Op de startlijst van de afgelopen Dirty Kanza stonden meerdere renners uit de World Tour. Zo ook Kiel Reijnen en Peter Stetina, beiden van Trek-Segafredo. Voor de Dirty Kanza kregen zij beiden een custom Trek Checkpoint, de gravelfiets van de Amerikaanse fabrikant.

Roots
Beide fietsen zijn geïnspireerd op de roots van de renners. Reijnen is afkomstig van Bainbridge Island in de staat Washington. Hij leeft daar in de Cowlitz Indian stam die is gevestigd bij de Puget Sound Baai. Een erg specifiek omschreven plek, waarvan verschillende kenmerken terugkomen in het design op het frame. Het frame heeft een groene kleur dat staat voor de bossen met dennenbomen en een blauwe kleur van de Cowlitz rivier, die door het gebied stroomt. Het frame heeft rode letters en logo’s die gebaseerd zijn op de kleuren van de Salish kunst die veel te zien is in die regio. Niet rood, maar ook gebaseerd op de Salish kunst, zijn de afbeeldingen van de zalm op de voorvork en het kunstwerk op de zitbuis.

Kiel Reijen’s Checkpoint voor Dirty Kanza

Net als Reijnen is ook de witte Checkpoint van Stetina gebaseerd op o.a. zijn roots. De fiets heeft vijf Tibetaanse gebedsvlaggen, waar Stetina altijd al een voorliefde voor heeft gehad. Hij heeft deze bijvoorbeeld ook op zijn borst getatoeëerd. Elke vlag heeft een eigen afbeelding en bijbehorende betekenis. Een afbeelding van Colorado, voor zijn geboortegrond. Een afbeelding van Californie, waar hij nu woonachtig is en de afbeelding van Lake Tahoe staat voor zijn favoriete trainingsgebied. De afbeelding van de hop-bloem staat symbool voor zijn liefde voor ambachtelijk gebrouwen bier. De laatste vlag met de afbeelding van een feniks staat voor de comeback. De comeback van zijn stad Santa Rosa na de hevige bosbranden in 2017 en de comeback van hemzelf na een heftige val waarbij hij zijn scheenbeen brak en knieschijf verbrijzelde. Zijn carrière leek daarmee voorbij te zijn, maar hij vocht zich terug. Het frame is wit en het lijkt alsof de gekleurde vlaggen en zwart/grijze logo’s met waterverf zijn aangebracht. Dit ziet er wat mij betreft erg tof uit en als ik mocht kiezen tussen beide fietsen is dit mijn favoriet.

Afmontage
Beide fietsen zijn afgemonteerd met de nieuwe SRAM Red AXS disc groep. Daarbij kiest Reijnen voor een regulier voorblad en Stetina voor de aero uitvoering. De wielen zijn de carbon Bontrager Aeolus Pro 3V uitvoering met 25mm interne breedte waarop een set nieuwe Bontrager GR1 banden is gemonteerd. Stetina eindigde op zijn custom checkpoint op een tweede plaats achter winnaar Strickland. Kiel Reijnen was een half uurtje langer onderweg dan zijn teamgenoot en strandde op een achtste plek.

Via Trek