Yes! Hij is weer terug. Of eigenijk is hij helemaal vernieuwd, de Lefty Oliver, gebaseerd op de Lefty Ocho die je op mountainbikes ziet, maar dan met een kortere veerweg voor gravel. Cannondale had toch al veel eerder zo’n soort fiets, de Slate? Klopt, maar Cannondale was toen misschien een beetje z’n tijd vooruit met die Slate. De wereld was er nog niet klaar voor, zeg maar. Maar nu hebben ze hun gravelbike, de Topstone ook voorzien van een Lefty Oliver. De vernieuwde versie met een veerweg van 30 mm. Samen met het Kingpin systeem aan de achterkant die ook een uitslag van zo’n 30 mm heeft, kun je stellen dat het een full suspension gravelbike is.

Lefty voorvork, 47 mm banden en 650B wielen

We kregen de fiets een paar dagen voordat het embargo vandaag afloopt en hebben er dus al even heel kort mee kunnen fietsen. En ik kan wel zeggen dat het een avontuurlijke gravelbike is. Waarom? De 47 mm banden, wielmaat 650B en een Lefty voorvork heb je in principe niet echt nodig als je alleen maar over veilige aangestampte zandpaden wilt zoeven. Nee, maar met deze Topstone kan je ook over ruigere ondergrond.

Maar eerst maar even over de fiets. De Cannondale Topstone Lefty is er in twee smaken. De Lefty 1 en de Lefty 3. Met de Lefty 1, het topmodel, heb ik gereden. Deze fiets met carbon voorvork is afgemonteerd met Sram Force AXS 1×12 met een 40t blad voor en een 10-50 cassette achter. De derailleur is de Sram X01 Eagle. Voor de wielen hebben ze gekozen voor de 23 mm Hollowgram carbon set. De voorband is de WTB Venture met iets meer profiel dan de achterband want daar is de WTB Byway gemonteerd. De maximale bandenmaat is ook 47 mm. Tenzij je het geheel ombouwt met een 700c wielset, dan kunnen er maximaal 45 mm banden onder. Tot slot zijn het stuur en de zadelpen ook van hun eigen carbon Save lijn. Hij weegt 9,9 kg in maat M op onze weegschaal. Voor een adviesprijs van € 7.499,- is hij van jou. Te duur? Dan is er de Lefty 3 die voor € 3.799,- van eigenaar mag wisselen. Daarvoor is de voorvork wel van aluminium net als de wielset en schakel je met een mechanische Shimano GRX groep.

Nieuwe Lefty Oliver voorvork

De Lefty Oliver voorvork is nieuw. Het is een afgeleide van de Lefty Ocho die je in verschillende mountainbikes van Cannondale voorbij ziet komen. Technisch zit hij heel goed in elkaar. De naaldlagers zorgen ervoor dat hij soepel inveert, ook wanneer de voorvork extra frictie krijgt bij een een klap. De carbonversie weegt 1340 gram en de aluminium versie weegt 1610 gram. Ook kan je de remklauw er met een kliksysteem afhalen zodat je makkelijker je wiel kan wisselen. Daarnaast is hij zo ontworpen dat hij pas begint te veren als er echt wat kracht op komt. Maar als hij eenmaal een stukje ingeveerd is, veert hij verder door terwijl er minder kracht nodig is. De kromming hieronder laat dit zien. Het doel hiervan is dat de vork niet bij elk klein hobbeltje inveert, want dan zou je een constant deinende fiets krijgen, maar alleen bij de hobbels waar je de vering ook echt nodig hebt.

Werking van de Lefty Oliver

Instellen stijfheid voorvering

In de praktijk betekent dit dat je niet moet denken dat je als een soort vliegend tapijt over oneffenheden in het wegdek gaat. Het is zelfs zo dat als je op asfalt fietst zonder echte serieuze hobbels het moeilijk is om het verschil te merken tussen een gelockte of een open Lefty. Maar daar is de Lefty ook niet voor, want voor de minimale trillingen worden de 47 mm banden samen met de Kingpin vering aan de achterkant die al genoeg trillingen opvangen gebruikt. De Lefty is juist weer voor als je over ruiger terrein gaat fietsen. Over boomwortels, een pad dwars oversteken omdat je een paar meter verder een nog mooier pad ziet. Maar ook lekker een stuk mtb-trail meepakken is geen probleem. Zelfs wat jumps hier en daar. Voor zover je mijn mini-sprongetjes, jumps mag noemen. Dan is de Lefty op z’n gemak.

Je hebt 3 cm veerweg en je stelt de stijfheid van de vering in aan de hand van je gewicht via een luchtventiel. Ook de rebound, hoe snel hij weer terugveert, kan je onderaan met een draaiknop regelen. Hier kan je zelf wel mee spelen. Want wanneer ik alleen maar grindpaadjes fiets, merk ik dat ik met een iets minder stijve vering net even lekkerder fiets, dan wanneer ik dus wat jumps probeer te maken. Dan heb je juist die extra stijfheid nodig.

Tijdens het rijden merk ik dat de fiets echt veel comfort geeft. Zelfs met de bandenspanning op 3,5 bar zodat je er op het asfalt ook lekker mee door kan trappen. Het frame is stijf, maar dat wisten we al van Merijn die al met de Topstone met Kingpin vering reed. Toch blijft het een raar idee dat een deel van de achterkant van je frame flext en scharniert over een punt. Dat moet toch een keertje breken. Nou blijkbaar hebben ze dat genoeg getest, en dat breekt niet. Je krijgt er trouwens ook levenslang garantie op, dus geen zorgen. Het frame heeft op verschillende plekken nokjes voor bidonhouders en tasjes. En het draadloos schakelen met Sram Force werkt weer lekker zoals het dat altijd doet. De Topstone is ook gepresenteerd als elektrische versie maar daarover later meer.

Er komen meer meters

Ik heb er dus mijn eerste meters op gemaakt en de komende tijd ga ik nog veel meer meters maken. Voor nu kan ik zeggen dat het een extreme gravelbike is. Los van de hele gave kleur (paars, groen met glinsters afhankelijk van hoe het licht erop valt) ziet hij er superdik uit, je krijgt ook steeds opmerkingen over je Lefty, zodat je met bijna iedereen daar een gesprek over krijgt. Of de fiets in deze configuratie overkill is voor Nederland, daarvoor moet ik nog iets meer meters maken. Maar wanneer ik opeens besluit een talud af te stuiteren doe ik dat met een gevoel van kinderlijke blijdschap en dat is mij zeker wat waard. Wordt vervolgd.

Meer info via Cannondale