Het is niet de eerste keer dat we een fiets tegenkomen waarbij er gebruik wordt gemaakt van de techniek van het 3D printen. Eerder schreven we al over Prova en ook de profs maken gebruik van onderdelen die 3D geprint zijn. Het mooie van het 3D printen is dat je materiaal in alle vormen uit de printer kan halen en bij Urwahn doen ze dat met een opvallend stalen frameset. Framebouwen, maar dan anders!
Urwahn Frameset
Het frame is dus 3D geprint uit CrMo staal. Dit is een staallegering dat bestaat uit chroom en molybdeen. Het opvallende aan het Urwahn frame is dat het een deel van de zitbuis mist. Halverwege de zitbuis loopt dit naar achter over in de seatstays. Het 3D printen heeft als voordeel dat er nergens lasnaden te zien zijn en er een enorm strak en ‘smooth’ frame ontstaat. Het frameset is los te koop voor € 2249,- en weegt zo’n 2,6 kg. Zowel het frame als de voorvork is van staal. Het heeft 12 mm steekassen en is gemaakt voor flat-mount schijfremmen. Je hebt keuze uit vier kleuren en dat zijn Kobalt (blauw), Oxid (donkerrood), Beton (grijs) of Asphalt (antraciet/zwart). Dat je op het missende deel van de zitbuis geen bidonhouder kan plaatsen is logisch, maar ook op de schuine buis is er gek genoeg geen plek voor een bidonhouder.
Urwahn X Schmolke
De twee Duitse merken Urwahn en Schmolke zijn samen aan de slag gegaan om van het stalen Urwahn frame een echte racefiets te maken. Daarbij is het frame zo geprint dat het bottom bracket erg stijf is en de achterbrug wat meer flexibiliteit heeft om toch comfort te bieden. De stalen voorvork is vervangen voor een carbon aero model. Naast de aerodynamische voordelen scheelt dit ook een stuk in het gewicht. De glanzend koperen kleur van het frame geeft het een enorm gave uitstraling.
Schmolke TLO
De verdere opbouw heeft Schmolke op zich genomen met onderdelen uit de ‘TLO’ serie. TLO staat voor ‘The Lightest One’ en de combinatie van stuur, zadel en zadelpen weegt samen slechts 297 gram. De 45 mm Schmolke SL wielset weegt rond de 1400 gram en mede daardoor komt het totale gewicht van de fiets op zo’n 9 kg. Overigens valt er bij de wielen nog wat winst te halen qua gewicht, want een wielset uit de TLO serie weegt bijna 200 gram minder.
Even wachten
Het schakelen en remmen gaat met de SRAM eTap AXS Force groep. Afgemonteerd met een 50-tands aero voorblad heb je een 1X12 aandrijving. Het schakelen gaat draadloos en de kabels van de remmen zijn netjes weggewerkt in het frame en de voorvork. De complete fiets is te bestellen voor € 8499,-. Je zal wel even geduld moeten hebben want er zit een levertijd op van 45 tot 60 werkdagen. Het is even wachten, maar dan heb je wel een unieke en opvallende racefiets. Via Urwahn.