Sommige racefietsen maken je bijzonder nieuwsgierig. Als een model al jaren achter elkaar een Tour de France op zijn naam zet, zal er wel iets goeds mee zijn toch? We reden met de Pinarello Dogma F12 Disk om dit eens zelf te ervaren.

Pinarello Dogma F12 Disc achterkant schuibn

Pinarello wordt door sommige wielrenners gezien als het summum. Het merk lijkt wel een soort mythische status te hebben. De overwinningen van Froome, Thomas en Bernal in de Ronde van Frankrijk versterken dit waarschijnlijk nog meer. Maar het is ook een beetje een “hate it or love it” merk in mijn omgeving en dat komt onder andere door het uitgesproken ontwerp. A-symmetrische buizen en golvende vormen in het frame en de vork maken de Dogma uniek. In welk kamp je ook zit, de fiets blijft bewonderenswaardig.

Onderscheidende prijs

En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-. Het kost wat, zo’n Pina. Laten we eens kijken wat je allemaal krijgt.

De Dogma gaat al wat jaren mee. De F12 is als opvolger van de F10 aerodynamischer. Het frame en de vork moeten een kleine 8% winst opleveren. Volgens Pinarello bespaar je daar bij een snelheid van 40 km/u 8 Watt mee. Dit is overigens wel in combinatie met de nieuwe Talon Ultra cockpit met volledig geïntegreerde kabels. Die zit niet op onze testfiets, dus die 8 Watt besparing gaan we niet merken, voor zover je zoiets tijdens het fietsen eenvoudig merkt. Maar met de wedstrijden waar elke seconde telt, zullen Froome en de zijnen die cockpit graag gebruiken.

Pinarello Dogma F12 Disk Most componenten
Onze testfiets is voorzien van Most componenten, het huismerk van Pinarello. De Talon Ultra is ook van hen.

Ook lopen bij de F12 nu alle kabels binnendoor, bij zowel de schijfrem als velgrem versie, al is dat dus wel afhankelijk van het stuur dat je gebruikt. Pinarello heeft daar een naam voor bedacht: TICR. Total Integrated Cable Routing.

De beetje golvende vorm van de voorvork is ook niet uit de lucht komen vallen. Enerzijds is deze vernieuwd voor de aerodynamica en anderzijds om het verdraaien van de vork te verminderen. Pinarello stelde namelijk vast bij het gebruik van schijfremmen, dat bij hard remmen de vork zo’n 1,5 graad verdraaid ten opzichte van het stuur. Met verstevigen en aanpassen van de vorm hebben ze dit met 40% weten te verminderen.

A-typische en a-symmetrisch

Typisch aan de fiets is het a-symmetrische ontwerp. Dat zie je op een aantal plekken terugkomen, het duidelijkst bij de seatstays. Het is een fiets waar je naar kan blijven kijken. Geen aanzicht is hetzelfde. Maar wij gaan er liever op fietsen dan eindeloos naar kijken! Bovendien kan je er daarna ook nog naar kijken.

Daarbij moet wel gezegd worden dat onze ogen vooral gericht waren op de vorm van frame en vork. De kleur en afmontage in deze uitvoering doen deze racefiets namelijk niet helemaal recht. Met alle respect voor de kwaliteit van die geweldige Shimano Ultegra Di2 groep en de prima aluminium Fulcrum Racing 500 DB wielen. Het is toch een beetje alsof je een Ferrari met onderdelen en wielen van een Volvo uitrust. Het werkt en het is allemaal goed, maar het past niet bij elkaar.

Oke, je maakt de racefiets op deze manier wel iets minder duur, maar bij zo’n high-end frame horen eigenlijk ook high-end onderdelen. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de Fulcrum’s als trainingswielen te gebruiken en zelf een setje carbon wielen erbij te nemen. Hieronder hebben we nog een paar andere afmontages van de Dogma F12 op de foto gezet. Is de witte met Campa geen plaatje? Daarmee is hij toch net even dikker dan ons ietwat ingetogen zwarte frame. Overigens heeft Pinarello nog meer kleuren voor de F12.

