Het is al weer drie jaar geleden dat Campagnolo de Campagnolo Bora WTO wielen op de markt bracht. Zelf had ik het idee dat ze nog maar kortgeleden zijn gelanceerd, maar ik had het mis. Afgelopen jaar werden wel de Campagnolo Bora WTO 33 toegevoegd aan de collectie, dus ik zat er niet helemaal naast. De Campagnolo Bora Ultra WTO wielen die ze nu lanceren zijn de overtreffende trap van de eerder genoemde wielsets. Deze Bora Ultra WTO is het absolute topmodel waar mannen als Pogačar, Ewan en van Avermaet sinds de start van het seizoen al op rijden. Met succes ook want zowel Pogačar als Ewan wisten er al mee te winnen.

Campagnolo Bora Ultra WTO 33, 45 en 60

In het hoofdkantoor in Vicenza zijn ze de afgelopen drie jaar aan het werk geweest met ontwikkelingen rondom de aerodynamica, stijfheid en het gewicht van de wielen. Deze Bora Ultra WTO wielen zijn daarvan de uitkomst en je kan ze krijgen in drie verschillende velghoogtes: 33 mm, 45 mm en 60 mm. Een wielset met 33 mm hoge velgen weegt slechts 1385 gram en bij de 60 mm velgen blijft de weegschaal stilstaan op 1530 gram. Ga je voor het gewicht, dan zal een setje Bora Ultra WTO 33 het beste bij je passen terwijl een set wielen met 60 mm velg dan weer meer aerodynamisch voordeel op zal leveren. De gulden middenweg is de wielset met 45 mm hoge velg, die daarmee een perfecte allrounder zal zijn.

Interne spaaknippels en ovalen spaken

De velg is opnieuw ontwikkeld en is door Campagnolo geoptimaliseerd voor 25 mm banden. Dit heeft als gevolg dat de 33 mm hoge velg een interne breedte heeft van 21 mm en voor de hogere modellen is dit 19 mm. De velgen zijn tubeless ready en voor een verbeterde aerodynamica hebben ze de interne spaaknippel ‘opnieuw uitgevonden’. Deze vernieuwde spaaknippels, die ze Aero Mo-Mag noemen, zijn in het velgbed geplaatst zodat je er met een speciaal tooltje van bovenaf bij kan. De band kan zelfs op de velg blijven zitten terwijl je de spaakspanning vanaf de buitenkant kan bijstellen. Er steekt dus geen nippel meer boven de velg uit en in combinatie met Campagnolo’s eigen ovalen spaken zal dit een positief effect hebben op de luchtstroom rondom de velgen. Het spaakpatroon is ongewijzigd en daarvoor gebruiken ze hun vertrouwde G3 patroon voor een stijve wielset.

Voor het carbon van de velgen maken ze gebruik van hun eigen H.U.L.C constructie. Dit staat voor Handmade Ultra Light Carbon en bestaat uit een, volgens de engineers, perfecte combinatie van carbon en hars. Hiermee hebben ze een lichte en stijve velg weten te produceren waarbij de afwerking zo glad is dat er geen laklaag meer nodig is. Door het weglaten van de laklaag weten ze nog wat extra grammen te besparen op het gewicht. Ze noemen dit zelf de C-Lux finish (afgeleid van Campagnolo Luxury) en dit principe wordt ook gebruikt voor de carbon naven. Op een set wielen wordt er op deze manier ongeveer 100 gram bespaard. Naast dat het effectief is vind ik de velgen ook echt een luxueuze uitstraling hebben waarbij de subtiele koperkleurige decals ook erg mooi uitkomen.

N3W, CULT en disc-only

De Bora Ultra WTO wielsets hebben een N3W body die we ook al zagen bij de Campagnolo Ekar gravel groepset. Deze body is korter zodat de 13-speed cassette van de Ekar groep erop past. Met een adapter kan je de body makkelijk aanpassen zodat ook een 11 of 12-speed cassette gemonteerd kan worden. Het is voor sommigen misschien een beetje vloeken in de kerk, maar de Campagnolo kunnen geleverd worden met een SRAM XDr of Shimano HG body. Daarmee zijn de wielen in elke schijfrem-fiets met steekassen te monteren.

De naven zijn dus net als de vorige WTO wielen alleen maar voor schijfremmen. En ook de keramische CULT lagers zijn dezelfde als in de voorgangers. De meerwaarde van deze keramische lagers hebben ze dan wel weer op een bijzondere manier getest, vind ik. Het heeft 2 uur en 45 minuten geduurd voordat de wielen van een snelheid van 78 km/u volledig tot stilstand zijn gekomen. Volgens Campagnolo loopt dit 5,5 keer zo soepel dan gewone gesealde fabriekslagers, want deze komen volgens hun na 30 minuten tot stilstand.

Specificaties

De Campagnolo Bora Ultra wielen hebben in alle velghoogtes dezelfde prijs en die is maar liefst € 3150,-. Een stevig prijskaartje voor een paar wielen waar de wereldtoppers dus al een tijdje mee rondrijden. Hiervoor krijg je wel een compleet pakket met tubeless ventielen, wieltassen, een tas met campagnolo accessoires, Mo-Mag spaak tooltje, lockringen, bandenlichters en een N3W adapter voor 12 speed cassettes. Als je de wielen bestelt met een Shimano HG body betaal je vijf euro meer en voor een SRAM XDr body zal dit een tientje zijn.

Alle prijzen en specificaties kan je vinden op de website van Campagnolo.