In december van afgelopen jaar viel me tijdens de cross op dat van Aert met een nieuwe Lazer helm reed. Weliswaar in Red Bull design, maar het model was duidelijk herkenbaar als de opvolger van de Lazer Z1. De helm die al jaren in het assortiment van de helmenfabrikant zit, heeft een strakke update gekregen. Niet alleen qua looks, maar ook wat betreft de veiligheid.

KinetiCore valprotectie

Het is al bijna twee jaar geleden dat Lazer KinetiCore introduceerde. De aerodynamische Lazer Vento is de eerste helm geweest waarbij ze gebruik maken van dit lichtgewicht systeem dat extra bescherming biedt bij een val. Daar waar andere systemen gewicht toevoegen aan de helm, wordt er door KinetiCore gewicht bespaard door het weglaten van materiaal. Hierover schreef ik al bij de test van de Lazer Vento waar ik de techniek ook vergeleek met een ‘kreukelzone’.

De helm weegt volgens Lazer slechts 220 gram in maat M, en daarmee is dit één van de lichtere helmen op de markt waarbij er extra valprotectie geïntegreerd is. Dat dit niet ten koste gaat van veiligheid hebben ze laten testen in het bekende Virginia tech center waarbij ze vijf sterren scoren. De helm ziet er strak uit, en ondanks de update is hij nog altijd erg herkenbaar als de Z1. De helm heeft veel openingen om te ventileren en ook aan de voorkant is er ruimte tussen de padding en de schaal van de helm, voor extra ventilatie bij je voorhoofd. In de wintermaanden kan je de helm bedekken met een Aeroshell, die dan juist de koude wind en regen tegenhoudt. De helm zal € 249,- gaan kosten en daarmee is het zoals je van de Z1 gewend bent, één van de topmodellen uit het assortiment. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind deze helm een mooie uitstraling hebben.

De helm heeft aan de voorkant ruimte om je bril in te steken, en door het RollSys systeem kan je de helm goed om je hoofd laten aansluiten. Dit doe je zoals je van Lazer wellicht gewend bent, met het kleine draaiwieltje bovenop de helm. Daardoor is er aan de achterkant dan weer voldoende ruimte zodat je de helm ook met staart en lang haar goed kan afstellen. Midden achter op de helm zit een kleine opening waar het Universal Lazer Led-lampje kan worden gemonteerd voor betere zichtbaarheid.

Duurzaamheid

Een hot item, ook bij Lazer, is duurzaamheid. Zo maken ze de verpakkingen van de helm van puur karton, zonder kunstmatige kleuren. Het verder verduurzamen doet Lazer nu ook bij de productie van de helm en dat zie je terug in de manier waarop de bandjes van de sluiting zijn gemaakt. Deze zijn deels van gerecycled materiaal en het plastic driehoekje ter hoogte van je kaak is vervangen door stiksels. Ook in het KinetiCore systeem zit een stukje duurzaamheid, doordat er kunststof wordt weggelaten om de ‘kreukelzone’ te creëren. Dit scheelt zoals ik al zei in gewicht, maar zorgt ook voor minder kunststof in de helm.

Via Lazer