
Aerodynamica wordt de laatste jaren steeds belangrijker. Veel ontwikkelingen van de laatste jaren hebben te maken met aerodynamica. Kijk alleen al naar het gebruik van aero-sokken en aerodynamische stoffen in kleding. En natuurlijk het materiaal, zoals ook helmen. Op het moment van schrijven zien we in de WorldTour alweer een nieuwe ABUS tijdrit helm, en wij reden onlangs met de ABUS GameChanger TT 1.1. Dit is de opvolger van de ABUS GameChanger TT, die we eerder al eens op de redactie hadden.

Tijdrithelm op basis van de GameChanger
Dat het een opvolger is van de GameChanger TT is niet te ontkennen. De gelijkenis is groot, maar als je er wat langer naar kijkt, zie je wel degelijk verschillen. Dat kan je het beste zien aan de achterkant, waar ABUS de schaal van de helm verder heeft doorgetrokken. Deze zogeheten EVA-Tail is deels van een stevige maar flexibele stof. Deze moet ervoor zorgen dat de helm goed aansluit in je nek, wanneer je in de tijdrithouding zit. Door de flexibele achterkant kan je je hoofd in verschillende houdingen houden zonder dat dit ten koste gaat van de aerodynamica, volgens ABUS. Aan het einde van de helm zit een ronde opening, zodat de warme lucht kan worden afgevoerd. Frisse lucht stroomt naar binnen via de sleuf aan de voorkant.

Het vizier is hetzelfde als bij zijn voorganger, maar sluit beter aan op de schaal van de TT 1.1-helm. Hier zit een klein randje in, waar hij overheen valt. Dit zal ervoor moeten zorgen dat de wind beter om de helm wordt geleid. Aan de voorkant van de helm zie je de sleuf die je kent van de allereerste GameChanger uit 2017. Het verschil is dat de gestroomlijnde rand niet helemaal doorloopt tot het eind. Als je aan de binnenkant van de helm kijkt, zie je een vergelijkbare binnenkant met de GameChanger TT. Zoals ik in het vorige artikel ook schreef, is de binnenschaal van de helm 8 graden gekanteld, zodat hij beter aansluit in je nek wanneer je in de tijdrithouding zit.
Specificaties en details
De helm die ik test heeft een chrome gespiegeld vizier. Hij is ook verkrijgbaar met een getint smoke-vizier of een helder vizier. De helm weegt 382 gram en dat is 17 gram lichter dan zijn voorganger. Zoals gezegd is het magnetische vizier hetzelfde en deze weegt 38 gram. In mijn geval fiets ik dan met een helm-en viziercombinatie die 420 gram weegt. Dat is in maat M. Dat klinkt als veel gewicht, maar voor een tijdrithelm is dit normaal. Daarnaast is gewicht bij een tijdrit minder doorslaggevend ten opzichte van aerodynamica.

De sluiting van de helm is van Fidlock. Op de redactie zijn we het er allemaal over eens dat dit een erg fijn systeem is. Daarbij is het voor triatleten handig als je tijdens het lopen je helm nog dicht wil doen. Het kan met één hand en gaat sneller dan een gewone sluiting. De reden dat er bij gewone fietshelmen toch vaak voor een gewone sluiting wordt gekozen is het gewicht.
Zoals gezegd is het binnenwerk vergelijkbaar met de GameChanger-helm. Dat zie je ook weer terug in het retentiesysteem. Met het wieltje aan de achterkant kan je de helm makkelijk op maat zetten en ook in de hoogte is deze verstelbaar. Dit systeem biedt ook ruimte voor een paardenstaart voor mensen met lang haar. Waar ik dit eerder niet per se heel bijzonder vond, merk ik nu aan de reactie van mijn vriendin dat dit wel een welkome toevoeging is op een helm. Doen ze toch slim bij ABUS.
Eerste indruk: futuristisch
Ik moet toegeven dat het er toch een beetje gek en futuristisch uitziet als je niet gewend bent om zo’n helm te dragen. Bij het opzetten van de helm is het makkelijker om eerst het vizier eraf te halen. De helm valt over je oren en bij het opzetten voelt het dan ook alsof je een integraalhelm opzet. Het dichtdoen van de Fidlock sluiting gaat heel simpel, want de magneetjes zijn zo sterk dat de sluiting bijna vanzelf in elkaar klikt.

