Op zoek naar een avontuurlijke alleskunner voor het betere off-road werk? Dan is dit misschien de fiets die heel goed bij je wensen past: de Canyon Grizl. De geometrie van de Grail, maar dan – ondere andere – met bredere banden.

Canyon grizl 2021 gravelbike

Hoewel een gravelbike toch wel echt anders is dan een racefiets zien we ook overeenkomsten. Net zoals je op de weg ook een fiets kiest voor het doeleinde (als je die luxe hebt althans), en bij het mountainbiken niet een XC fiets pakt voor een downhill-parcours is dat bij gravel ook zo. Als het je om snelheid gaat kies je een andere fiets dan wanneer je een relaxed rondje over ruw terrein of een meerdaagse bikepacktrip aanvangt. Het is daarom niet minder dan logisch dat ook Canyon zijn gravelbike-collectie uitbreidt met deze Grizl.

Canyon grizl 2021 gravelbike

Wat is ‘gravelbiken’ überhaupt eigenlijk?

Want gravelbiken laat zich niet zo gemakkelijk in een hokje plaatsen. Wat is ‘gravelbiken’ überhaupt eigenlijk? Het is een uit de VS overgewaaide term voor het fietsen over onverharde wegen bedekt met fijne steentjes en gruis en dergelijke dat in Europa maar moeilijk als zodanig toegepast kan worden. Je kan veel met zo’n fiets, en stelt het je in staat van de verharde wegen af te wijken, als je dat wil. Hoe je dat doet en hoe ver je daar in gaat is aan jou. Maar dan loop je wel de kans tegen de grenzen van de mogelijkheden van de fiets aan te lopen. Denk dan aan mogelijkheden voor het monteren van tassen, beperkte bandenbreedte of gebrek aan comfort. Dat zijn precies de beperkingen van de Grail die Canyon met de Grizl op wil heffen.

Van Grail naar Grizl: zelfde geometrie, bredere banden

De introductie van de Grail in 2018 veroorzaakte enige opschudding in ons conservatieve fietswereldje, met name door het Dubbeldekker stuur. De Grizl zal wat minder rumoer veroorzaken, al heeft de fiets veel van de Grail meegekregen.

Canyon grizl 2021 gravelbike

De geometrie is bijvoorbeeld exact hetzelfde. Ze waren erg tevreden over rijkwaliteiten van de Grail en wilden die graag terugzien in de Grizl. Het resulteert in een langere wielbasis t.o.v. hun Endurace wegfiets voor meer stabiliteit en om bredere banden kwijt te kunnen. Dat wordt dan weer gecombineerd met een relatief korte 80 mm stuurpen en breder 440 mm stuur bij een maat M. Deze maten nemen toe naarmate de maat van de fiets ook toeneemt.

Ook de stack en reach van de Grizl zijn gelijk aan die van de Grail. Daarmee valt hij eigenlijk tussen de comfortabele Endurace en volbloed racer Ultimate.

Bredere banden bieden meer mogelijkheden

Eén van de speerpunten van de Grizl is het gebruik van bredere banden. Waar de Grail zich thuisvoelt op een sneller parcours en je ook op asfalt goed meekan, moet de Grizl je off-road nog wat verder kunnen brengen. De standaard 45 mm banden moeten je grenzen wat betreft terrein verder beperken. En de fiets kan tot maximaal 50 mm banden aan op een 700c velg. De vergroot de inzetbaarheid nog wat verder. Maar denk ook aan zwaardere rijders en het extra volume is ook welkom als je volbepakt op pad wilt gaan.

Met de 45 mm banden kan je ook nog prima spatborden monteren. Bij het gebruik van 50 mm banden past dit niet meer. Je houdt overigens bij 50 mm banden nog wel 6 mm aan beide kant over, dus je zou nóg wat breder kunnen, maar bedenk wel dat er ruimte moet zijn voor modder en steentje. Die wil je niet klem laten zitten tussen je band en carbon frame.

Canyon levert de Grizl dan ook alleen met 700c banden en gaat niet ook nog 650b als alternatieve wielmaat aanbieden. Dit doen ze alleen voor de kleinste XS en 2XS modellen omdat de verhoudingen dan beter kloppen. Natuurlijk kan je er zelf altijd nog voor kiezen om met 650b wielen te gaan rijden, maar daarmee win je niet in breedte: ook met 650b wielen kan de fiets maximaal 50 mm brede banden aan.

Slimmigheden

Een gravelbike die als alleskunner wordt neergezet moet wel wat in huis hebben. De Grizl heeft om te beginnen veel montagemogelijkheden. De voorvork heeft aan beide poten drie gaatjes om iets aan vast te maken. Dan nog twee op de bovenbuis en twee onderaan de schuine onderbuis. Althans die laatste heeft alleen de CF SL, omdat de CF SLX daar de accu heeft. Op de achtervork zijn er gaatjes voor de spatborden. Handig van Canyon is dat ze bij elk van die boutjes hebben aangegeven wat de specificaties zijn. Als je tijdens een trip er eentje verliest, weet je ze meteen wat je nodig hebt.

