Voor mijn gevoel was de Cervélo Áspero net op de markt, maar de gravelbike is toch al twee jaar ‘oud’. Nou is het na twee jaar niet echt nodig om een compleet nieuwe gravelbike te bedenken, maar een model dat er boven komt is altijd welkom. Cervélo heeft het nieuwe topmodel, de Áspero 5, naar eigen zeggen sneller en lichter gemaakt. Het frame is zo’n 100 gram lichter geworden. En ze durven zelfs te beweren dat de fiets nog betere looks heeft gekregen. Daar mag je natuurlijk zelf een oordeel over geven!

Meer aero, meer snelheid

In het begin was de gravelbike vooral voor wie het avontuur tegemoet wilde gaan. Plezier kwam voor snelheid. Maar met een net wat gestroomlijnder frame ga je sneller zonder op plezier in te leveren. Of het geeft juist extra plezier op het moment dat je over een winderige vlakte rijdt en dat je makkelijker door de wind klieft. Als je de vorige Áspero vergelijkt met de nieuwe, zie je qua looks op het eerste gezicht weinig verschil. Toch moet de nieuwe versie aerodynamischer zijn. Misschien dat de grootste bijdrage komt van het wegwerken van de kabels in combinatie met het aero stuur. Deze lopen nu bij het balhoofd in het frame i.p.v. in de onderbuis. Staat gelijk een stuk strakker! En als slimmigheidje heeft Cervélo split-spacers, waardoor je bij aanpassen van de zithouding niet eerst je kabels hoeft te demonteren.

Lichter frame met de bekende TrailMixer

De TrailMixer, die blijft! Met de TrailMixer kun je de dropout in de voorvork omkeren. Zo kun je het rijgedrag van de fiets aanpassen, omdat het wiel meer naar voren of naar achteren komt. Hoe dat verschil nou voelt, kun je lezen in de review van de Cervélo Áspero met Apex 1 door Björn. Het geeft ook een uitkomst als je niet met 700c wielen wilt rijden, maar met een 650b wiel. Met de TrailMixer zorgt er dan voor dat het stuurkarakter gelijk blijft. Op het gebied van handling, heeft Cervélo ook zijn eigen flared handlebars. Het stuur met een in een hoek geplaatste stuurbocht geeft meer controle door de bredere onderkant.

Het frame is zo’n 100 gram lichter dan de normale Áspero. Daarnaast staat het aero stuur een subtiele 4 graden naar beneden waardoor duidelijk wordt dat dit topmodel voor de echte hardrijders is. Dat wordt ook verklaard door de naamgeving. De toevoeging 5 staat bij de andere modellen van Cervélo ook voor het topmodel.

Prijzen, modellen en kleuren

Toen Cervélo het had over betere looks, dan denk ik dat ze naast de weggewerkte kabels, ook doelde op de nieuwe coole paintjobs. Je hebt de ingetogen zwarte versie met de naam Five Black. Maar de kleuren Purple Sunset en Lime Shimmer die van kleur veranderen als je er vanuit een andere hoek naar kijkt, trekken de looks van de fiets echt naar een ander niveau. Voor wie de Lime Shimmer kleur wilt hebben, zal extra diep in zijn zakken moeten graaien want deze is alleen beschikbaar in de duurste versie met SRAM Red eTap AXS 1 voor € 10.499,-. De andere twee kleuren zijn te krijgen met een SRAM Force eTap AXS afmontage voor € 7.999,-. Of met een Shimano GRX RX815 Di2 afmontage voor € 8.499,-. Alle modellen van de Áspero 5 hebben een powermeter. Er komen ook framesets op de markt maar de prijzen voor de Europese markt ontbreken hiervoor nog.

Meer info via Cervélo