De Lazer Z1 helm is wat mij betreft een typisch klassieke Lazer helm. De afgelopen jaren is er bij Lazer flink doorontwikkeld met de nieuwe KinetiCore bescherming. Dit zagen we twee jaar terug voor het eerst bij de aerodynamische Lazer Vento KinetiCore, en is in de tussentijd bij veel helmen toegepast. En nu dus ook bij de klassieke Z1 helm, waarmee hij weer in het rijtje met tophelmen komt.

Lichtgewicht helm in fraaie kleur

Van Lazer ontvingen we de Lazer Z1 helm in de gave metallic red kleur. Het eerste dat opvalt als ik hem uit de verpakking haal is het lichte gewicht. Op de weegschaal geeft hij 234 gram aan in maat M, en daarmee hoort hij in de categorie lichtgewicht helmen. Zeker als je gaat kijken naar helmen waar een extra impact protectie in zit verwerkt, zoals de KinetiCore technologie bij deze Z1. Volgens Lazer hebben ze 40 gram aan kunststof weten te besparen door gebruik te maken van KinetiCore. Hierbij halen ze op strategische plekken kunststof weg, zodat er een kreukelzone ontstaat. Hierdoor wordt de kracht van de klap opgevangen in de afbrekende blokken, en vermindert dat de impact op je schedel.

De glanzende kleur van het metallic red valt goed op naast het matzwart dat gebruikt is voor de tussenstukken. De helm is in de Benelux verkrijgbaar in zes verschillende kleuren, die we bij de aankondiging van de nieuwe Lazer Z1 al lieten zien. Op de rechterzijkant van de helm staat het mintgroene logootje van KinetiCore. De helm heeft een heel open structuur met heel veel ruimte voor ventilatie. De openingen zijn mooi in lijn geplaatst zodat de wind er letterlijk door kan waaien. Lazer heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en naast het weglaten van kunststof bij het KinetiCore binnenwerk, hebben ze ook gekozen om het plastic van de straps weg te laten. De driehoek van bandjes die rondom je oor zit, is met stiksels aan elkaar gemaakt en daardoor niet verstelbaar. Die duurzaamheid zagen we overigens ook al terug in de verpakking, die volledig van karton is.

Voor het stellen van de helm om je hoofd, maken ze bij Lazer gebruik van het Advanced Rollsys systeem. Hierbij zit het wieltje bovenop de helm, en wordt het draadje rondom je hoofd aangetrokken. Dit systeem kan je in verschillende hoogtes verstellen, naar eigen voorkeur. Iets onder het wieltje is er nog een opening om het led-lampje van Lazer te bevestigen.

Eerste indruk: lekker fris en licht

Bij het uitpakken viel het lichte gewicht al op, en als ik hem de eerste keer opzet wordt dit nog een keer bevestigd. Hij voelt lekker licht en al vrij snel vergeet je dat je een helm draagt als je eenmaal onderweg bent. Het is nog een beetje fris qua temperatuur buiten, maar je voelt ook direct de open structuur van de helm. De wind en frisse lucht waait er goed doorheen. Zelfs als ik stil sta, merk ik dat ook vanaf de zijkant de wind door de helm waait. Maar ook onderweg voel je de wind er lekker doorwaaien en merk je dat de helm erg goed ventileert.

Qua looks vind ik de helm er mooi uitzien en de strakke lijnen en gestroomlijnde vorm maken de helm voor het oog een stuk compacter dan zijn voorganger. De helm zit lekker op mijn hoofd, en met het aandraaien van het Rollsys systeem sluit hij mooi aan. Ik vind het wel even wennen dat ik boven op de helm moet draaien en niet aan de achterkant. Het bedienen gaat simpel en ook met handschoenen aan is het systeem makkelijk aan te draaien. Hij zit comfortabel op m’n hoofd en ik heb geen last van drukpunten. Het KinetiCore systeem merk je overigens niet. Het is een techniek die aanwezig is, maar geen invloed heeft op hoe de helm op je hoofd zit. Het enige verschil dat je merkt is dat de helm erg licht is.

Comfortabel

Het bandje onder de kin heeft een stevige sluiting, die ik voor mijn gevoel net even wat harder moet indrukken om los te maken. Niet erg, en het geeft me wel een prettig gevoel want hij zal niet snel losschieten bij een val. De bandjes rondom de oren vallen bij mij prima. Deze kan je zoals gezegd niet meer verstellen, maar dat is ook niet nodig in mijn geval.

De mintgroene padding is niet overdreven dik, maar zorgt wel voor comfort. Het zweet wordt goed opgevangen, al zijn het momenteel niet de meest tropische omstandigheden waarin ik heel veel zweet. Ondanks het koude weer, heb ik met een paar flink inspannende trainingen de padding wel kunnen testen en het voorkomt dat zweet in m’n ogen komt. Aan de voorkant is er in twee ventilatiegaten ook ruimte gelaten om je bril in te steken. Deze openingen zijn ruim genoeg om verschillende type brillen makkelijk in te steken, en deze blijven erg stevig zitten. Ook tijdens het gravelen, waarbij het toch wat meer trilt en stuitert, blijft de bril goed in de helm zitten.

Specificaties

Lazer Z1 KinetiCore helm
Prijs: € 249,-
Maat: M (ook verkrijgbaar in S of L)
Gewicht: 234 gram (zelf gewogen)
Kleur: Metallic red

Conclusie

De Z1 is een klassieker van Lazer, die weer helemaal up to date is. De helm ziet er heel strak uit en mede dankzij het lage gewicht zit hij erg comfortabel. De padding houdt zweet tegen en zorgt ervoor dat hij comfortabel op je hoofd zit. Met het Rollsys retentiesysteem kan je de helm goed aanpassen aan de omtrek van je hoofd. Ik moet wel even wennen aan de plek van het wieltje van dit systeem, maar daar heb je tijdens het rijden verder geen last van. De helm kost € 249,- en dat is een nette prijs voor een helm met deze kwaliteiten. Een heel fijn idee is de aanwezigheid van het KinetiCore impactprotectie. Aan de binnenkant is het ook goed zichtbaar, maar het heeft geen invloed op de pasvorm en draagcomfort. Dat hebben ze goed gedaan bij Lazer, want hij voelt net als een andere helm maar geeft wel extra bescherming.

via Lazer