Een serieus dikke gravelbike, deze nieuwe Canyon Grizl:ON. De toevoeging :ON betekent bij Canyon dat de fiets voorzien is van een motortje met bijbehorende accu. Een E-Bike dus. Deze nieuwe Grizl:ON is de gemotoriseerde uitvoering van de Canyon Grizl gravelbike. Het frame is aangepast zodat hij zich met motor en accu ook nog steeds speels gedraagt en waarmee je de extremere paden niet hoeft over te slaan.
Bosch SX motor
Er zijn vier uitvoeringen van deze carbon Grizl:ON waar je uit kan kiezen. Maar eerst even over de motor, die bij alle vier gelijk is. Ze hebben gekozen voor de Bosch Performance Line SX motor. Deze is licht en weegt 2 kg en de accu weegt ook nog eens 2 kg. Daardoor lever je wel iets in wat betreft accu-capaciteit. Maar met 400Wh en nog de optie van een extender van 250Wh kom je echt wel een heel eind. De motor heeft een koppel van 55 Nm wat voor een gravelbike in principe meer dan genoeg is.
Slacker voor meer comfort
Nog even kort wat over de geometry. De voorkant is namelijk wat slacker dan de gewone Grizl. De balhoofdhoek is 69,5 graden en de zitbuishoek is wat steiler met 74 graden. Daarmee zit hij een beetje tussen de gravelbike en de mountainbike in. Door deze aanpassingen moet je met deze gravelbike net even lekkerder kunnen klimmen en heb je met afdalingen iets meer controle. Extreem gravelen dus. Wat ook gelijk is bij alle vier de uitvoeringen, is de voorvork. Dit is namelijk de geveerde RockShox Rudy met 40 mm veerweg. Nogmaals, extreem gravelen dus.
De zadelpen geeft trouwens nog extra comfort want dat is de deels “verende’ S14 VCLS 2.0 met een setback van +2 to -10 mm. Alleen op het topmodel niet, want die heeft een RockShox Reverb AXS 75 mm dropperpost. En het stuur heeft iets flare (16 graden), wat zeker met gravelen erg fijn is. Verder zijn er nog allemaal extra’s die je later kan monteren zoals bagagetassen, frontmounts etc.
Ingebouwde verlichting
De fiets heeft ook een ingebouwde verlichting. Dat komt voort uit een samenwerking van Canyon x Lupine. Achter zijn er twee lampjes ingebouwd in het frame, net waar de staande achtervork onderaan begint. En voor zit er een koplamp gemonteerd net onder de stuurpen. Op je stuur zit een een knop om de verlichting te bedienen. De lampen werken op de accu en volgens Canyon werken ze nog tot 2 uur mocht de accu al leeg zijn.
Canyon Grizl:ON CF Trail
De trail uitvoering is het meest extreem. Hij heeft dan ook als enige de dropperpost. De groepset is de Sram Force AXS met een XO mullet. (42T / 10-52T). De DT Swiss HGC 1400 carbon wielset met 50 mm banden. Deze E-gravelbike weegt 15,5 kg en kost € 7.999,-.
Canyon Grizl:ON CF 9
Deze versie komt net onder de trail. Geen dropperpost en iets bescheidener 45 mm banden. De groepset is een Sram Force AXS XPLR. Hij is iets lichter met 15,4 kg en kost € 6.999,-
Canyon Grizl:ON CF Daily
Dit is een leuke, de Daily. Deze komt met spatborden en bagagerek. Een beetje over de top woonwerk-fiets, maar wel een erg gave. Ook je fietsvakanties kan je er erg fijn mee doen lijkt me zo. Als groepset is hier gekozen voor de 12-speed Shimano GRX 822. De prijs is € 5.499,- en hij weegt 17,6 kg.
Canyon Grizl:ON CF 7
Tot slot de goedkoopste van de vier met € 4.999,-. Hij weegt 15,9 kg en is afgemonteerd met de 11-speed Shimano GRX 812. Deze is er als enige in twee kleuren: New Moon Stealth en Grellow.
Meer info via Canyon.