De verrassing is niet zo heel groot dat Canyon een nieuwe Aeroad lanceert, maar de vraag was vooral wanneer hij officieel gepresenteerd zou worden. En dat is vandaag! Hij is afgelopen weken al succesvol gebleken in onder meer de Tour de France, waar Phillipsen ermee wist te winnen. Ook van der Poel rijdt op de nieuwe Aeroad, maar dan natuurlijk in een gave custom regenboog uitvoering. Tijdens zijn overwinning in Roubaix dit jaar reed van der Poel nog op een prototype van deze Aeroad. En vanaf vandaag is de nieuwe Canyon Aeroad beschikbaar.

Feedback van de profs, zowel rijder als mechanieker

Met de Aeroad zijn al behoorlijk wat overwinning behaald, bij zowel de dames als heren. Stilstand is achteruitgang moeten ze bij Canyon hebben gedacht, en met de ambitie om de snelste fiets van het peloton te maken zijn ze aan de slag gegaan. Daarbij hebben ze de profs gevraagd om hun feedback hoe ze deze Aeroad nog beter konden maken.

Ze hebben niet alleen de renners gevraagd om feedback, maar ook de mechaniekers die dagelijks met deze fietsen aan het werk zijn. Zodoende is de fiets niet alleen sneller en meer aero geworden, maar hebben ze ook veel slimme details toegepast, zodat de fiets makkelijker en beter te onderhouden is. Een van die punten is dat alle boutjes die in de fiets zitten Torx 25 zijn in plaats van inbus. Uitgezonderd de steekassen want dit is nog steeds een 6mm inbus. Als je de fiets aanschaft zit er in de achteras een tooltje waar je de steekas mee kan open draaien, maar die ook past op een T25 en zo heb je dus altijd het juiste gereedschap bij je. Het idee van Torx is dat je deze boutjes minder snel dol draait dan bij inbus.

Van renners kreeg Canyon terug dat de achterkant van het frame directer mocht zijn, zodat de fiets meer controle geeft op bijvoorbeeld kasseien. En uiteraard wil elke renner een fiets die zo aerodynamisch mogelijk is, om zo efficiënt en snel mogelijk te zijn.

De vierde generatie Aeroad

Deze Aeroad is de vierde generatie. Hij lijkt erg veel op zijn voorganger, maar toch zijn er veel ontwikkelingen geweest. Sterker nog, we hebben op de redactie best even moeten kijken waar de verschillen zitten tussen beide modellen. Voor een stijvere en directe achterkant hebben ze de seatsays korter gemaakt, en is de aansluiting op de zitbuis verlaagd. Ook is de bevestiging van de zadelpenklem lager in het frame gezet. Dit is mooi weggewerkt en is aan de buitenkant niet zichtbaar. Althans, de bevestiging zelf maar je kan wel zien dat er in de overgang van de zitbuis naar de bovenbuis meer ruimte is gecreëerd waar deze klem in valt.

Zoals gezegd zit het in de details, want letterlijk elke buis van het frame is gewijzigd. Zoals ik al aangaf zijn de seatstays korter en zitten ze lager op de zitbuis, maar deze aansluiting is ook robuuster. Hierdoor is de kans op ophoping van vuil minder, maar is de constructie hier ook stijver. De zitbuis, en gehele achterbrug is slanker vormgegeven, net als de zadelpen. Dit moet er voor zorgen dat de achterkant van de fiets directer aanvoelt, en meer controle zal geven op slecht wegdek. Echter gaat dit wel ten koste van de aerodynamica want aan de achterkant is hij minder aerodynamisch gevormd dan zijn voorganger.

Dit wordt dan wel meer dan gecompenseerd door de voorkant van het frame. Want ook daar is de vorm van de buizen veranderd. De voorvork is een stuk breder geworden en het balhoofd en de onderbuis zijn een stuk smaller. Dit zie je vooral goed in de overgang van de onderbuis naar het bracket waar dit deel van het frame heel erg breed oogt. Dit is niet breder dan zijn voorganger maar doordat de onderbuis slanker is, lijkt de overgang een stuk breder.

Last but not least is de bovenbuis, die wat dikker is geworden en zo mooi in lijn ligt met het balhoofd zodat dit een aerodynamische geheel vormt. Qua gewicht is de fiets 45 gram zwaarder dan zijn voorganger en dit komt omdat het frame wat robuuster is gebouwd. Een frameset weegt 2070 gram en dan hebben ze het bij Canyon over het frame, de voorvork met balhoofdset, de zadelpen en de cockpit. Het frame heeft ruimte voor 32mm banden. De fiets wordt standaard geleverd met 25mm banden voor en 28mm banden achter omdat dit het meest aero bleek. Alleen bij de Zipp wielen zijn beide banden 28mm, omdat deze een minimale breedte adviseert van 28mm.

Nieuwe Pace Bar cockpit

Bij de nieuwe Aeroad komt ook een nieuwe cockpit. De Pace Bar en dat is een bijzonder veelzijdig stuur. Pace staat voor Performance Adaptive Cockpit Ecosystem en daarmee doelen ze op het aanpasbare karakter van dit stuur. Hij is mooi slank en midden op het stuur zien we de Gear Groove die we ook op de cockpit van de Grail gravelbike zagen. Als je het kapje van deze Gear Groove draait is dit een aansluiting voor verschillende accessoires zoals een computer mount, telefoon en ook het opzetstuur waar Joost op de Canyon Grail mee reed past er op.

