
Campagnolo Super Record 13! Dat is de nieuwe groepset van Campagnolo en is zoals de naam al zegt een 13-speed. Om precies te zijn is dit van de drie grote merken de eerste draadloze 2×13 op de markt. En als Campa-fan ben jij misschien meer enthousiast over de duimshifter, want die is namelijk weer terug. Daar kom ik straks op terug, eerst maar eens naar alle nieuwtjes van deze nieuwe Campa groep.
Mooiste groepset op de markt?
Voordat we naar de techniek gaan, toch eerst even kort over hoe de groep eruitziet. Misschien ben je het niet met me eens en misschien verschilt het per onderdeel, maar stiekem is dit toch de mooiste groepset op de markt. Kijk alleen eens naar de carbon crank. Als het licht er goed op schijnt, zie je de letters van Super Record niet meer maar glinstert het alleen carbon. Een kunstwerkje toch?! Of de remschijven, die blijf ik gewoon de mooiste vinden. Nou goed, je snapt mijn punt. Maar het gaat niet alleen om het uiterlijk, maar om wat erin zit. Dus even de diepte in met deze Super Record 13 groepset.

2×13, weer een kransje meer
De 2×13 is misschien toch wel het meest opvallend van deze groepset. Nou is 13-speed tegenwoordig niet meer zo heel vreemd in combinatie met een enkel voorblad. Zo heeft Campagnolo al sinds 2020 de Ekar 1×13 gravelgroep. Maar deze 13-speed met een dubbel voorblad zien we nog niet bij de grote merken. Zoals altijd als er iets nieuws verschijnt op de markt, is de eerste kritische vraag uit het publiek; hebben we dat wel nodig? Net als met elektronisch schakelen en schijfremmen, om maar wat te noemen.
Wat is het grote voordeel van een 2×13? Één extra kransje op de cassette. Het voordeel is dat het verloop in versnellingen in nog kleine stappen gaat. En dat is fijn voor als je graag je eigen cadans wil rijden. Hoe minder kransjes hoe groter de stappen. Bij deze 2×13 zijn de stappen dus erg klein. Campagnolo heeft bij deze groep vier verschillende cassettes. Een 10-29, 10-33, 11-32 en een 11-36. Pikken we de 10-29 eruit, dan zie je heel goed de opeenvolgende kransjes, namelijk 10-11-12-13-14-15-16-17-18-20-23-26-29.

En deze 13-speed werkt gewoon met de N3W standaard. Dus er is geen nieuwe body nodig en past dus op elk wiel met een N3W body. Ze hebben net als bij de Ekar gravelgroep de afstand tussen de tandwielen kleiner gemaakt en de tandwielen ook iets dunner gemaakt, zodat het past. De cassette heeft trouwens een black chroom laag gekregen, zodat hij nog stiller is.
Afhankelijk van wat voor rijder je bent, kies je ook je voorbladen. Je hebt daar keuze uit zeven combinaties van 45/29 tot 55/39. Over de cranks is het wel goed te vermelden dat de crankarmen van carbon zijn en de crankas nog steeds van titanium. Het bottombracket heeft op dit moment geen keramische lagers. Er is ook een uitvoering met powermeter beschikbaar. De tanden van de voorbladen zijn ook qua vorm iets aangepast zodat het nog soepeler moet schakelen.

Voor- en achterderailleur, sneller dan ooit
De voorderailleur is iets aangepast ten opzichte van het vorige model. De buitenkant is van carbon en de binnenkant is van aluminium. Door het aangepaste ontwerp is deze ook lichter geworden. De aanpassing is ook gedaan om de verschillende grootte van voorbladen aan te kunnen. Dat ligt nu tussen de 29 als kleinste blad en 55 als grootste. Bij de voorderailleur hebben ze ook de batterij 10 gram lichter weten te maken.
De achterderailleur is helemaal aangepast. Hij is bijvoorbeeld een stuk slanker geworden. 25 % steekt hij van boven gezien minder uit dan de vorige. En dan de snelheid. Volgens Campagnolo is deze 13-speed derailleur sneller dan de verschillende 12-speeds die er op de markt zijn.

