Pinarello’s, het blijven uitgesproken fietsen. Je houdt er van of je vindt het 3x niks. Op zich kan ik dat feit alleen al waarderen, maar mijn merk zal het niet snel worden. Asymmetrische frames, gekke bochten in de vork en achterbrug, voor de niet-Pina fan komt het allemaal wat overdreven over, maar ja, als je het positief wilt zien is het gewoon een prachtig stuk Italiaans theater. Gek genoeg lijkt de nieuwe Dogma F8 een stap richting traditionelere vormen voor Pinarello. De F8 belooft (los van de hele mooi/niet mooi discussie) een hoop technologische stappen voorwaarts. Lichter (860 gram voor een maat 54 is best indrukwekkend), stijver en meer aero, dit nieuwe model is op alle vlakken de 65.1 de baas.
Vooral de claims betreffende de voorvork zijn opvallend, deze zou ons zelfs een voorwaartse boost moeten geven. Nu zijn de grafiekjes en windtunnel beelden indrukwekkend, maar dat klinkt toch een beetje alsof een alchemist je vertelt dat ‘ie goud kan maken. Laten we het erop houden dat de F8 er snel uitziet en dat Chris Froome ook erg enthousiast was (maar ja die rijdt dan ook als prof rond op een Pina).
Wel mooi om te zien vind ik dat alle details uit de aero-gedachte voortspruiten. Pinarello heeft hiervoor samengewerkt met engineers van Jaguar. Geen gekke gedachte als je ziet dat ook McLaren hielp bij de succesvolle Specialized Venge. De geïntegreerde zadelpen, de afgevlakte carbon buizen (Flatback noemt Pinarello dat), de plek waar de kabel voor de achterderailleur het frame uitkomt, de vormen van de F8 vork en bijvoorbeeld de mogelijkheid om je bidon op verschillende plekken te monteren op het frame. Alles om de fiets minder last van de wind te laten hebben. En hoewel de F8 een model is voor het jaar 2015 zou ‘ie toch al binnen afzienbare tijd verkrijgbaar moeten zijn. De eerste foto’s van het frame ‘in het wild’ circuleren al op het net. Meer informatie is hier te vinden.