Ondanks dat ik elk jaar op veel verschillende racefietsen mag rijden, is het toch weer leuk als er iets bijzonders voorbij komt. Deze keer mocht ik een paar ritjes op een King racefiets rijden.
Het merk King komt gewoon uit Nederland en misschien heb je ze al wel eens op een van de verschillende beurzen voorbij zien komen. Opvallen doen ze zeker! Al in 2002 starte Mark Lemstra King Bicycles. In principe wordt de King custom gebouwd speciaal voor jou. Dat voorrecht had ik nou niet en ik reed op een bestaand model welke toch redelijk mijn maat bleek te zijn.
De fiets in kwestie is een Daedalus Ti. Een handgemaakte titanium (2,5 % vanadium / 3 % aluminium) racefiets waarbij de zadelpen ook van titanium is. Dat de fiets handgemaakt is zie je terug in de lasnaden die niet overal exact hetzelfde zijn. De kabels gaan waar mogelijk netjes binnendoor. De dropouts die er erg sierlijk uitzien zijn van Paragon. Deze fiets is afgemonteerd met Campagnolo Chorus en de meegelakte voorvork is een 3T Rigida. De stuurpen en het stuur zijn van Zipp en deze zijn ook in dezelfde kleur als het frame gelakt. Zitten deed ik op een Fizik Arione zadel. De wielen zijn handgemaakte Hope 38 mm carbon clinchers met daarop Continental GrandPrix 4000s 25 mm banden. Opvallend is ook het handgemaakte leren stuurlint waar weer subtiel de kleur van het frame in terug te zien is. Mooi is ook hoe de zadelpen het zadel vastklemt. Erg verfijnt ziet dat eruit, net als hoe de zadelpen in het frame wordt geklemd.
Een echte racemachine met een beetje comfort
Als ik deze King moet classificeren met een woord dan wordt het racemachine! Oke, het materiaal van het frame is titanium dat bekend staat om het comfort dat het biedt. Alleen bij deze fiets moet je niet denken dat het een comfortabele endurance racefiets is. Dit komt deels door de stijfheid van het frame maar ook door de gebruikte onderdelen. Zo is het stuur erg klassiek en heeft redelijk dun stuurlint voor een direct contact met je stuur. Je merkt dat de shifters wat dieper zitten waardoor je automatisch al meer in een racehouding op je fiets zit. Zoals gezegd zit het met de stijfheid wel goed en krijg je van de achterkant iets van demping zoals je dan kan verwachten van een titanium frame. Maar algeheel voelt de fiets toch redelijk hard. Sturen gaat erg licht en in bochten merk je dat hij zich makkelijk in een bocht laat gooien. Daar is het misschien ook wel een perfecte fiets voor, voor de criteriums. Want je wil op de een of andere manier constant hard op deze fiets. Helemaal wanneer je in de beugels zit. Dat gevoel krijg je door van de fiets en je houding.
Het gewicht van de fiets is 8,13 kg voor maat 54. Dat is niet heel erg licht wat je vooral merkt wanneer je echt gaat klimmen. Ondanks dat een Campagnolo Chorus groep prima werkt en het misschien een beetje muggenziften is, zou je op deze fiets met de exclusieve uitstraling toch minimaal een Record groep verwachten. Net even strakker en exclusiever. Maar gelukkig mag je de fiets zelf naar wens opbouwen, afhankelijk van de diepte van je portemonnee natuurlijk.
En dat is ook precies waar King voor staat. Jezelf een maatwerk fiets laten aanmeten die helemaal naar wens is. Kleur, afmontage, onderdelen etc etc. Een frameset van deze Daedalus Ti is er vanaf € 2750,- Dan krijg je er een 3T Rigida voorvork en een Chris King of Hope headset en bottombracket bij. Ik was in ieder geval erg blij tijdens de paar ritjes die ik ermee heb gemaakt al waren die wel erg racy. Heb je liever iets meer comfort dan kan je met de onderdelen en afmontage daar wel iets mee spelen. Heb je liever een King van staal of carbon dan kan dat ook.
Meer info bij King Bicycles