Waar we vorige week nog schreven over de nieuwe kleurenschema’s van de Pinarello Dogma F introduceert het Italiaanse Pinarello nu een compleet nieuw model: de Dogma X. Volgens Pinarello is de Dogma X gemaakt als endurance racer, met een comfortabele maar toch ook snelle geometrie. Wat direct opvalt is de staande achtervork, die op twee plekken is verbonden met de zitbuis.
X stays
Pinarello geeft die staande achtervork een speciale naam, de X stays. Die X zit natuurlijk ook in de typeaanduiding van de fiets maar ook op de achtervork zelf. Als je vanaf de achterkant op de fiets kijkt is er tussen de twee staande achtervorken in een X geplaatst. Een prachtig detail als je het mij vraagt. De achtervork is op twee plekken aan de zitbuis vastgemaakt, en dat ziet er toch wel bijzonder uit. En het is natuurlijk ook nog ergens goed voor, want op deze manier zorgt de achtervork voor betere demping van trillingen én zorgt het voor een betere stijfheid van het frame.
Xolar kleuren
De designs van de Dogma X zijn zoals we ze van Pinarello gewend zijn. Op de onderbuis staat in grote letters de merknaam en op de bovenbuis zien we de typeaanduiding terug. De designs zijn nooit saai, en ook de Xolar kleuren zijn weer lekker opvallend. De kleuren komen erg overeen met de kleuren uit het artikel over de nieuwe kleurenschema’s van de Pinarello Dogma F, maar de benaming is wel anders. Xolar Green, Xolar Blue, Xolar Black en Xolar Sun zijn de kleuren waaruit je kunt kiezen. De kleur Xolar Sun bestaat uit gele, rode en zwarte vlakken en kun je zien in de headerfoto. De andere drie kleuren zie je onderaan dit artikel.
Endurance geometrie
De Dogma X heeft op het eerste oog best veel weg van de Dogma F, maar toch zijn er wel een aantal verschillen. Waar de F echt een racer is omschrijft Pinarello de Dogma X als een endurance racefiets. De Dogma X heeft een hogere stack en een langere reach in vergelijking met de Dogma F. En dat de Dogma X een endurance racer is zien we ook terug in de maximale bandbreedte, want het frame is geschikt voor banden tot maximaal 35 mm. Volgens Pinarello is met dit frame de perfecte combinatie tussen comfort en performance gevonden.
Keuze uit de topgroepen van drie merken
De Dogma X is verkrijgbaar met drie verschillende afmontages, want je hebt de keuze uit Shimano, Sram of Campagnolo. En dan wel de topgroepen van de merken, want de fietsen zijn afgemonteerd met Shimano Dura Ace R9200 Di2 12-speed, Sram Red eTap AXS 12-speed of Campagnolo Super Record WRL 12-speed. De prijs is afhankelijk van welke afmontage je kiest, maar goedkoper dan € 15.050,- voor een complete fiets wordt het niet. Dat is dan de Shimano versie. Wil je Campa, dan is € 16.350,- het bedrag dat je moet neerleggen. De versie met Sram zit daar tussen in. Dat wordt wel even sparen voor de meesten van ons.
Ook de rest van de afmontage is zoals je mag verwachten dik in orde. De wielen zijn op de modellen met Shimano en Sram de Princeton Grit 4540 DB en in de Campagnolo versie zitten de Campagnolo Bora WTO wielen. Het stuur, de zadelpen en het zadel zijn op alle fietsen van Most, het onderdelenmerk van Pinarello. En als laatste hebben we de banden, en dat zijn op alle modellen de Pirelli P Zero Race TLR met een breedte van 35 mm.
Meer info via Pinarello of via de verdeler van Pinarello.