm hoog ook niet anders. Je voelt wat beter dat het waait, maar je kan nog steeds zonder handen fietsen als je dat wilt. Het bekende spaakpatroon is bij deze WTO’s hetzelfde, maar dan met ovaal gevormde spaken. Dit levert een aerodynamisch voordeel op ten opzichte van ronde spaken, helemaal in combinatie met de 45 mm hoge velgen. Deze wielen zijn lekker stijf en reageren heel direct bij het sturen zonder dat het nerveus aanvoelt.

De wielen voelen ten opzichte van de Shamals een stukje directer. Dat merk je bij het sturen en ook bij het aanzetten. De overbrenging is met drie pallen en een ratchet binnenkant vergelijkbaar met de Shamal wielen. De stijfheid van de wielen maakt dat deze sneller van de plek komen en dankzij de USB lagers rolt het ook soepeler. Deze Ultra Smooth Bearings zijn keramisch en zorgen voor een lagere weerstand dan gewone lagers. Dit merk je vooral wanneer je lekker gaat uitbollen met de fiets, of van een heuvel af gaat. De wielen houden de snelheid lang vast, zonder dat je kracht op de pedalen hoeft te leveren. Voor echte details zal je dat natuurlijk in een lab moeten testen, maar het is goed te merken dat de wielen lekker blijven doorrollen. De fijne ratel wanneer je je benen stilhoudt, is daarbij qua geluid precies goed.

De race georiënteerde wielset heeft velgen met zilveren decals die de wielset een heel strak uiterlijk meegeven. En daarmee passen de looks wat mij betreft heel goed bij de eigenschappen van deze wielen. Daarnaast is het ook een wielset die in bijna elke fiets wel goed zal staan.

Campagnolo Bora Ultra WTO 45- High end racemateriaal

Het topmodel uit de stal van Campagnolo is de Bora Ultra WTO 45. Deze hebben vergelijkbare velgen als zijn ‘gewone’ WTO broertje, met dat verschil dat deze nieuwe Mo-Mag interne spaaknippels heeft. Deze zijn in het velgbed geplaatst waardoor ze nog minder luchtweerstand veroorzaken. Slimmigheidje is dat deze van bovenaf zijn te stellen, zodat je er toch makkelijk bij kan. Ten opzichte van de Bora WTO 45 is deze dus nog meer aero en ook lichter. Deze set komt op 1418 gram. Het voorwiel weegt 649 gram en het achterwiel 769 gram. Als ik de fiets optil voel je dat dit de lichtste wielset is van de drie.

De wielen hebben geen laklaag, waardoor ze nog wat gewicht hebben weten besparen. De decals die op de velg zitten zijn er met laser etching op aangebracht. Dit is een combinatie van zwart en koperkleur waar soortgelijke glinsteringen inzitten zoals bij de zilveren kleur van de eerder genoemde WTO wielen. Hierdoor krijgen de wielen echt een hele chique uitstraling, daar houd ik wel van.

De naven hebben CULT lagers van Campagnolo. Dit zijn de meest high-end lagers die nog harder en ronder zijn ten opzichte van USB of andere lagers, en daardoor de rolweerstand nog verder verlagen. Dit vraagt wel om periodiek onderhoud waarbij de lagers met speciale synthetische olie moeten worden gesmeerd. Als je dit goed doet, ga je daar ook echt plezier van hebben, want je merkt dat de wielen licht lopen. Als je de benen stilhoudt duurt het echt lang voordat je helemaal tot stilstand komt, en als de weg lichtjes afloopt blijf je vaart houden. Op dit punt merk je ook echt het verschil tussen de USB lagers van de WTO wielen en de CULT lagers van de WTO Ultra wielen. De laatstgenoemde heeft nog minder weerstand en in combinatie met de interne spaaknippels levert dit veel voordeel op. Minder rolweerstand en een lagere luchtweerstand is een snelle combinatie.

Wat betreft de 45 mm hoge velg geldt hetzelfde als de Bora WTO. Je merkt door de hoogte dat zijwind wat meer vat heeft op vooral het voorwiel, maar dit is niet vervelend. De wielen zijn ook gespaakt met ovalen spaken, maar door de Mo-Mag nippels kunnen ze hier nog wat extra stijfheid meegeven aan de wielen. De wielen sturen direct, en ook bij het aanzetten van het achterwiel voel je dat de wielen snel vooruit willen. Qua stijfheid voelen de Bora WTO en de Bora WTO Ultra gelijkwaardig, met het verschil dat de laatstgenoemde voelbaar lichter zijn en langer doorrollen.

De aangrijping van de body gaat met drie pallen op een 36 tands ratchet en daar valt wat mij betreft wel wat winst te behalen voor Campagnolo. Het werkt prima, maar voor een wielset uit dit segment mag je een snellere directere aangrijping verwachten. De Campagnolo Bora WTO Ultra worden allemaal met de hand in elkaar gezet door Campagnolo’s eigen mechaniekers, waardoor ze niet alleen een geautomatiseerde maar ook handmatige keuring krijgen.

Specificaties en prijzen

Campagnolo Shamal Carbon
Voorwiel: 35 mm en 732 gram
Achterwiel: 40 mm en 860 gram
Prijs: € 1395,-

Campagnolo Bora WTO 45
Voorwiel: 45 mm en 753 gram
Achterwiel: 45 mm en 830 gram
Prijs: € 2292,-

Campagnolo Bora Ultra WTO 45
Voorwiel: 45 mm en 649 gram
Achterwiel: 45 mm en 769 gram
Prijs: € 3150,-

Conclusie

Deze wielen van Campagnolo zijn stuk voor stuk fijne sets. Als je een echte allrounder bent, die zo nu en dan ook de onverharde wegen op zoekt is de Shamal Carbon wielset een mooie set. Een iets bredere velg en vooral een robuuste set die zowel op de weg als de gravelpaden lekker stuurt en bolt. De set heeft een prijs van € 1395,- en daarvoor koop je een set die multi-inzetbaar is, en vooral uitblinkt in comfort.

De Bora WTO 45 zijn een set specifieke racewielen. De keramische lagers rollen soepel en de 45 mm velgen ogen erg mooi. De afwerking van de mooie zilvergrijze decals vind ik subtiel en erg mooi. Voor € 2292 ,- heb je een wielset in je fiets waarmee je echt alle kanten op kan. Naast dat ze heel goed smoelen en met de zilveren decals in geen enkele fiets misstaan, kan je er lekker mee koersen of juist mooie tochten mee door het hooggebergte maken.

De toppers uit het assortiment zijn de Bora Ultra WTO 45. Qua velghoogte zijn ze te vergelijken met de Bora WTO 45 en dus ook ideaal om mee te racen, of te klimmen. Ze liggen qua rijgevoel dan ook redelijk dicht bij elkaar. De uitstraling van deze wielen geeft je fiets een boost dankzij de chique uitstraling. Deze wielen hebben een stevig prijskaartje van € 3150,- en zijn perfect als je opzoek bent naar een lichte wielset met weinig weerstand. Of het nu gaat om minimale luchtweerstand door de Mo-Mag nippels of weinig rolweerstand dankzij de CULT lagers. Dit maakt dat de wielen echt lang door blijven rollen en snel vooruit wielen. Wil je de bijna € 1000,- euro liever aan iets anders besteden, dan heb je met de Bora WTO ook een erg fijne wielset.

Toch wel twee verbeterpuntjes wat mij betreft. Voor een wielset in deze prijsklasse mag de aangrijping van de body directer. Campagnolo noemt hun systeem een ratchet systeem, maar maakt daarbij gebruik van een body met drie pallen daar waar andere merken in deze prijscategorie gebruik maakt van volledige ratchet systemen, met meer aangrijpingspunten. Tweede puntje is de velgbreedte, die met 19 mm tegenwoordig als smal mag worden gezien. Met 21 mm of meer zal het comfort ook toenemen, waardoor de wielen nog veelzijdiger zullen worden. Neemt niet weg, dat als je kijkt naar de uitstraling en afwerking, er weinig te wensen overblijft met deze Bora Ultra WTO 45 wielset. Want heel veel mooier dan dit wordt een wielset niet als je mij vraagt!

Meer info via Campagnolo