Je hebt van die fietsen die misschien altijd wel een droom blijven want je portemonnee kent immers een bodem. Deze Cube gravelbike valt zeer waarschijnlijk niet in die groep. Want € 1.449,- voor deze gravelbike is niet verkeerd, al zeg ik het zelf. Maar wat krijg je er dan voor?

Deze Nuroad EX van Cube heeft een aluminium frame en een erg nette afmontage. Ja, je kan nog goedkoper bij de Nuroad. Er is namelijk nog de PRO en de FE (Fully Equipped) versie van de PRO. Daarvoor krijg je dan bijvoorbeeld mechanische schijfremmen terwijl deze EX hydraulische schijfremmen heeft. Net even fijner.

De verdere afmontage bestaat uit Shimano GRX onderdelen. Het is een mix tussen de 400, 600 en 800. De shifters en het crankstel, wat overigens een 1X is, zijn van de GRX 600 serie. De hydraulische remmen zijn van de 400 serie en de derailleur is die van de 800 serie. Schakelen doe je mechanisch, maar ik neem aan dat je voor die prijs ook niet anders had verwacht. De verdere details zie je hieronder.

Specificaties

Cube Nuroad EX gravelbike
Frame: Aluminium 6061 T6 Superlite
Voorvork: Cube Nuroad Flat Mount Disc full carbon
Achterderailleur: Shimano GRX 812
Shifters: Shimano GRX 600
Remmen: Shimano GRX 400 160mm
Crankstel: Shimano GRX 600 – 40T
Cassette: Shimano CS-M5100 11-42T
Wielen: Cube RA 0.8 CX
Banden: Schwalbe G-One Allround 40mm
Stuurpen: Cube Performance Stem SL 31,8mm
Stuur: Cube Gravel Race Bar
Zadelpen: Cube Performance Post, 27,2mm
Zadel: Natural Fit Venec Lite
Gemeten gewicht: 10,28 kg (zonder pedalen in maat M)
Adviesprijs: € 1.449,-
Verkrijgbaar in de maten XS (50), S (53), M (56), L (58), XL (61) (getest in maat M)
Kleur: flashpetrol´n´black
Meer informatie bij Cube

Deze gravelbike van Cube voelt compact. Je zit als het ware redelijk kort. Dat maakt de fiets erg wendbaar. Dit is vooral fijn wanneer je op een onverharde ondergrond fietst. Je kan gemakkelijk bijsturen zonder dat het zenuwachtig en ongecontroleerd voelt. Dat laatste had ik dus wel een beetje verwacht door de redelijk korte zit, maar zenuwachtig is de fiets dus niet. Wel direct sturend. Zoals je al merkt in mijn bewoordingen zit ik zelf graag iets langer, dus ik heb het zadel ik de meest achterste stand gezet, en dat maakt voor mij net even dat verschil. De wendbaarheid van de fiets blijft gelijk maar mijn houding is daardoor net even prettiger voor mij.

De fiets voelt redelijk hard wanneer je met hoge bandenspanning rijdt. Het frame zelf geeft niet veel comfort, maar is ook niet keihard. Het zit er een beetje tussen in. Hou je van wat comfort dan kan je banden iets zachter te zetten.

De Cube voelt lekker sportief aan. Het relatief dunne stuur geeft je een direct gevoel en de ietwat naar buiten uiteenlopende dropbars maken het fietsen in de beugels natuurlijk qua houding. Ik vind dat echt een must voor gravelbikes. Voor de € 1.449,- hebben ze bij Cube toch wel erg veel uit de afmontage weten te halen. Natuurlijk is er verschil met de duurste Nuroad van Cube. Voor € 4.049,- krijg je alles van carbon en ook zijn alle onderdelen anders, maar wat ik wil zeggen is dat deze EX aan de wensen van de beginnende gravelrijder voldoet. Er is daarvoor weinig water bij de wijn gedaan.

Neem bijvoorbeeld de banden. Deze Schwalbe G-One’s zijn voor de meeste Nederlandse gravelroutes prima banden en ze rollen op asfalt ook nog eens erg soepel. Je zal niet na aanschaf niet je banden willen vervangen, wat je met de goedkoopste banden vaak wel wil. De Shimano GRX groep schakelt heel solide en soepel en je hoeft alleen maar achter te schakelen want het is een 1X setup.

Prima instapper

Ook is het frame voorzien van verschillende nokjes voor spatborden/bagage. Dat maakt de fiets extra flexibel. Wielrenners kiezen steeds meer voor een gravelbike in plaats van een mountainbike als tweede fiets. En dan is deze Cube Nuroad echt een goeie optie. Betaalbaar en toch een fiets waar je een tijdje mee vooruit kan. Wanneer je eenmaal verslaafd bent aan het gravelrijden dan kan je altijd na een aantal jaar deze fiets inruilen voor een carbon gravelbike met meer high-end onderdelen. Waardoor je onder andere onder de 10,28 kg voor de fiets uitkomt.

En dan heb ik nog niets gezegd over de looks. Waar ik in het verleden wel wat kritisch was over het kleurgebruik van Cube, ben ik nu erg te spreken. Ze hadden soms de neiging om de kleuren in de accessoires te laten doorlopen. Iets waar ik vaak geen fan van ben. Dat hebben ze bij deze gravelbike helemaal niet gedaan. De blauwe kleuren zien er erg goed uit. Samen met de tanwall banden maakt het een erg goed uitziende gravelbike. Chapeau aan Cube.

Conclusie

Zit je ook te twijfelen of je er een gravelbike bij moet kopen, dan is deze Cube Nuroad een erg goeie optie. Waarom? Omdat het qua prijs te overzien is met € 1.449,- en je voor dat geld echt veel fiets krijgt. Een Shimano GRX groepset met hydraulische schijfremmen is een prima keus wat dat betreft. De fiets rolt erg goed en stuur lekker direct. Je zit relatief kort en het frame is hard. Het comfort bij deze fiets haal je voor het grootste deel dus uit de banden. De fiets ziet er wat mij betreft ook nog eens goed uit. Dus ben je je aan het oriënteren voor een € 1.500,- gravelbike dan is een proefritje zeker aan te raden.