Het is het nieuwe topmodel en daarmee de opvolger van de Pinarello Dogma F12. De Pinarello Dogma F. Het Italiaanse merk heeft de racefiets lichter en meer aerodynamisch gemaakt.
Daarnaast is er ook een verandering in de naam. Daar waar er eerder met getallen werd gewerkt, is dit vanaf nu niet meer het geval. Omdat het volgens Pinarello niet uitmaakt of je nu een F7, F8 of F12 hebt, want de Dogma staat voor het topmodel. Dit is al sinds het jaar 2000 het geval ongeacht de uitvoering die je hebt. De letter F laten ze wel staan, om de link met de voorgaande modellen niet te verliezen. Hoe dat in de toekomst gaat met verschillende modeljaren gaan we zien. Het is nu dus de Pinarello Dogma F.
Uitgebalanceerd lichtgewicht
Tot nu wilde Pinarello zich nooit mengen in de strijd om het gewicht, want een fiets moet aan meer eisen voldoen dan alleen lichtgewicht. Veiligheid, reactiviteit en rijgedrag vindt Pinarello belangrijker. Maar met de nieuwe Dogma F hebben ze het frame zo ontwikkeld dat het met schijfremmen uitkomt op 6,8 kg. Precies volgens de regels van de UCI. Deze besparing zit vooral in het gebruik van titanium 3D geprinte onderdelen in plaats van het weglaten van carbon.
De meeste besparing zit dan ook in de zadelpen, de voorvork en de Talon cockpit want daar hebben ze 265 gram weten te besparen. Naast gewicht hebben ze hier ook gekeken naar de aerodynamica van deze onderdelen. De voorvork is opnieuw ontwikkeld en de positie van de remklauw is recht achter de vorkpoot gezet, zodat deze in één lijn staat. Bij de cockpit hebben ze alle kabels van het schakelen en remmen binnendoor gevoerd.
Dit oogt niet alleen erg strak, maar verminderd ook de luchtweerstand. Bij het frame met velgremmen (die er nog steeds is) lopen de remkabels nog wel ‘ouderwets’ voor het balhoofd langs.
Bij het frame is er vooral op het gebied van luchtweerstand veel winst is geboekt. Als je deze nieuwe Dogma F vergelijkt met de Pinarello Dogma F12 die Hendrik al eens reed, zijn de verschillen goed zichtbaar. Ik vind de vormen van het frame veel strakker ogen. Dit valt goed op aan de achterkant, waar de seatstays aansluiten op de zitbuis en qua vorm op een soort spoiler lijken. Diezelfde seatstays zijn ook minder golvend en dat vind ik persoonlijk ook mooier.
Wat ongewijzigd is, is de asymmetrische vorm. Dit houdt Pinarello in stand, omdat de krachten die op de fiets worden uitgeoefend ook asymmetrisch zijn. Je levert natuurlijk wel kracht aan beide kanten van de fiets als je trapt, maar de aandrijving zit aan de rechterkant. Om deze reden hebben ze het frame dus asymmetrisch ontwikkeld zodat de fiets goed in balans blijft.
Schijfremmen of velgremmen?
De Dogma F zal in een velgrem- en schijfremuitvoering komen. Pinarello wil de keuze bij de renner laten en ik ben benieuwd wat de mannen van Ineos – Grenadiers gaan kiezen. Het gewicht is geen issue meer en ook qua aerodynamica komt de schijfremversie beter uit hun tests dan de huidige Dogma F12. De Dogma F disc is 7,3 % aerodynamischer dan de Dogma F12 met velgremmen.
De Pinarello Dogma F kent drie verschillende kleurstellingen en ik vind de zilveren Plutonium Flash daarbij het mooist. Daarnaast is er de keuze uit een Eruption red of Black on Black uitvoering. Op de afbeeldingen zie je de frames met een draadloze Sram eTap Red AXS groep of Campagnolo Super Record EPS. Prijzen zijn nog niet bekend.
Meer informatie over Pinarello kan je vinden op de website van Pinarello en via Carbonbike