Het is alweer de derde generatie van de Reacto, deze nieuwe versie die dinsdag officieel werd gelanceerd. De eerste versie stamt alweer van 2011 en de huidige versie ging mee sinds 2013. Doordat andere merken ook niet stil hebben gezeten vond Merida dat het tijd werd voor een verbeterde versie, deze keer twee versies waarbij de geometrie verschilt van elkaar.

Er waren bij Merida een aantal punten waarop de Reacto verbeterd moest worden. Omdat dit het aero model van Merida is, is het logisch dat aerodynamica bovenaan dat lijstje stond. Vergeleken met zijn voorganger moest hij meer aero zijn, maar ook minder wegen, meer comfort hebben, de optie hebben om te kunnen kiezen tussen velg- en schijfremmen, een geïntegreerde cockpit en hij moest makkelijk, of makkelijker dan sommige concurrenten, te onderhouden zijn door de fietsenmaker. Gek genoeg was stijfheid niet een punt op de lijst, omdat ze vonden dat de oude Reacto al stijf genoeg was. Dus wanneer ze dezelfde stijfheid zouden houden was dat prima.

De aerodynamica hebben ze veel getest in de windtunnel van GST in Immenstaad, dichtbij de Bodensee. Een aantal aanpassingen die ze hebben doorgevoerd om de fiets meer aero te maken zijn de iets meer naar binnen gebogen seatstays en de soepele overloop van de voorvork via het smalle balhoofd naar het stuur. Voor de achterrem, die onderaan bij het bracket zit, hebben ze een soort van spoilertje gemaakt om de windstroom om de rem te leiden. Voor de geïntegreerde cockpit hebben ze gekozen voor de Vision Metron 5D. Aan de ene kant omdat het een partner is, maar ook omdat deze erg goed uit de aerotest kwam. Voor het Bahrain Merida team hebben ze nog een Metron 6D ontworpen op verzoek van sommige renners waarbij het stuur iets minder in een V loopt, maar die is nog niet voor het grote publiek te koop. Door alle aero aanpassingen is de nieuwe Reacto gemiddeld zo’n 4% efficienter dan de vorige versie. Dit is door Tour Magazine getest.

Ook qua gewicht hebben ze wat aanpassingen gedaan. Het frameset inclusief zadelpen weegt nu 1.711 gram terwijl de vorige versie nog 2.046 woog. Hierbij wordt wel uitgegaan van het topmodel. Voor het comfort is de zadelpen iets aangepast en daardoor is er 24% meer laterale speling dan bij de vorige versie.

Bij de disc-versie kwamen ze met het testen erachter dat er maar een te verwaarlozen verschil in de aerodynamica is ten opzichte van de velgremversie. Dus daar hoefden ze verder niet veel aan te doen. Wel hebben ze voor de koeling van de schijven zowel voor als achter de Merida Disc Cooler toegepast. Op de foto zie je deze ook duidelijk zitten. Voor de maat hebben ze gekozen voor 160 mm schijven. De steekassen die ze hebben gebruikt is het systeem waar Focus een tijdje geleden al mee gekomen is, waarmee je erg snel wielen kan wisselen.

Twee verschillende mallen
Zoals gezegd is de nieuwe Reacto er in twee verschillende versies waarbij de geometrie verschilt. De CF4 en de CF2. De CF4 heeft een echte race geometrie en om het voor de profrenners makkelijk te maken heeft het frame op exact dezelfde plekken de contactpunten als de Scultura. Dus je hebt met het overzetten van de onderdelen heel eenvoudig dezelfde houding voor de renner. Het carbon dat voor de CF4 is gebruikt is vooral 30T en 40T en zo’n 10% 60T. Het gewicht van een frame is daardoor met 1.010 gram iets lichter dan de CF2, die 1.250 gram weegt. De CF2 geeft je iets meer comfort, maar nog steeds racey. Het balhoofd is 15 mm langer dus je zit iets meer rechter op. Deze versie is er ook in kleinere maten tot XXS. Ook het carbon dat is gebruikt voor dit frame is iets minder speciaal en bestaat uit 24T en zo’n 20% 30T. Ook heeft de CF2 een semi geïntegreerde cockpit in plaats van een volledig geïntegreerde.

De topmodellen van de Reacto zijn alleen in disc te verkrijgen en de prijs die in de Benelux geleverd gaan worden zijn:

Schijfremmen
Reacto Disc TEAM, CF4, Dura Ace Di2, Fulcrum Speed 55 wielen, € 9.499,-
Reacto Disc 9000 – E, CF4, Sram Red eTap, Vision Metron 55 wielen, € 7.999,-
Reacto Disc 8000 – E, CF4 Ultegra Di2, Vision Metron 55 wielen, € 6.399,-
Reacto Disc 7000 – E, CF2, Ultegra Di2 mix, Fulcrum aero wielen, € 3.899,-
Reacto Disc 5000, CF2, Ultegra mix, € 2.599,-

Velgremmen
Reacto LTD, CF2, Dura Ace, Vision Metron 55 wielen, € 3.999,-
Reacto 6000, CF2, Ultegra, Fulcrum aero wielen, € 2.799,-
Reacto 5000, CF2, Ultegra mix € 2.299,-
Reacto 4000, CF2, 105 mix € 2.099,-
Reacto 4000 Team, CF2, 105 mix € 1.899,-

Dan zijn er nog 2 aluminium versies maar die zijn nog niet vernieuwd.
Reacto 500, € 1.299,-
Reacto 400, € 1.199,-

Eerste indruk
Tijdens de launch van de nieuwe Reacto hebben we even kunnen rijden met de TEAM versie met velgremmen en een Dura Ace Di2 groep met een Fulcrum Speed 55 wielset. Dit is nog steeds een erg stijve fiets die op volle snelheid erg koersvast is. Hij stuurt direct maar niet te licht. En die velgremmen van de nieuwe Dura Ace groep, die werken toch heel erg goed. Helemaal wanneer het droog is. De voorkant voelt mede door de wielset en de geïntegreerde cockpit een tikkeltje aan de harde kant wanneer je je handen boven op het stuur laat rusten maar in de beugels merk je iets meer comfort. Aan de achterkant voelt hij zeker niet te hard. De fiets voelt eigenlijk precies als wat hij is, en dat is een harde aerofiets.

We hebben ook nog even met de 9000 E gereden. Daar zat de Sram Red eTap groep op met schijfremmen en in combinatie met de Vision wielen voelde deze fiets ietsje minder hard. Het remmen van de schijfremmen, tja dat blijft een wereld van verschil als je het vergelijkt met velgremmen. Niks op aan te merken. Deze versie was er in matzwart en dat ziet er wel erg goed uit, al is de 7000 versie er in het glans met matzwart en die is misschien nog wel mooier. De kabels zijn ook mooi weggewerkt in de onderbuis in plaats van in de bovenbuis. De wegligging komt nauw overeen met de velgremversie alleen met een miniem verschil bij het sturen omdat de schijfremversie de gewichtsverdeling naar voren iets zwaarder is. Maar je moet de fietsen al achter elkaar gebruiken om dat verschil te merken. In de Tour gaan de renners van Bahrain Merida officieel met de nieuwe Reacto rijden dus je kunt ze in de gaten houden.

Hieronder nog de foto’s van de velgremversie:

En de disc versie:   

via Merida