Ze krijgen niet altijd evenveel aandacht, maar spreken wel het meest tot de verbeelding: de fietsen van de profs. Als er goede foto’s zijn laten we ze dan ook graag zien. Dit keer de armada van Nibali en consorten van Team Bahrain-Merida.
Ze zijn eigenlijk al geruime tijd een vertrouwd gezicht in het peloton, de Merida fietsen. Lange tijd onder de vlag van oudgediende Lampre, en sinds kort Bahrain. De modellen waar de profs op rijden zijn de aero Reacto, de lichte Scultura en de Warp voor het tijdrijden. Van de eerste twee hebben we wel nieuwe foto’s, van de Warp zijn die er vooralsnog niet. De verschillen met vorig jaar zijn op het eerste gezicht misschien niet heel groot, maar ze zijn er wel degelijk. Enerzijds de afmontage, maar het esthetische verschil is er ook. Vorig jaar waren de fietsen rood met blauw. Heel mooi, zeker in de zon, maar toch waren er mede vanuit het team verzoeken om het anders te doen. De fiets zag er dan wel mooi uit, maar veel kleuren betekent ook veel verf en daarmee gewicht. Daarom is er besloten om het blauw helemaal weg te laten en is maar één laag lak nodig i.p.v. drie. Scheelt toch weer!
Verder zijn de fietsen uitgebreider uitgerust met Shimano’s R9150 Dura Ace groep, waarbij ze de geïntegreerde vermogensmeter van SRM gebruiken. De andere hofleveranciers zijn wederom Fulcrum, FSA en Prologo. Ze blijven ook dit jaar op Continental banden rijden.
Wij waren te spreken over het blauw met rood van vorig jaar, maar het zwart in deze uitvoering laat het rood er extra goed uitspringen. Aardige verschillen in design zie je bij de Reacto en Scultura op de schuine onderbuis. Wit op rood vs. wit op zwart. Van zowel de Reacto als de Scultura heeft Merida ook schijfremversies. We zijn benieuwd of ze er dit jaar mee gaan rijden in de WorldTour, wellicht bij Parijs-Roubaix?