De CF SL en SLX 8 modellen krijgen allemaal Canyon’s S15 VCLS 2.0 zadelpen mee. De zadelpen die werkt als een bladveer waar we al eerder enthousiast over waren, zeker als je het gebruikt op onverhard terrein. Ben jij iemand die een steile afdaling niet schuwt dan kan je zonder problemen een dropperpost monteren met interne kabelvoering.

Om de 27,2 mm zadelpen vast te zetten heeft de fiets een geïntegreerde klem die ook op andere modellen van Canyon succesvolg gebruikt worden. Het is praktisch maar ziet er ook netjes uit. Alle frames zijn geschikt voor zowel een 2x als een 1x setup. Canyon levert een aantal standaard afmontages waarbij je alleen bij de CF SL en SLX 8 modellen hieruit kan kiezen.

Onze eerste rij-ervaring met de Grizl

En wij hebben al een keer met Grizl mogen rijden. En wel op een gelukkig zonnige dag rondom Eindhoven waar het bijzonder goed gravellen is! Enerzijds is dat te danken aan het landschap en het uitgebreide netwerk van onverharde paden. Anderzijds was het Grizl die er voor ons een leuke dag van maakte. Het is precies zoals Canyon zelf zegt een alleskunner. De fiets laat zich heerlijk makkelijk sturen zonder nerveus te zijn. Technische stukjes en singletracks zijn geen enkel probleem, maar rechtdoor over asfalt ook niet. Hij is dan niet gemaakt voor snelheid, maar 30+ over asfalt of een schelpenpad is echt geen probleem voor de Grizl als je er de benen voor hebt. Het kan, maar het hoeft niet. En dat maakt de Grizl tot een ontspannen fiets, als je dat zo mag zeggen, en kan je het terecht een alleskunner noemen. Relaxed met bepakking, avontuurlijk over singletracks en wat je nog allemaal tegenkomt, of over de paden en wegen knallen.

Verbeterpunten zijn er ook. Zo zouden we graag wat meer flare zien bij het stuur. Het is al breed, maar als je bij een gravelbike in de beugels wilt of moet zitten, dan is de flare een fijne manier om nog meer controle te hebben. Verder valt na één rit niet meteen veel op aan te merken. Afmontages met SRAM zijn er helaas nog niet, maar komen nog. Dat is goed voor de keuze. Ook een aluminum en wat goedkopere uitvoering zou goed zijn (en komt op een later moment), al vinden wij € 1.999,- voor een carbon gravelbike met de rij-eigenschappen van de Grizl al een bijzonder goede deal.

Alle modellen, prijzen en specificaties

De Canyon Grizl wordt geïntroduceerd in een CF SL en CF SLX uitvoering, beide carbon dus. De CF SL is er alleen met Shimano GRX, de iets lichtere CF SLX met GRX Di2 én Campagnolo Ekar. Uitvoeringen met SRAM, als ook een aluminium Grizl AL zitten in de pijplijn, maar laten dus nog even op zich wachten.

Hieronder alle modellen die vandaag gelanceerd zijn met een selectie van de specificaties. Alle overige specificaties vindt je bij Canyon. Oh ja, nog een leuk weetje: de CF SLX is er alleen in de kleur Kale Smash. Kale is de Engelse vertaling van boerenkool!

Canyon Grizl CF SL 6
Canyon Grizl CF SL 6 – Shimano GRX 400 – 9,8 KG – Earl Grey (ook Olive Sky) – € 1.999,-
Canyon Grizl CF SL 7
Canyon Grizl CF SL 7 – Shimano GRX 600 – 9,5 KG – Olive Sky (ook Earl Grey) – € 2.299,-
Canyon Grizl CF SL 7 WMN
Canyon Grizl CF SL 7 WMN – Shimano GRX 600 – 9,5 kg – Wildberry Splatter – € 2.299,-
Canyon Grizl CF SL 8 - Shimano GRX 800 - 9,3 KG - Earl Grey - € 2.799,-
Canyon Grizl CF SL 8 – Shimano GRX 800 – 9,3 KG – Matcha Splash (ook Earl Grey) – € 2.799,-
Canyon Grizl CF SL 8 1BY
Canyon Grizl CF SL 8 1BY – Shimano GRX 800 – 9,1 KG – Matcha Splash (ook Earl Grey) – €2.699,-
Canyon Grizl CF SLX 8 Di2
Canyon Grizl CF SLX 8 Di2 – Shimano GRX 815 – 8,7 KG – Kale Smash – € 4.599,-
Canyon Grizl CF SLX 8 1BY
Canyon Grizl CF SLX 8 1BY – Campagnolo Ekar – 8,6 KG – Kale Smash – € 4.499,-