De kooi van de achterderailleur is van carbon en zelfs aan de binnenkant van de kooi hebben ze een mooi Campagnolo logootje gegraveerd. Ondanks dat niemand dat ziet is het toch fijn voor jezelf te weten dat ze zoveel moeite hebben gedaan. De derailleurwieltjes zijn ook aangepast. Ze zijn iets groter geworden en de bovenste heeft keramische lagers gekregen.
De achterderailleur kan je via een Campagnolo UDH dropout of als je frame niet UDH is, met een normale adapter.

Remhendels en shifters
De remmen zelf zijn niet veranderd, volgens Campagnolo. Als je tenminste de titanium schroefjes niet meetelt, waardoor er weer 6 gram is bespaard. De remhendels zijn van carbon en deze zijn ergonomisch iets aangepast zodat je nog meer controle hebt. Je kan de afstand van de hendel nog steeds aanpassen met de torx-schroef aan de voorkant van de hendel. Het draaipunt zit trouwens nu iets dichter bij het stuur zodat je makkelijker kan remmen met je vingers als je met je handen op de shifters fietst.

De schakelhendel om naar een groter kransje te gaan zit net achter de remhendel. Deze beweegt ongeveer een cm mee en geeft dan een tiptoets-klik. Die beweging is fijn als je bijvoorbeeld met handschoenen rijdt, en je duidelijk voelt wanneer je schakelt.
Duimshifter is terug
Goed nieuws voor de echte Camapgnolo fans, de duimshifter is terug. Hiermee schakel je naar een kleiner kransje. De duimshifter is een knop en werkt alleen met een tiptoets-klik. En ze hebben hem zo geplaatst dat je met je duim kan schakelen als je in de beugels rijdt, maar ook als je op de shifters rijdt. Alleen moet je als je met je handen op de shifters rijdt, met je hand even iets terug om bij de knop te kunnen.
Dat is ook bewust gedaan zodat je tijdens het rijden met je handen op de shifters geen last hebt van een knop aan de binnenkant. Je kan zelfs met je wijs- of middelvinger van de onderkant de knop bedienen maar dat is een beetje afhankelijk van de grootte van je hand. En je moet relatief echt wel stevig drukken op de knop om te schakelen. Bij licht aanraken gebeurt er niks, zodat jij ook niet per ongeluk schakelt als je de knop aanraakt.

Voor degenen die graag met de handen op de shifters rijden en toch zonder je hand te verplaatsen willen schakelen, heeft elke shifter een smartbutton bovenaan de binnenkant. Deze kan je bedienen met je duim en werkt als een tiptoets-knop. Deze kun je dus instellen om te schakelen, wat erg fijn werkt. Maar je kan ze ook instellen voor allerlei andere dingen, zoals het bedienen van je fietscomputer en nog meer.
Elke knop waarmee je kan schakelen heeft een multishift optie waarmee je in een keer doorkan naar het einde van de cassette. Daarnaast zie je op de foto dat de modusknop er ook nog zit bij de rechter duimshifter. Dat is de knop waarmee je onder andere de micro adjust van je derailleur kan bedienen.

Slaapmodus
De groep heeft nog steeds de bewegingssensor om de groep uit de slaapmodus te halen. Je kan de fiets bewegen maar het is in de praktijk lastig de vinger erop te leggen wanneer hij precies uit de slaapstand gaat. Als je fietst is dat geen probleem, maar als je de fiets aan het onderhouden bent moet je de fiets even bewegen. Alleen op de versnellingshendel of duimshifter drukken, haalt de groepset dus niet uit de slaapstand. De slaapstand is er natuurlijk om de batterijen langer mee te laten gaan.

Batterijen
De voorderailleur heeft een batterij die je eruit kan halen om op te laden, of je kan hem opladen door er een magnetisch stekkertje tegenaan te klikken. Hetzelfde gold voor de achterderailleur, alleen is dat een andere batterij, waardoor je deze twee niet kunt uitwisselen. De achterbatterij zit mooi weggewerkt, en je moet echt moeite doen om hem te zien zitten. Volgens Campagnolo gaan de batterijen zo’n 750 km mee bij normaal schakelen. Opladen kan in een uur en in in 45 minuten zit de batterij 90% vol.