Het meest opvallende aan de nieuwe Pace Bar is de uitwisselbare drops. De CP0018 cockpit van Canyon bestond al uit drie delen, zodat je de drops kon losdraaien zodat de fiets in de doos verstuurd kon worden. Hier zijn ze bij Canyon op door gaan borduren voor de nieuwe CP0048 Pace Bar. De drops van de cockpit kan je nu namelijk wisselen zonder dat je shifter hoeft los te koppelen. De drops heeft sleuven waar de kabel en remleiding door kan. Standaard komt de Aeroad met rechte drops die aan de bovenkant 40 cm breed is bij maat M. In de beugel is dit stuur 42 cm. Je kan een setje aero drops los bijbestellen voor € 229,- waarmee je de cockpit kan ombouwen naar een meer aero cockpit. Deze drops hebben flare, zodat de shifters meer naar binnen komen te staan. Ook kan je de breedte aanpassen en heb je keuze uit een 35 cm, 37,5 cm of 40 cm breed stuur. Het voordeel kan daarmee oplopen tot 14 watt, aldus Canyon.

Ook naar de mechaniekers geluisterd

Ik gaf al aan dat Canyon ook met mechaniekers heeft gesproken over de feedback. Dat resulteert onder meer in de T25 boutjes voor de gehele fiets. Deze zijn in Duitsland ontwikkeld en hebben een extra diepe T25 aansluiting om lam draaien te voorkomen. Al deze boutjes zijn gemaakt van hoogwaardig RVS om roest te voorkomen.

Waar ook vaak roest ontstaat is bij de lagers van je balhoofd. Vooral de onderkant is gevoelig door het vele opspattende water en vuil wanneer je in slecht weer rijdt. Dit is niet alleen voor de profs en mechaniekers handig, maar ook ideaal voor ons als reguliere fietser omdat er minder snel onderhoud nodig is.

Bij het onderste balhoofdlager is er een titanium ring geplaatst en heeft het lager een extra seal die zelfs de kracht van een hoge druk reiniger aan moet kunnen volgens Canyon. Bij het lager aan de bovenkant is er een hybride ceramisch lager geplaatst en is er ook een extra seal tegen vuil en water aangebracht. Met een hybride ceramisch lager wordt bedoeld dat er een stalen schaal wordt gebruikt in combinatie met ceramische kogeltjes. Dit omdat een ceramische schaal te kwetsbaar is om als schaalmateriaal in een fiets gebruikt te worden.

Nog zo’n slimmigheidje waar vooral ook de consument erg blij van zal worden is de fork dropout protection. Dit zijn kleine rubbertjes onder de voorvork, zodat je deze gerust op de grond kan zetten als je het voorwiel wisselt. De fiets steunt dan op de rubbertjes, waardoor de voorvork niet beschadigd raakt. Wat ook meteen opvalt bij de dropouts van de voorvork is de strakke afwerking aan de aandrijfzijde. Dit is ook bij de achterbrug het geval en dat geeft niet alleen heel strakke looks maar is ook weer een fractie meer aero.

Canyon Aeroad CFR Di2 topmodel net niet onder de 10K

De Canyon Aeroad komt zoals je gewend bent van Canyon in drie verschillende uitvoeringen. De CFR, de CF SLX8 en de CF SLX7. Het topmodel is de CFR waarbij er gebruik wordt gemaakt van het lichtste carbon dat Canyon heeft. Bij de CF SLX is het frame iets zwaarder en is er gekozen voor andere afmontages.

Het topmodel, de CFR, is er dus of met Dura Ace of met Sram Red AXS. De prijs is erg concurrerend. Ook al is de prijs iets hoger geworden dan van te voren was gecommuniceerd. Nu dus iets boven de 10K. De Aeroad CFR kost € 10.149,- met Shimano Dura Ace Di2 en DT Swiss ARC 1100 wielen. Als je de CFR met SRAM Red AXS en Zipp 454 NSW wielen kiest, is de prijs € 10.699,-.

De goedkoopste versie van de Aeroad is de CF SLX7 met SRAM Rival AXS en dit is de enige uitvoering die niet met een powermeter komt. De prijs van dit model is € 4.249,-.

Afgelopen week werd bij ons de Canyon Aeroad CFR Di2 op kantoor gebracht in de opvallende en heel mooie paars/blauwe kleur. Dit is de fiets waar de renners van Alpecin Deceuninck ook op rijden, en die kleur laat zich maar moeilijk op de foto zetten. Vanuit elke invalshoek oogt het anders en dat geeft het echt een speciale look. Aan onze weegschaal weegt de fiets inclusief bidonhouders in maat M 7,34 kg. De uitgebreide review van deze Aeroad volgt nog, maar onze eerste indruk op basis van de looks is al erg goed. Dat belooft wat!

via Canyon

De Aeroad CFR AXS van team Movistar
De Aeroad CFR AXS Sparkle Stealth is niet zo opvallend, maar ook heel mooi met chrome decals.
De Aeroad CF SLX8 met SRAM Force met powermeter en Zipp wielen kost € 7.099,-.
De Aeroad CF SLX8 is ook verkrijgbaar met Shimano Ultegra Di2 met powermeter en DT Swiss wielen. Deze kost € 6.599,-
De Aeroad CF SLX7 met SRAM Rival AXS en DT Swiss wielen is de goedkoopste uitvoering met € 4.249,-