Hij was ons al beloofd en daar is hij dan: de gravelbike met de nieuwe Campagnolo Ekar groepset. We hadden van te voren al allerlei plannen om van deze Italiaanse gravelgroep een mooi verhaal te maken. Alleen net in onze testperiode gaat alle horeca weer dicht, mag je maar met twee personen samen buiten zijn en dan ook nog op 1,5 meter. Lastig maar het is niet anders. Alle plannen overboord en op naar de Italiaanseweg in Doorwerth. Het meest Italiaanse stukje Nederland in tijden van Corona. 😉

1 x 13 zorgt voor geleidelijk oplopende cassette

Straks meer over die Italiaanseweg, eerst naar het belangrijkste: De nieuwe Campa Ekar gravelgroepset. Er is maar één versie van de groepset en dat maakt het kiezen redelijk makkelijk. Voor krijg je 1 tandwiel en achter maar liefst 13 kransjes. Het schakelen gaat mechanisch en remmen doe je zoals vanzelfsprekend met hydraulische schijfremmen.

Je hebt keuze uit verschillende tandwielverhoudingen. Je kan voor namelijk kiezen uit 38T, 40T, 42T en 44T. De nieuwe crankset is van carbon en er worden standaard beschermkapjes meegeleverd voor de uiteinden van de crankarmen. Ik vind de crank mooier zonder, maar wanneer je met je crankarm op een kei klapt, dan ben je blij dat ze erop zitten. Je kan ze er ook afhalen, voor de liefhebber. Achter kan je kiezen uit de cassettes 9-36T, 9-42T of 10-44T. Ik reed met 38T voorblad en 9-42 cassette achter. Ze hebben hier goed over nagedacht bij Campagnolo. Omdat je op snelle stukken graag je favoriete cadans rijdt, lopen die kransjes achter heel geleidelijk op.

De vijf kleinste tandwielen van de cassette gaan met stapjes van één. Dit gaat vanaf ‘de 14’ tot het kleinste tandwiel van 9. Hierbinnen kan je prima je cadans vinden. Schakel je kleiner dan worden de stappen wat groter. Door deze verdeling van de 13 versnellingen heb ik geen enkele keer het gevoel gehad dat ik niet de goede versnelling kon trappen. Met een 38 kettingblad, heb ik alles kunnen fietsen. Als je de echt serieus stevige klimmetjes opzoekt, die je meer in het buitenland ziet, zou er nog wel een lichter versnelling mogen zijn.

Maar die 38-40 heb je toch helemaal niet nodig op de klim van de Italiaanseweg? Nee dat klopt, want met zo’n 5% stijging en een max van zo’n 7% kom je makkelijk boven. Ik vind het toch wel één van de mooiste klimmetjes in het land. Klinkers, door het bos en dan een aantal haarspeldbochten zonder dat je last hebt van auto’s. Die mogen er namelijk niet komen. Lang is de klim niet en toch is het een klim waar ik vrolijk van wordt. Deze keer dus met de nieuwe Campa gravelgroepset.

Kortere N3W body

Om de cassette met 13 versnellingen te laten passen op de body van je wiel hebben ze een tijdje geleden al een kortere body ontwikkeld. De N3W body, zoals deze heet, is 4,4 mm korter dan de normale body. Omdat de kransjes 9 en 10 er niet over passen, worden deze er als het ware achter geplaatst. Voor de N3W body is een adapter beschikbaar zodat je oudere cassette er ook op kan gebruiken. Voor een ouder type wiel is er een conversion kit beschikbaar zodat de N3W body erop past en je deze kan rijden met de Ekar groepset.

Nieuwe Campagnolo Shamal Carbon wielset

Een wielset die al geschikt is voor de 13-speed Ekar groep is de nieuwe Campagnolo Shamal Carbon wielset. Deze endurance wielset is ook geschikt voor gravel. Hij heeft een velghoogte van 35 mm voor en 40 mm achter. De binnenbreedte van de velg is 21 mm. Ik reed met 40 mm brede Conti’s. En ik kan niet anders zeggen dat het een heerlijke allround wielset is. Stijf, en ze bollen vooral erg lekker. Een bijkomend voordeel is dat ze er gewoon erg strak uitzien. Het typische spaakpatroon dat zo kenmerkend is voor Campagnolo geven de wielen net even die mooie uitstraling mee.

De decals zitten op de laklaag en dat oogt minder strak. Bij deze wielen vind ik het er niet storend uitzien. Enige minpuntje is de sticker met het halve Campagnolo logo, dat er opeens erg goedkoop uitziet. Maar goed dat deze dus niet onder een laklaag zit, want dan kan je hem er makkelijk afhalen.

De nieuwe groep in de praktijk

Nu is het vaker zo bij een nieuwe groep dat het loopt en schakelt ‘als nieuw’. Dat is bij deze Ekar groep niet anders. Omdat je alleen achter hoeft te schakelen doe je dat allemaal met je rechter shifter. En zoals je gewend bent van Campagnolo schakel je kleiner door het hendeltje tegen de remgreep aan zit naar links te duwen en schakel je groter met een klein knopje aan de binnenkant van de shifter.

Alhoewel, dat knopje was altijd klein. Bij deze gravelgroep is hij relatief groot want hij steekt zo’n 2,5 cm uit. Los van dat dit even wennen is voor het oog werkt het gewoon prima, zoals je gewend bent. Het werkt zelfs net even beter, wanneer je met je handen in de beugels zit. Je kan dan je duim heel makkelijk op het schakellusje leggen zonder dat je de grip op je stuur verliest. Functioneel dus erg goed gedaan.

Gravelen rond de Italiaanseweg?

Als je de Italiaanseweg wel eens hebt gefietst dan weet je dat het voornamelijk klinkers zijn waar je overheen fietst. Tenminste, als er geen bladeren liggen. Maar tussen de klim door loopt een moutainbikepad die prima te doen is met je gravelbike. Je kan er trouwens in de buurt heel mooi fietsen, dus bij deze de aanrader om eens te fietsen in de buurt van de Italiaanseweg! Zo ziet hij eruit vanaf de fiets.

Zo even genoeg over de Italiaanseweg. Wat goed is gedaan aan de Ekar groep, zijn de shifters. Ze zijn ergonomisch en wanneer je al eens met een Campa groep hebt gereden dan weet je wat ik bedoel. De shifters liggen zo fijn in je hand en is bij deze nieuwe groep nog weer iets verbeterd. Je hebt net nog even meer grip door het materiaal en de vorm.

Dat remt echt fijn!

Dan over het remmen. Dat hebben ze fijn geregeld bij Campagnolo! Dit is de remklauw en schijf die Campa al in haar assortiment had, niets aan veranderd dus, maar wel hebben ze hun eigen remvloeistof en nieuwe remblokken ontwikkeld hiervoor. Het moment van niet remmen en wanneer de remklauw aangrijpt gaat heel erg vloeiend. Het geeft je daardoor ook heel veel controle. Zeker met gravel-ondergronden. En wanneer je de rem verder intrekt is een noodstop een kleine moeite. Je kan bij de maat van de remschijf kiezen voor 140 of 160 mm.

Schakelen met een 13-speed

De Ekar groepset heeft een totaal nieuwe derailleur meegekregen. Deze moest naast dat hij geschikt is voor een 13-speed ook om kunnen gaan met de harde klappen die je met gravel rijden te verduren kan krijgen. Vandaar dat hij een hele strakke veer heeft dat het klapperen van de ketting ook inderdaad voorkomt.

Bij het wisselen van je wiel gebruik je de clutch. Daarmee zet je de derailleur zo ver mogelijk naar achteren vast. De veer is zo strak dat het wel wat moeite kost om de derailleur naar achteren te zetten. Maar daarna kan je het wiel er makkelijk uit halen. De derailleur weer op spanning zetten doe je met een klein knopje bij het schanierpunt van de derailleur.

Nu lees ik overal dat het afstellen van de versnellingen lastiger is omdat bij de 13-speed de tandwielen wat minder ruimte hebben. Afstellen van je versnelling is toch altijd al een nauwkeurig werkje wat mij betreft. Dus dat verschil is minimaal als je weet wat je doet.

Zoals je ook al op de afbeeldingen hebt gezien schakelt de groep mechanisch en dat schakelt heel strak. Zeker wanneer je meerdaagse trips gaat maken dan heeft een mechanische groep de voorkeur boven een elektrische. Je hoeft dan niets op te laden en ook kan je een mechanische groep makkelijk repareren. Mocht er al iets stuk gaan. Alleen zou ik wel graag de keus hebben. Nu is er nog geen elektrische groep al zou het me niet verbazen dat deze er in de toekomst wel gaat komen.

Dan nog even over de prijs. De groep zit in het hogere segment maar is niet extreem duur. € 1725,- is de adviesprijs. Het is daarbij wel de lichtste gravelgroepset, want volgens Campagnolo weegt de set onder de 2,4 kg. Netjes!

Conclusie

Campagnolo zet met deze groep in op de gravelmarkt en dat doen ze direct goed. De 13-speed zorgt voor een hele fijne verhouding van de cassette zodat ik op tempo stukken altijd de goede cadans kan vinden. Maar wat echt eruit springt, zijn de remmen. Je kan erg fijn en gedoseerd remmen. Heel soepel, maar ook snel stilstaan is geen probleem wanneer je de hendels vol inknijpt.

Er zijn naar mijn idee enkele verbeterpuntjes. Een grotere cassette om nog lichter te kunnen trappen, voor als je echt steile mtb-waardige klimmetjes op wil fietsen. De keuze voor een elektrische versie zou een mooie optie zijn voor in de toekomst. En ja, je moet weer met je bestaande wielen in de weer om ze passend te maken voor 13-speed. Maar dit zijn in de meeste gevallen geen showstoppers. Ik denk dat Shimano en SRAM er een serieuze gravelconcurrent bij hebben met deze Ekar groep. En, ik weet het, dit is subjectief, de groep ziet er heel erg goed uit!

PS.: voor een mooie klim, ga nou die Italiaanseweg beklimmen!

Meer info via Campagnolo

One Comment