Een tijdrithelm zie je regelmatig op tv voorbij komen, maar als je geen triatleet of wedstrijdrenner bent, is de kans klein dat je zo’n helm in je handen krijgt. Laat staan dat je ‘m op je hoofd zet. ABUS stuurde ons hun nieuwe GameChanger TT helm op om eens van dichtbij te bekijken. De helm wordt bijvoorbeeld tijdens afgelopen Giro en in de Ronde van Zwitserland gebruikt door de mannen van Movistar en Alpecin – Fenix.

GameChanger TT is de snellere broer!

Als je de helm uit de doos haalt, is de vergelijking met de GameChanger direct zichtbaar. Het lijkt in eerste instantie een kopie van de GameChanger aerohelm maar bij de TT helm valt de schaal over de oren valt en loopt verder door aan de achterkant. Als je het in één zin zou moeten uitleggen, is dat ook een prima omschrijving, maar de helm heeft meer verschillen en specifieke aerodynamische details.

De basis van de helm is precies hetzelfde als de aerohelm. Het EPS hardschuim binnenwerk met de ventilatiegaten, padding en het retentiesysteem zijn identiek. Klein detail is dat de binnenschaal 8 graden is gekanteld, zodat de helm beter aansluit in de nek als je in de tijdrit-houding op de fiets zit. Deze TT helm heeft ook de aerodynamisch gevormde bandjes, maar een andere manier van sluiten. Dit is namelijk een magneetsluiting van Fidlock die je met één hand dicht kan doen. Handig voor triatleten die zo de helm dicht kunnen doen terwijl ze met de fiets de wisselzone uitlopen.

Compacte helm met een magnetisch vizier

De schaal van de helm kent de grootste verschillen. Aan de zijkant loopt deze door tot ongeveer je kaak en in combinatie met het vizier zorgt dit voor een mooie gestroomlijnde vorm die over je oren komt te zitten. Dit gedeelte is aan de binnenkant met stof bekleed, zodat het ook comfortabel over je oren zit. Vooral tijdens het opzetten is dit wel prettig omdat de helm over je oren schuift. Het voelt een beetje alsof je een motor helm opzet.

De helm is heel compact en als je hem opzet moet je het vizier eraf halen. Deze wordt met vier stevige magneten aan de helm geklikt. Vanaf ongeveer de hoogte van je slaap, wordt de helm steeds smaller richting je wangen en kaak. De helm met het vizier loopt strak langs je hoofd en als ik m’n wangen bol maak komt ze tegen de rand van het vizier. Het sluit heel goed aan terwijl je helemaal niet merkt dat het zo strak langs je gezicht gaat. In het vizier zit een uitsparing rondom je neus en deze is afgewerkt met een rubberen rand. Niet dat hij in mijn geval mijn neus raakt maar mocht dit wel het geval zijn heb je geen last van een scherpe rand. Het vizier is best groot en bedekt ongeveer de helft van je gezicht. Dit zorgt er voor dat je aerodynamisch bent maar ook een volledig blikveld hebt zonder dode hoek.

Meer aero maar iets minder ventilatie

Aan de voorkant van de helm zit een sleuf waarin vijf ventilatiegaten zitten. Via de luchtkanalen aan de binnenkant komt de lucht er aan de achterkant weer uit. Sommige profs kiezen ervoor om de helm te gebruiken zonder vizier maar met een fietsbril, zodat ze wat meer verkoeling in het gezicht hebben.

Zoals gezegd loopt de schaal van de helm aan de achterkant wat verder door in een punt. Van bovenaf lijkt het er uit te zien als een ei, al zal dat misschien ook komen doordat deze helm wit van kleur is. In deze punt zitten drie ventielatiegaten zodat de warme lucht aan de achterkant de helm uit kan. Deze punt steekt ongeveer 2,5 centimeter verder uit dan de aerohelm. Door deze korte punt heb je er geen last van dat hij in je nek zit bij een diepe houding en zal het ook zo min mogelijk extra weerstand geven wanneer je met je hoofd naar beneden zit (en dus de punt omhoog wijst).

Prijs en gewicht

Zo’n specifieke helm met veel techniek, kent ook een specifiek prijskaartje. Als je dit vergelijkt met de prijs van een gewone helm is € 399,95 een fors bedrag, maar de prijs is vergelijkbaar met die van andere tijdrit helmen. Standaard komt de helm met een ‘Smoke’ vizier. Optioneel zijn er ook een ‘Clear’ en ‘Chrome’ vizier verkrijgbaar die je bijvoorbeeld bij andere weersomstandigheden kan gebruiken. De prijs voor een Smoke en Clear vizier is € 59,95 en een Chrome vizier kost € 79,95. Het gewicht van de helm is 399 gram (maat M) en met het vizier komt daar nog 38 gram bij. Naast de witte versie die je hier ziet, is er ook een zwarte GameChanger TT en een Movistar Edition. Net als de andere helmen van ABUS heb je ook nu keuze uit de maten S, M en L.

Alle details en informatie kan je vinden op de site van ABUS.