Het Amerikaanse fietsenmerk Specialized is lekker bezig als het gaat om het lanceren van nieuwe fietsen. Eerder schreven we al over de nieuwe Tarmac SL8 en de Roubaix SL8 en nu is het de beurt aan de Creo, de e-gravelbike van Specialized. Deze e-bike is toe aan zijn tweede generatie, en waar het bij de eerste generatie ging om een elektrische racefiets is het nu dus een e-gravelbike geworden.
Van e-racer naar e-gravelbike
De Creo 2 is dus volledig vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger, want daar ging het nog om een elektrische racefiets. Dat de Creo 2 een e-gravelbike is geworden is op zich niet zo verrassend, want op deze manier biedt Specialized een fiets aan die voor meerdere terreinen geschikt is. En ondanks dat je duidelijk ziet dat het om een e-bike gaat blijft het ook er uit zien als een gave gravelbike. De motor zit achter het bracket verwerkt en in de onderbuis zit de accu verstopt. Op de bovenkant van de bovenbuis zit het display geïntegreerd.
Sterkere en stillere motor
Qua motor kiest Specialized voor de eigen nieuwe SL 1.2 motor, met een koppel van 50 Nm. De accu levert 320 watt aan ondersteuning en dat is 33% meer dan de voorganger. Het geluid is dan weer afgenomen met 40%, en dat resulteert volgens Specialized in een fluisterstille motor. De actieradius is 190 kilometer. Maar wat mij vooral opvalt is het gewicht van deze e-bike, want in de S-Works uitvoering weegt de fiets slechts 12.96 kilo, en dat is echt heel licht voor een e-bike. Maar ook de Expert (13.96 kilo) en de Comp (14.47 kilo) zijn lichter dan menig e-bike.
FutureShock 3.0 voorvering en dropperpost
Ook de andere specs van deze fiets zijn dik in orde. Zo heeft de gravelbike een dropperpost, is er ruimte voor spatborden en bikepacktassen en zien we de FutureShock 3.0 voorvering, met 20 mm veerweg. Standaard is de Creo voorzien van 47 mm buitenbanden en qua breedte kun je zelfs gaan tot 29″ x 2.2. Wat betreft de aandrijving is de Creo voorzien van een enkel voorblad. Afhankelijk van de versie die je kiest is de fiets afgemonteerd met Sram Red eTap AXS gecombineerd met Sram XX1 Eagle derailleur(S-Works), Sram Rival eTap AXS gecombineerd met Sram GX Eagle AXS derailleur (Expert) of Sram Apex eTAP AXS gecombineerd met Sram X1 Eagle AXS derailleur (Comp). De keuze voor een mountainbike is voor een groter bereik qua versnellingen in combinatie met een enkel voorblad.
De Creo 2 is er in drie verschillend uitvoeringen: de Comp (€ 6.000,-), de Expert (€ 8.500,-), en de S-Works uitvoering. De S-Works uitvoering is zoals we die van Specialized kennen altijd de duurste, en dat is nu ook weer het geval met een prijskaartje van € 13.000,-. De Comp is verkrijgbaar in de schitterende kleur Harvest Gold, de Expert in een parelwitte en matzwarte kleur en de S-Works uitvoering is er in het matzwart.
Meer info via Specialized.