Die kracht van de magneetjes merk je ook in het vizier. Daar zitten vier magneetjes in, die het vizier heel stevig op de helm klemmen. Het vizier heeft een uitsparing zodat het over je neus valt. Daar zit een klein rubber stripje over de rand. Niet dat deze heel scherp is, maar dit geeft wel een beetje bescherming. De onderkant van het vizier zit net niet tegen de wangen aan, waardoor het mooi aansluit en weinig ruimte laat voor de wind. Hoe minder kieren of openingen tussen je hoofd en de helm, des te beter de luchtstroom rondom de helm.
Koel en veel zicht
De helm zit comfortabel op m’n hoofd en hij voelt compact. De padding is niet heel dik, maar storend vind ik dat niet. Zoals gezegd is de helm zwaarder dan je gewend bent van een reguliere helm, maar ik merk dit niet wanneer ik op snelheid fiets. Als ik het vizier erop doe, merk je dat je een beetje ‘afgesloten’ wordt van het geluid van buiten. Niet gek natuurlijk, aangezien je oren bedekt zijn. Dit zorgt er ook voor dat je jezelf op een andere manier hoort als je praat. Gelukkig hoef je dat niet zoveel te doen tijdens een tijdrit, maar het is wel even een aparte gewaarwording de eerste keer.

Het voordeel van het grote vizier is dat je heel veel zicht hebt. Nergens zit er een randje, montuur of pootje in de weg. Zeker als je in een diepe houding zit, is dit ideaal. Tijdens een van de trainingsritten op de tijdritfiets waarbij ik met een gewone helm en bril reed, keek ik telkens tegen de rand van de bril. Iets dat met zo’n groot vizier niet gebeurt. Vrij zicht en in dit geval ook een vizier dat de zon tegenhoudt.

Het vizier sluit zoals gezegd beter aan op de schaal van de helm. Dit zorgt ervoor dat er veel minder windgeruis in de helm hoorbaar is. Theoretisch zal dit ook betekenen dat er minder weerstand is, omdat de wind om de helm wordt geleid. Helaas hebben we geen windtunnel op kantoor, maar het verminderde windgeruis is wel een teken dat er een betere stroomlijn is. Ook de aansluiting van de helm in mijn nek hebben we niet nagemeten, maar zoals je kan zien op de foto’s sluit dit beter aan in de nek waardoor er een beter aerodynamisch geheel ontstaat.

De ventilatie van de helm gaat via de sleuf aan de voorkant. Ondanks dat de helm een dichte schaal heeft, is er wel ruimte voor ventilatie. Tijdens de wedstrijd reed ik in zonnige omstandigheden met 25 graden. Daarbij heb ik geen moment het idee gehad dat ik de warmte niet kwijt kon. Door de hogere snelheden tijdens een tijdrit, is er ook meer rijwind die zorgt voor verkoeling. Op mijn gezicht, achter het vizier, had ik wel het gevoel wat meer te zweten en even afvegen kan natuurlijk niet. Er komt toch voldoende rijwind binnen aan de voorkant van de helm in ter hoogte van m’n voorhoofd, zodat het zweet niet in stroompjes van m’n hoofd gaat lopen.

Specificaties
ABUS GameChanger TT 1.1
Maat: S/M/L
Gemeten gewicht met vizier: 420 gram (maat M)
Gemeten gewicht: 382 gram (maat M)
Kleur: Wit (met zwarte EVA-Tail
Prijs GameChanger TT 1.1: € 399,95
Conclusie
De ABUS GameChanger TT 1.1 is een compacte helm die comfortabel op je hoofd zit. We hebben helaas geen windtunnel op kantoor, maar qua ventilatie en comfort is dit een erg fijne helm. Hij is ten opzichte van zijn voorganger wat lichter van gewicht, maar wel iets groter. Dat valt vooral op aan de achterkant bij de zwarte EVA-Tail die flexibel is en goed aansluit in je nek. De prijs van € 399,95 en het gewicht van 420 gram lijkt veel, wanneer je dit vergelijkt met reguliere helmen. Maar als je het naast andere TT-helmen legt is dit een prima prijs voor een kwalitatief goede helm. De Fidlock-sluiting werkt erg goed en snel. Een fijne verbetering vind ik de aansluiting van het vizier, die net iets over de schaal van de helm heen valt. Hierdoor is er veel minder ruis hoorbaar tijdens het rijden.
Zoals gezegd gaan de ontwikkelingen snel, en zijn de eerste beelden van een nieuwe ABUS TT-helm al online te vinden. Marlen Reusser wist de tijdrit in de Giro d’Italia ermee te winnen. Daarbij zien we de volgende stap qua aerodynamica, waarbij de helm zo groot is dat er een nog betere stroomlijn van het hele lichaam kan worden gecreëerd.
via ABUS