Gewicht en prijs
Ondanks dat er een kransje bij is gekomen, hebben ze de groepset toch iets lichter weten te maken. Het opgegeven gewicht voor de complete groepset is 2435 gram. Daarmee zitten ze net onder de Sram en Shimano gewichten.
En dan de prijs. Die is ook naar beneden gegaan. Zo is de adviesprijs voor een complete Campagnolo Super Record 13 groepset nu 4.300,- (zonder powermeter). Met powermeter is de prijs € 5.399,-
Eerste indruk: rijden met Campagnolo Super Record 13
Dan mijn eerste bevindingen want ik heb er al een paar ritjes op kunnen maken. De racefiets waar de groep op gemonteerd is, is een Pilot Celes van titanium. De groep ziet er in het echt ook gewoon erg goed uit. Maar wat het meest opvalt, is dat hij tijdens het rijden, wanneer je niet schakelt superstil is. Maar ook bij het schakelen zijn de derailleurs relatief stil. Je hoort natuurlijk het mechanisme bewegen maar het geluid dat daarbij vrijkomt is minimaal. Wat je wel relmatig hoort als je opschakelt naar kleine tandwielen, is een mooie kloenk, zeker als je flink doortrapt. Het lijkt alsof de carbon onderdelen en wielen het geluid daarin versterken.

Ik reed trouwens met een 11-32 cassette en je merkt wanneer je in een keer door een paar kransjes lichter gaat, dat het systeem even het goede moment afwacht om te schakelen. Dat verschilt per kransje een beetje. Heel minimaal zijn de verschillen, maar hierdoor zorgt het systeem dat je de ketting naar de volgende krans gaat op het meest optimale moment. Alle tanden zijn namelijk niet exact gelijk om soepeler schakelen mogelijk te maken. Snel is het systeem zeker, al kon ik niet direct zeggen of dit nou sneller is dan de concurrentie. Het ligt voor mijn beleving erg dicht bij elkaar qua snelheid. Het voelde ook zeker niet langzamer. En de kleine kransjes schakelen uiteraard het snelst, steeds maar een tandje minder dat is toch wel erg mooi met een 13-speed.
Even over de shifters: ergonomisch zijn ze erg goed. Dat is natuurlijk een beetje afhankelijk van de grootte van je hand, maar mij past deze vorm erg goed. Dat vond ik altijd al, maar bij deze Super Record nog steeds.

Ervaring met schakelen
Schakelen naar een groter kransje met de schakelhendel gaat heel vanzelf. Ook het vinden van die hendel lukt als het ware met je ogen dicht. De duimshifter moet je af en toe zoeken. Nu gaat dat zoeken in een fractie van een seconde maar je moet als je met je handen op je shifters fietst even je houding veranderen om te schakelen naar een kleiner kransje. Misschien dat die knop in de toekomst nog iets meer gefinetuned kan worden. In de praktijk blijk ik de extra duimknoppen veel te gebruiken. De linker heb ik ingesteld om achter kleiner te gaan, de rechter om achter groter te gaan. Die twee knoppen kan je bedienen zonder dat je je handen hoeft te verzetten, erg fijn!
Dan nog even kort over de remmen. Dat doet Campagnolo altijd erg goed. Ook bij deze Campagnolo Super Record 13 is het aangrijppunt heel zacht en dan kan je heel gecontroleerd doorremmen tot slippen aan toe. Dit voelt heel erg gedoseerd. De remhendel geeft iets een beetje weerstand tijdens het indrukken maar na twee keer remmen ben je daar aan gewend.

Een klein detail als je voor het eerst de batterij uit de achterderailleur haalt. Dat is nog even een puzzel om hem er weer goed in te krijgen. Hij zit namelijk zo goed weggewerkt, maar na drie keer doe je dat ook zonder problemen.
En toch is een belangrijk puntje dat de prijs naar beneden is gegaan. Die was namelijk wel erg hoog vergeleken met de concurrentie. Al zit je met deze Super Record 13 in het hogere segment en dat betekent ook in het hogere segment qua prijs. En Camapagnolo geeft nu al aan dat deze Super Record 13 een begin is van een nieuw platform. Andere configuraties worden vanaf september 2025 verwacht.
Mooi om te zien dat een merk als Campagnolo niet achter de andere grote merken aanloopt, maar initiatief neemt door als eerste deze draadloze 2×13-speed op de markt te brengen. Met deze Super Record 13 schakelt Campagnolo dus duidelijk een tandje bij.
Meer info via Campagnolo















