Na fietsen en kleding hebben we sinds kort ook Canyon fietsschoenen. Maar daar blijft het niet bij. Vandaag introduceert het Duitse merk Canyon ook twee fietshelmen in het assortiment. Canyon had al wel helmen, maar dat waren dan helmen van een ander merk met een sticker van Canyon erop. Maar deze helmen zijn echt uniek. Vooral de strap is bijzonder. In samenwerking met HighBar heeft het merk veel tijd gestoken in het ontwikkelen van twee high-end helmen. De Canyon Disruptr CFR is voor weg en gravel en heeft de focus op ventilatie. De Canyon Stingr CFR is een aerohelm voor op de weg.

Twee helmen dus, die best veel op elkaar lijken op het eerste oog. Disruptr CFR heeft meer ventilatiegaten en daar ligt dan ook echt de focus: temperatuurregulatie. De helm is volgens Canyon aanzienlijk koeler dan vergelijkbare helmen van concurrenten. Je kunt de Disruptr CFR gebruiken op de weg, maar ook tijdens een gravelrit. De Stingr CFR is meer voor de aerofreaks en racers onder ons, met een duidelijke focus op aerodynamica. De helm heeft minder ventilatiegaten en ziet er ook lekker aero uit.

In samenwerking met HighBar

Canyon heeft dus samengewerkt met HighBar, die de sluiting van de helmen levert. En wat als eerste opvalt aan de sluiting is dat die volledig voor het oor langs loopt, terwijl de meeste sluitingen via de voor- en achterkant van het oor lopen. Het gaat om een sluiting die van een wat harder materiaal is gemaakt en die je bij de oren niet kan verstellen. Onderaan kan je hem wel op maat aandraaien. Het idee is dat je zo de helm niet verkeerd dicht kan doen. Iets wat je toch regelmatig ziet. De helm zit te hoog, de straps zitten te los of niet goed bij de oren, met als gevolg dat de helm niet doet wat hij moet doen tijdens een valpartij; goed beschermen. Bijkomend voordeel is een aerodynamisch voordeel. Volgens Highbar levert deze sluiting een aerodynamische winst op ten opzichte van een standaard helmsluiting. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur heb je een besparing van 7 watt te pakken.

HighBar en Mips hebben ook meegedacht over de binnenkant van de helm, waaruit een preciezere fit is gekomen. Er is gezocht naar de optimale balans tussen genoeg ventilatie en een goede fit. HIervoor zijn er windtunneltesten gedaan, en CFD-testen. Ook is er veel in de praktijk getest. Zo zagen we al geruime tijd een prototype van deze helm op het hoofd van Jasper Ockeloen. Ik moet eerlijk gezegd wel een een beetje wennen aan de looks van de sluiting, en ik denk ook dat het tanlijntje in de zomer er een beetje gekkig uit gaat zien.

Voorzien van Mips Air Node

Zowel de Disruptr CFR als de Stingr CFR helm is voorzien van het Mips Air Node veiligheidssysteem, en het kenmerkende gele stickertje zien we dan ook terug op de achterkant van de helmen. De Disruptr CFR heeft nog een leuke optionele gadget. Je kunt voor € 30,95 een achterlichtje kopen dat je op de achterkant van de helm kunt bevestigen. Het lampje is keurig in de helm verwerkt en heeft vijf verschillende standen. De accu gaat tot dertig uur mee.

Subtiele branding

Het is eigenlijk nauwelijks te zien dat het Canyon helmen zijn, maar als je goed kijkt dan zie je het wel. Op de zijkant staat een subtiel CFR logo, en op de achterkant lees je de technische details van de helm. Canyon kiest trouwens bewust voor minimale branding. Zo kun je de helmen ook dragen als je niet op een Canyon fietst. Dit hebben ze bij de eerder gelanceerde schoenen ook gedaan.

Beide helmen kosten € 304,95 en zijn verkrijgbaar in het wit en zwart. De Disruptr CFR is er ook nog in het grijs. In maat M wegen beide helmen 275 gram. Persoonlijk vind ik de Stingr CFR in het wit het mooist, maar beide helmen zijn goed geslaagd. Het assortiment van Canyon wordt hiermee weer een stukje completer, en dat doen ze goed.

Korte eerste indruk

Ik heb de helm even kort in de hand gehad en op mijn hoofd gezet. Hij voelt erg comfortabel en de sluiting is even wennen, maar dat is altijd met alles wat nieuw en anders is. Je moet hem opklappen als je de helm opzet. Hij sluit onderaan goed aan maar bovenaan heb je afhankelijk van je hoofd iets van een kiertje. Dat hoort maar is gewoon even anders dan je gewend bent. Oh, je moet nu je bril wel onder de “strap” doen ipv eroverheen. Helemaal geïnstalleerd op mijn hoofd sluit de helm overal goed rond mijn hoofd. We gaan er binnenkort mee fietsen.

Meer info via Canyon.

Tags: