We kregen een set Goodyear Eagle F1 banden van 25 mm breed om te proberen. Het is de Tube Type, dus alleen geschikt voor gebruik met een binnenband. Wil je zonder binnenband rijden, dan hebben ze ook de F1 Tubeless Complete.

Als je goed in autobanden bent, dan moet je met fietsbanden toch ook een heel eind kunnen komen. Autobandgiganten als Continental, Vredestein en Michelin doen dit al heel lang en ook Pirelli is alweer enige tijd aanwezig op de fietsmarkt met hun banden. Goodyear liet al in 2018 zien dat ze ermee bezig waren, maar verder bleef het eigenlijk stil, tot nu! Tijd dus om de Eagle F1 banden eens aan de tand te voelen.

Ultra High-Performance

De Eagle F1 lijn zet Goodyear in de markt als Road UHP, ofwel Road Ultra High-Performance. Met dergelijke benamingen winden ze er duidelijk geen doekjes om. Er is ook nog de Eagle F1 Supersport. Die heeft een lager gewicht en is meer gericht op wedstrijden. Wel lichter, maar ook meer kans op lekrijden. De Eagle F1 zoals wij die hebben gekregen is meer all-round en moet het goed doen wat betreft rolweerstand, grip en lekbestendigheid.

De Eagle F1 banden behoren net als de autovariant tot de high-end producten van de bandengigant, gemaakt voor hoge prestaties. Volgens Goodyear voor fietsers waarbij het gaat om maximale snelheid en efficientie op de rechte stukken en om het maximale uit bochten te halen.

Het karkas heeft een TPI van 120. Niet zo extreem soepel in vergelijking met katoen, maar in je handen voel je wel dat het rubber tamelijk makkelijk meebeweegt, of -vormt. Er is een anti-lek laag gebruikt, genaamd R:Shield. Die zit direct onder het loopvlak.

Goodyear gebruikt hun zogeheten GSR compound in de band. Dit is een mix van synthethische en natuurlijke rubbers waarin ook Grafeen en een volgende generatie Silica zit. Beide materialen zien we vaker terug in de compound van andere banden en merken. Het doel bij het ontwikkelen van de compound was een lage rolweerstand, grip en verbeterde duurzaamheid t.o.v. eerdere banden.

Slicks met grove schouders

De band is 25 mm breed. Dat is inmiddels wel de nieuwe standaard geworden, hoewel 28 mm ook al steeds meer gebruikt wordt. Dat bredere banden gangbaarder zijn, bemerk ik zelf doordat deze band smal lijkt. Nameten laat zien dat hij gemonteerd op een velg met 21 mm binnenbreedte toch echt keurig 25 mm meet.

Het zal een geval van optisch bedrog zijn. Precies over midden van het loopvlak is het rubber helemaal glad, terwijl de schouders van de band iets ‘opgeruwd’ zijn en een groef hebben. Hoewel Goodyear niet veel verteld over deze keuzes laat het zich redelijk makkelijk raden. Voor maximale snelheid rechtdoor wil je een slick, ofwel een glad oppervlak. Voor de bochten wil je ook grip hebben zodat je niet wegglijdt, vandaar dat het daar wat grover is. De groeven voeren het water beter af.

Een Eagle F1 tube type in 25 mm meet 216 gram op de weegschaal. 6 gram meer dan ze opgeven, maar we zullen het door de vingers zien. Hiermee behoort het tot de lichtere banden en dat mag je ook verwachten van een band die als Ultra High-Performance wordt neergezet. De Tubeless Complete variant, ook in 25, komt op een opgegeven 290 gram, wat ook netjes is. Wil je alleen het beste voor wedstrijden, dan is de Eagle F1 Supersport wellicht een betere keuze. Deze weegt als Tube Type in 25 mm 190 gram en als Tubeless Complete in 25 mm 275 gram.

Lekker rollen

De banden laten zich heel gemakkelijk monteren. Daarbij moet ik wel bij zeggen dat ik de laatste tijd vooral met tubeless banden heb gewerkt die meestal wat strakker om de velg liggen en moeilijker erop te leggen zijn. Dat is dan weer het voordeel van het gebruik een niet-tubeless band (of tube type dus). Ik heb standaard butyl binnenbanden gebruikt.

In de kilometers die ik ermee gereden heb, alle in nagenoeg droge omstandigheden, heeft de Eagle F1 mij niet teleurgesteld. Ik heb bijvoorbeeld niet lekgereden, ondanks een aantal onverharde paden met schelpjes en dergelijke. Zeker die schelpjes kunnen scherp zijn en terwijl die paadjes altijd wel lekker rijden, is er wel verhoogd risico op lekrijden. Niet heel wetenschappelijk onderbouwd misschien, maar wel een geslaagde praktijktest.

Op het asfalt komt de band natuurlijk het meest tot zijn recht, daar is hij ook voor gemaakt uiteindelijk. Ook daar waar de kwaliteit van het wegdek minder is, houden de banden zich goed. De oneffenheden worden goed verwerkt, om het zo te zeggen, hetgeen aangeeft dat het met de soepelheid goed zit. Al haalt de band het niet bij rijkwaliteiten van een tubeless band (dus ik ben ook benieuwd naar de Tubeless Complete variant van de Eagle F1), ze komen een heel eind.

Details

Goodyear Eagle F1 Tube Type
Maat: 700x25c (ETRTO 25×622). Ook verkrijgbaar in 23, 28, 30 en 32 mm
Gemeten gewicht: 216 gram
Karkas: 120 TPI
Kleur: In zwart en skinwall
Adviesprijs: € 54,- (Tubeless Complete € 59,-) en onder andere te bestellen bij Omni Bikeparts

Conclusie

Ergens voelt het speciaal om met banden met de iconische Wingfoot, het logo van Goodyear, te rijden. Het schept ook verwachtingen, ze zijn tenslotte ook goed met autobanden. En die verwachtingen worden waargemaakt. De band rolt lekker vlot en is voldoende soepel om goed grip te houden bij oneffenheden en bochten. Het is bijna ouderwets aan het worden, een butyl binnenband in een clincher, maar de Eagle F1 houdt zich staande. De 25 mm is ook toereikend al verwacht ik wel dat 28 mm binnen afzienbare tijd de nieuwe standaard gaat worden. Die hebben ze dus ook. Welke je ook kiest, de Goodyear Eagle F1 zal je niet teleurstellen als je op zoek bent naar een high-end raceband.