De Dogma F12 Disk afgemonteerd met Campagnolo

Verwachtingen

Het fietsen met de Dogma was erg plezierig. Eerlijk is eerlijk, je gaat ‘gekleurd’ op pad, een fiets als deze brengt nou eenmaal verwachtingen met zich mee. En de vraag is natuurlijk of de verwachtingen waargemaakt worden.

Na, of eigenlijk al tijdens, de eerste rit met de fiets wordt duidelijk dat dit een fijne fiets is, hij voelt heel goed in evenwicht, om het zo te zeggen. Hij is niet bijzonder licht. Zoals wij hem hebben gekregen weegt hij 7,97 kg. Zet er zoals eerder gezegd high-end componenten op en het gewicht zal snel richting de 7 kg gaan. Dat evenwicht heeft dan ook niet zozeer betrekking op het gewicht, maar hoe de fiets voelt tijdens het rijden. Het voelt natuurlijk, de fiets reageert zoals je zou verwachten. Je duikt bijna als vanzelf met veel vertrouwen de bochten in.

Verrassend, of toch niet?

Maar hij verrast ook, en dat is als de snelheid omhoog gaat. Positief overigens, want de Dogma F12 voelt snel. Ergens was ik daar toch verbaasd over, waarschijnlijk vanwege de wielen. De alu Fulcrums zijn toch iets anders dan een setje hoge carbonwielen, maar ze stellen niet teleur. Of moet ik zeggen dat ze de Dogma bij kunnen houden? Want het frame voelt heerlijk als je voor snelheid gaat. Noch het bracket, noch de voorkant geeft mee bij aanzetten. Ik zou voor wat minder spacers onder het stuur gaan om lekker diep te kunnen zitten, maar je zit zo wel makkelijk in de beugels. En dan is het lekker om op snelheid te blijven. En om op snelheid te komen, want dat is gewoon leuk om te doen omdat het zo makkelijk gaat. Enige mogelijke belemmering zijn je benen.

Pinarello Dogma F12 Disk

Het betere klimwerk zat er helaas niet in voor de test. Maar bij viaducten waar het beetje omhoog ging en waar je op snelheid naar beneden bochten kan pakken, zijn die ook zeker meegepakt. Het stijve frame laat zich makkelijk omhoog rijden. Dat moet helemaal een plezier zijn met nog lichtere onderdelen. Je snapt nu beter dat Ineos hiermee kan domineren in het hooggebergte, al rijden zij nog veel met de velgremversie zoals onderaan op de foto is gezet. Het dalen op snelheid met een fiets als deze is een feest. Je hebt een gevoel van totale controle en dat is weer goed voor je zelfvertrouwen.

Details

Pinarello Dogma F12 Disk
Frame: Torayca T1100 1K Dream Carbon met Nanoalloy Technology
Voorvork: Onda F12
Groepset: Shimano Ultegra Disk Di2
Wielen: Fulcrum Racing 500 DB
Banden: Pirello P-Zero Velo
Stuurpen: Most Tiger
Stuur: Most Jaguar
Gemeten gewicht: 7,97 kg
Adviesprijs: € 8.990,-
Meer info bij Pinarello

Pinarello Dogma F12 Disk

Conclusie

Zijn de verwachtingen waargemaakt? Bijna en dat komt doordat de fiets toch niet volledig tot zijn recht komt met deze afmontage. Dat wil niet zeggen dat het zo geen fijne racefiets is. In tegendeel zelfs, het was een feest op zo’n Dogma te rijden. Heel goed in evenwicht en balans, om het zo uit te drukken. Je hebt het gevoel van totale controle. Dat komt het meest naar voren als de snelheid hoog is. Tegelijkertijd, zij het met een iets lichtere setup, is het ook een fiets voor de bergen waarmee je efficiënt kan klimmen en met vertrouwen kan dalen. De naam past ook mooi bij het eigenzinnige Pinarello en de overwinningen ermee behaald onderstrepen dit beeld nog eens.

Pinarello Dogma F12 Disk
Pinarello Dogma F12 Disk
Pinarello Dogma F12 Disk bracket
Pinarello Dogma F12 Disk
De teamfiets van Ineos, met velgremmen