Het lijstje met merken dat een gravelracer in het assortiment heeft, wordt met de dag langer. Vanaf nu heeft Cervélo zijn naam ook aan dit lijstje toegevoegd. Áspero is de naam van de gravelracer van Cervélo en zoals je eigenlijk gewend bent van Cervélo is het een echte racer. De Áspero is een gravelracer waarbij stijfheid en aerodynamica zijn overgenomen van de racefietsen uit hun assortiment. Geen fiets gebouwd rondom comfort maar juist een fiets gemaakt voor snelheid. Of, zoals ze zelf zeggen: Geen fiets om te dwalen over trails, maar om ze af te slachten.
Gravelframe
Ondanks de race eigenschappen van de fiets is het wel een gravelfiets waarbij er ruimte is voor een extra bidonhouder, een toolbox en de mogelijkheid voor een dropperpost met interne bekabeling. De seatstays zijn laag op de zitbuis gepositioneerd en ook de lange wielbasis maakt het frame toch comfortabel. Bij het bracket zit een standaard protectie op het frame en de derailleur nok is afneembaar.
De kabels gaan aan de bovenkant van de schuine buis het frame in en met behulp van een slim gemaakt kapje is deze aan te passen aan de hoeveelheid kabels die er door moeten. Rij je met een draadloze groep, dan is er enkel een remkabel nodig. Rij je met een mechanische groep, voorderailleur en wil je ook nog een dropperpost monteren zullen er vier kabels door moeten. Dit is met behulp van de zogeheten DT Hose Guide geen probleem.
TrailMixer
Het frame is geschikt voor 700C en 650B wielsets. Maximale breedte voor een 700C band is 42 mm en bij 650B ligt deze grens op 49 mm. Hierbij gaat Cervélo er vanuit dat er aan weerszijden van de band 4mm ruimte moet zijn tussen band en frame. De voorvork heeft aanpasbare (omkeerbare) dropouts. Afhankelijk van je keuze van wielgrootte kan je de trail van je voorwiel aanpassen door de dropouts voorwaarts of juist achterwaarts te monteren. Met trail wordt het oppervlak van de band tussen de hoek van de stuuras en de loodrechte denkbeeldige lijn door de naaf van het wiel mee bedoeld. Hoe kleiner deze oppervlakte, hoe nerveuzer het stuurgedrag en omgekeerd. Een groter oppervlak zorgt voor een stabielere fiets. Daarbij speelt de omtrek en dikte van de band een grote rol en met behulp van deze TrailMixer voorvork kan je dat naar eigen wens aanpassen.
Chique kleuren
Als frameset is de Áspero verkrijgbaar voor € 2499,- en heb je keus uit drie verschillende kleuren. Drie erg chique gekleurde frames met weinig decals en ik zou oprecht niet weten welke ik zou kiezen. De donkere tinten met lichte subtiele logo’s zijn allen erg gaaf. De Dark Teal/Light Teal is een donkerblauw/groen glanzend frame met flake en alleen als los frame te bestellen. De Burgundy/Dark Orange is naar mijn idee meer donker/bordeaux rood met lichtrood logo. Laatste kleurstelling is Mid Olive/Dune, maar in combinatie met het flake lijkt het goud met een geel logo. Deze laatste twee kleuren zijn verkrijgbaar als frameset en als complete fiets.
Het ‘instapmodel’ van de Áspero is verkrijgbaar voor € 2999,- en daarvoor wordt hij afgemonteerd met een SRAM Apex1 groepset. Verdere afmontage is van Easton en de wielen zijn een set Alexrims Boondocks.
Voor € 3999,- heb je de keuze uit een Shimano GRX groepset of een Shimano Ultegra groepset. Beide fietsen zijn afgemonteerd met een Easton crank met 47/32 bladen en zijn, op de shifters en derailleurs na, identiek aan elkaar. Deze uitvoeringen worden geleverd met een set Easton EA70 wielen met daarop tubeless gemonteerde Donnely X’plor banden.
Topper uit de serie is de Ásperio Force eTap AXS1 en zoals de naam al aangeeft is deze afgemonteerd met de nieuwste groepset van SRAM. Draadloos 12-speed schakelen en een full carbon DT Swiss GRC 1650 wielset voor € 5999,-. Net als de andere modellen is de afmontage van Easton en staat ook deze fiets op een set Donnely X’plor banden.
Meer info via Cervélo.