Het is alweer een tijdje geleden dat we hier op de redactie het over Parlee hadden. Het Amerikaanse fietsenmerk kwam nu wel ter sprake omdat ze een compleet nieuw model in de collectie hebben, de Ouray. Parlee omschrijft het model als een all-round racefiets die het resultaat is van 25 jaar vakmanschap. De frames worden in Europa gemaakt, om vervolgens in het Amerikaanse plaatsje Beverly naar wens van de klant opgebouwd te worden.
Carbon frame zonder lijm en verf
Het bijzondere aan dit model is de carbon lay-up, die zo zorgvuldig is gedaan dat er geen lijm, vulmiddel of verf nodig is. Het frame is enkel voorzien van een wax coating, maar je hebt bij Parlee wel de mogelijkheid om het frame te voorzien van een custom paint. Een mooi detail vind ik trouwens het schildje op het balhoofd van het frame. De merknaam Parlee staat op de onderbuis, in een vrijwel identieke kleur als de zijkant van de Goodyear fietsbanden. Mooi gedaan!
De laag gepositioneerde achtervork en de schuin aflopende bovenbuis zorgen volgens Parlee voor een comfortabele zitpositie. Het compacte design van het frame zorgt ook voor een verbeterde stijfheid waardoor de krachtoverbrenging directer is. De bekabeling loopt volledig intern en het frame is enkel geschikt voor elektronische groepsets. Qua banden is er ruimte tot maximaal 38 mm en het frame is voorzien van een T47 bottom bracket en een UDH. Het frame is verkrijgbaar in vijf maten.
De Parlee Ouray op de foto’s is afgemonteerd met de Shimano Dura Ace R9200 Di2 groepset, een Pro Vibe Evo cockpit, Zipp 353 NSW wielen en Goodyear Eagle F1 buitenbanden. Maar elke Parlee Ouray wordt volledig naar wens van de klant opgebouwd, waarbij niets te gek is voor het team van Parlee. Maar ik zou zo tekenen voor deze afmontage om eerlijk te zijn.
Meer info via Parlee.