Ik vind het wel een mooi vraagstuk. Waarom rijden de prof-wielrenners tijdens Parijs-Roubaix niet met de Specialized Roubaix, de racefiets die juist ontworpen is voor Roubaix? Zowel bij de heren als bij de dames rijden ze met de Tarmac Sl8. Hierboven zie je de Tarmac van de winnaar bij de dames; Lotte Kopecky. Dus, hoe zit dat nou?
Kort de geschiedenis in van de Roubaix
De Specialized Roubaix bestaat al weer een tijdje. Officieel bestaat het model sinds 2004 met uitgangspunt meer comfort. Daarna kwam de tweede generatie, de SL2, in 2008 en werd het een echte wedstrijdfiets. Daarmee won Tom Boonen twee keer Parijs-Roubaix. Bij de SL3 kwam het frame met de Zertz demperstukjes en daar won Cancellara Parijs-Roubaix mee. Met de vierde generatie van de Roubaix werd Parijs Roubaix gewonnen door Tom Boonen en Niki Terpstra.
In 2017 werd de Future Shock demper geïntroduceerd en verdween de Zertz demping. Het Future Shock systeem is de vering tussen je balhoofd en de stuurpen. Met dit systeem in z’n fiets wist Phillip Gilbert Parijs-Roubaix te winnen. Het Future Shock systeem is ondertussen ook weer doorontwikkeld en kent nu een verbeterde 2.0 en zelfs al 3.0 versie, die je nu ook terugziet in de Diverge gravelbikes van Specialized. In het verleden is er al zeven keer gewonnen met de Specialized Roubaix en dan zou je zeggen dat het een succesformule is.
Huidige Roubaix SL8 vs Tarmac SL8 voor profrenners
Terwijl we ondertussen aangekomen zijn bij de Roubaix SL8 met de Future Shock 3.0, kiezen de renners tijdens Parijs-Roubaix dus allemaal voor de Tarmac SL8. De eenvoudige en korte uitleg hiervoor is dat het voor profrenners gaat om prestatie. Een pijntje meer of minder is van ondergeschikt belang, zolang het maar niet ten koste gaat van de prestatie. En daar zit nou net de crux.
Omdat tijdens Roubaix er in de aanloop naar de kasseien ook vol wordt gekoerst, gaat het erom welke fiets voor het hele parcours het meest geschikt is. De snelheid van de koers gaat ook steeds verder omhoog. Deze 2024 versie werd gemiddeld net geen 48 km/u gereden waardoor aerodynamica belangrijker wordt. Omdat de Tarmac SL8 aerodynamisch meer voordeel geeft over het geheel genomen, kiezen de renners daarvoor. Dat ze daardoor op de kasseien minder comfort hebben, nemen ze voor lief. Daarbij moet wel gezegd worden dat er tegenwoordig in de Tarmac SL8 (als ook de vorige generatie SL7) ruimte is voor 32 mm banden waardoor dat ook geen dealbreaker meer is. Sterker nog, Lorena Wiebes reedt bij de dames zelfs met een 35 mm band, die overigens net aan paste. Dat is dus kort waarom de profs met de Tarmac rijden.
Future Shock 3.0, hoe werkt het?
Tijdens Parijs-Roubaix waren we aanwezig om met de Roubaix over de kasseien te rijden. We reden met het topmodel dat ook bij Roubaix de SL8 is. Deze heeft de Future Shock 3.0 (en dan de 3.3 versie met hydraulische demper en draaiknop). Grappig om te merken dat als je nu terugkijkt naar de eerste versies van deze vering, ze een beetje sponzig aanvoelden als je het vergelijkt met deze nieuwe versie. Terwijl ik toen ook al onder de indruk was. Het kon dus toch beter. Hoe werkt de Future Shock dan? Tussen het balhoofd en de stuurpen zit een hydraulische demper met veer, die zorgt dat hobbels gedempt worden. De veerweg is 20mm en die kan je locken met de draaiknop. Naast inveren is ook aan de rebound gedacht in de demper, die ervoor zorgt dat het uitveren gecontroleerd gaat. Praktisch is er dan voor gekozen om de kabels niet door het stuur te laten dopen.
Omdat niet iedereen even zwaar is, zijn er drie verschillende veren qua sterkte. Bij mij (1,87 cm en 79kg) vond ik de medium veer het fijnste. Dan is er nog de keus om extra ringetjes toe te voegen. Deze gebruik je afhankelijk van hoeveel de veer al inzakt als je gewoon met je gewicht erop leunt. Ik vond hierin twee spacers het fijnst. Je kan ook redeneren dat je in dat geval kan kiezen voor een strakkere veer. Dat kan, maar dan is de hele veerweg ook strakker en dat vond ik persoonlijk niet fijner. Dit hele proces kan je bij je fietsenmaker doorlopen zodat je de beste setup voor jou persoonlijk kan vinden. Het wisselen van de veer duurt letterlijk maar 3 minuten.
Daarnaast zit er een draaiknop op de Future Shock waarmee je de stijfheid ook nog kan instellen, en waarmee je het geheel kan locken. Verder is de hele fiets inclusief geometrie aangepast voor comfort. Dit zie je in een meer slooping frame en een luiere hoek van het balhoofd. Hierdoor krijg je een langere wielbasis, wat zorgt voor meer comfort. Daarnaast wordt de fiets standaard met 32 mm banden afgemonteerd, maar je hebt zelfs ruimte voor 40 mm banden.
Voor wie is de Specialized Roubaix dan wel?
En dan kom ik bij de vraag, voor wie is de Roubaix SL8 dan wel? Misschien heb je het idee dat een fiets met vering toch een beetje het idee geeft dat het voor de oudere gezapige rijder is. Onzin natuurlijk, want dat is echt een gevoel. Ik denk dat comfort echt de graadmeter moet zijn of je voor de Specialized Roubaix gaat of niet. Want ik heb het weekend van Parijs-Roubaix rondgereden over de kasseien in verschillende setups en ik moet zeggen dat over kasseien van Roubaix fietsen sowieso geen pretje is. Maar de Specialized Roubaix in combinatie met 32mm banden (+- 3,5 bar) maakt echt wel een verschil qua comfort. De houding op deze fiets is ook iets comfortabeler dan bijvoorbeeld de Tarmac. En als je er bijvoorbeeld een wielset erbij neemt met een 38mm gravelband heb je ook nog eens een snelle en comfortabele gravelbike. Laurens ten Dam reed zelfs het WK gravel op de Roubaix.
Wees niet bang dat je met een slome verende fiets in de rondte fietst, want je kan de fiets prima afstellen dat je redelijk diep kan zitten. En ook qua snelheid wil de fiets echt wel vooruit. En zelfs qua looks moet je al goed kijken of iemand langsfietst met een verende voorkant. Dat zie je bijna niet als iemand erop zit, mocht je dat een dealbreaker vinden. Dus als je voor comfort wil gaan, wat ook de reden is, dan is de Roubaix zeker een optie die je zelf eens moet proberen.