Fabio Jakobsen won er de tweede etappe van de Tour de France mee; het Castelli BTW Speedsuit. Een aerodynamisch pak dat gemaakt is voor snelheid ook als dat ten koste gaat van comfort of gewicht. Snelheid staat bovenaan het lijstje, en dat bewijs heeft Jakobsen dus al geleverd. Ik reed met de zwarte uitvoering van het Castelli BTW Speedsuit.

Balls to the Wall

Een snelpak bestaat uit één geheel en heeft zo weinig mogelijk naden of randen, wat de earodynamica ten goede komt. De betekenis van de naam BTW gaat terug naar de jaren 60 waar de piloten van gevechtsvliegtuigen de uitdrukking ‘Balls to the Wall’ gebruikten om aan te geven dat ze tot de limiet gingen. De hendels werden helemaal naar voren geduwd, waarbij de knop (ball) van de hendel tegen de wand (wall) van de cockpit komt. Prima naam voor een snelpak waarmee je vol gas en op de limiet koerst want daar is het snelpak dan ook voor gemaakt.

Snelheid met compromissen

Bij de ontwikkeling van het pak hebben ze gebruik gemaakt van CFD analyses. Iets dat we vaker zijn bij de ontwikkeling van aerodynamische producten. Met behulp van computer analyses (Computational Fluid Dynamics) kan de luchtstroom worden geanalyseerd. Daarnaast hebben ze gebruik gemaakt van 3D mannequins en hebben dit ook in een echte windtunnel getest. Met het oog op snelheid hebben ze daar zoals gezegd een aantal compromissen voor gedaan in het kader van comfort en gewicht.

Zo is de opening aan de voorkant verdwenen, waardoor je wat meer moeite moet doen bij een plaspauze. Daarnaast is er meer gebruik gemaakt van lycra dat minder snel droogt en is de stof op de schouders wat zwaarder. Geen grote compromissen als je mij vraagt terwijl het je wel drie procent aerodynamische winst oplevert volgens Castelli’s testen. Hierbij hebben ze het BTW Speedsuit vergeleken met hun eigen SanRemo Speedsuit.

Speedsuit BTW

Het gewicht van het snelpak is 242 gram en het kost € 299,95. In eerste instantie vind ik dat een stevige prijs, totdat ik al snel bedenk dat een aparte broek en shirt ook al snel naar soortgelijke prijzen gaan. En dan heb je niet de aerodynamische voordelen. De broek is gebaseerd op de Premio van Castelli. De stof is geweven en is daardoor dun en elastisch en sluit strak om je bovenbenen zoals ik eerder al opmerkte bij de test van die broek. Net als bij de Premio zit er in dit snelpak ook een Progretto X2 zeem.

De bovenkant van het snelpak is van Lycra en heeft een laag uitgesneden kraag. De rits kan zowel van onder als boven open gedaan worden en deze loopt wat verder door richting het kruis dan ik gewend ben. Zoals gezegd is er geen opening meer voor een snelle plaspauze, maar met het openen van de rits aan de onderkant hoef je niet het hele pak uit te doen. De schouders en armen hebben een stof met dimples, zoals je vaker ziet bij aerodynamische kleding en producten. Deze structuur draagt bij aan de luchtstroom rondom je schouders en armen. Aan de achterkant zitten twee logo’s in de stof verwerkt en tussen de schouderbladen zit het bekende rode logootje van Castelli.

Eerste indruk

Als ik het snelpak uit de verpakking haal vraag ik me af of dit wel de juiste maat is. Het is toch echt maat M, zoals ik ook mijn andere Castelli shirts draag. Bij het aantrekken van het pak gaat dat bij het broek gedeelte prima, totdat ik het bovenstuk over mijn schouders wil doen. Na zo’n vijf minuten worstelen vraag ik hulp, want het lukt niet alleen. Stiekem voel ik me een klein beetje prof, waar renners ook met hulp in hun snelpak worden gehezen voor de start van een tijdrit.

De broek heeft lange pijpen die tot net boven de knie komen. Dat zie je ook bij de mouwen, die tot net boven de ellebogen komen. De stof die rondom de schouders is gebruikt schijnt lichtjes door, maar is wat mij betreft niet storend. Op de rug zitten twee zakjes om reepjes en gelletjes mee te nemen. Het pak is als je rechtop staat heel strak, en je wordt min of meer in een gebogen houding gedwongen. En als je dan ook eenmaal in die houding zit, heb je daar geen last meer van. Het zit als een tweede huid en sluit overal heel goed aan. Het zit strak maar comfortabel, zolang je in de fietshouding zit.

Conclusie

Onderzoek in de windtunnel wijst uit dat je met dit pak drie procent sneller bent, dat is voor mij lastig meten tijdens het fietsen, dus dat neem ik aan. Wat ik wel weet is dat het mentaal zeker een paar procenten in je voordeel werkt. Het kost wat moeite om in het snelpak te komen, maar dan voel je je wel een beetje een prof. Het pak is echt gemaakt om op de fiets te zitten en dan zit het lekker strak en comfortabel. Als je serieus koerst voor de winst of aan de start van een tijdrit staat is dit een heel fijn pak. De zelfbenoemde nadelen van Castelli heb ik niet direct als negatief ervaren. Een iets zwaardere stof merk ik persoonlijk niet en als je zorgt dat je voor de wedstrijd naar de wc bent geweest zal dat ook geen grote problemen geven. Castelli zit wat mij betreft in het hogere segment van wielerkleding, en dat zie je terug in de prijs maar ook zeker in de kwaliteit. € 299,95 is veel geld, maar daarvoor heb je wel een hoogwaardig snelpak dat zich al op het hoogste niveau heeft bewezen.

Via de verdeler van Castelli

Tags: