Het is vandaag de tijd om de alweer vijfde generatie van de Canyon Ultimate te presenteren voor het grote publiek. Deze racefiets is de vernieuwde klimfiets van Canyon. Klimfiets is een hokje dat niet helemaal klopt volgens Canyon. Drie jaar hebben de ontwikkelaars bij Canyon geprobeerd de meest uitgebalanceerde racefiets te maken.
Vijf speerpunten
Maar liefst vijf belangrijke speerpunten heeft Canyon voor deze fiets aangehouden. Comfort, aerodynamisch, kabel integratie, gewicht en looks. Best veel punten wat mij betreft. We nemen ze kort met je door.
Gewicht
Gaan we eerst naar het gewicht want het blijft toch een klimfiets. Daarbij is het goed om te weten dat er bij de Ultimate drie verschillende uitvoeringen zijn. De CFR, De CF SLX en de CF SL. Daarbij is de CFR het meest high-end frame met de beste carbon layup van Canyon. Dit is vanzelfsprekend ook het lichtst. De Canyon Ultimate CFR Di2 in maat M weegt 6,3 kg. Dat is toch wel erg scherp. De andere modellen wegen allemaal iets meer en onze CF SLX met Ultegra Di2 weegt 7,3 kg in maat L.
Ze hebben niet alleen gewicht weten te sparen met het nieuwe frame maar ook met de verschillende onderdelen zoals de zadelpen, cockpit en zelf de zadelpenklem. Zie ook de carbon voorderailleurhanger, erg chic. Toch hebben ze de stijfheid zoals je die kent van de Ultimate weten te houden. Het balhoofd hebben ze zelfs 15 % stijver weten te maken dan de vorige versie. Hoe dat in de praktijk voelt lees je verder in dit artikel.
Looks
De Ultimate moest van Canyon wel de klassieke lijnen behouden. De aanpassingen zijn subtiel en als je hem dan ook naast de vorige vier generaties legt, zie je verschillen maar het blijft een klassiek ogend frame. Dat betekent dat als je een dik ogende racefiets wil, je nog steeds naar de Canyon Aeroad moet kijken. Deze Ultimate is iets minder opvallend al zie je hem wel staan, zeker als je een duurdere uitvoering kiest met hoge wielen.
Comfort
Volgens Canyon is comfort het dempen van de hobbels waar je overheen rijdt. Ze hebben in het frame ruimte gemaakt voor banden tot 32 mm. Daarmee kan je met een lagere bandenspanning rijden en dat is een manier om meer comfort te krijgen. Volgens Canyon geeft de nieuwe zadelpen ook nog wat comfort mee aan de rijder. Daar kom ik later nog op terug.
Meer aero
Net zoals bijna elke racefiets die op dit moment wordt gepresenteerd is er gewerkt aan aerodynamica. Om hier verbeteringen in aan te brengen is kennis nodig. Canyon heeft hiervoor samengewerkt met Swiss Side die hier expertise in hebben. Als resultaat hebben ze de nieuwe frameset getest in de windtunnel. Daaruit bleek dat deze nieuwe Ultimate 10 Watt winst behaalt vergeleken met de vorige Ultimate met dezelfde wielen en onderdelen.
Kabel integratie
De kabels zijn nu netjes geïntegreerd waardoor je bijna nergens kabels ziet. Wel net zo mooi en ook nog aero. Ons model had ook de aero cockpit met het verstelbare stuur. Die ziet er sowieso strak uit zeker ook omdat deze op een hele cleane manier op de stuurbuis wordt gemonteerd. De bevestiging van het stuur is mooi weggewerkt.
Eerste indruk van de nieuwe Canyon Ultimate
Ik heb alweer een paar ritjes met deze nieuwe Canyon mogen rijden. We kregen de Canyon Ultimate CF SLX 8 Di2 in de kleur Iced Berry. De kleur, deels in mat deels in glans, lijkt een beetje paars en soms roze afhankelijk van het licht. Toch wel erg mooi in het echt, maar waarschijnlijk zal de meerderheid toch voor de iets veiligere Frozen Black kleur kiezen.
Onze fiets was afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2 groepset. En dat is toch wel een heel erg fijne groepset. Lekker snel elektronisch schakelen met Shimano, dat hebben ze wel goed onder de knie bij Shimano. Deze fiets heeft aan de linker crankarm een 4iiii vermogensmeter. Als je eenmaal gewend bent om met vermogen te trainen wil je niet meer zonder.
Toch een klein minpuntje is het uiterlijk van de crank. Van alle drie elektronische groepen van Shimano ziet wat mij betreft de crank van Ultegra er het minst stoer eruit. Deels door de vorm, deels door de antraciete kleur. Maar kniesoor dat ik ben, het schakelt en remt uitstekend. De fiets heeft hoge DT Swiss ARC 1400 wielen. Deze rollen mooi en DT Swiss levert hierbij de 240 naven. Erg fijn en ze passen qua kwaliteit goed bij de Ultegra groepset. De prijs van deze fiets? € 6.499,-. Best scherp geprijsd als je het naast de concurrentie zet met soortgelijke afmontage.
Maar het moet natuurlijk ook wel lekker fietsen. Wat ik al verwachte aan mijn ervaring met de vorige Ultimate’s voelt de fiets als een echt stijve klimfiets. Het topmodel zit qua gewicht al onder de UCI-limiet van 6,8 kg en onze versie van 7,3 kg is ook zeker niet verkeerd. Het gewicht in combinatie met de stijfheid merk je wanneer je op de trappers gaat staan. De fiets wil echt vooruit.
Direct contact met wegdek
Je hebt een direct contact met het wegdek, de fiets geeft elk hobbeltje goed door. Niet dat het mij stoort want ik hou wel van de harde racers, maar het onderdeel comfort in het persbericht is misschien iets te ambitieus. Mijn ervaring is dat de zadelpen weinig bijdraagt aan het comfort. Er zit nagenoeg geen flex in. Prima als je daar naar op zoek bent. Wel handig om te weten als je comfort zoekt.
Comfort van de banden
Waar je je comfort vandaan kan halen zijn vooral de banden. Er zit voor een 25 mm en achter een 28 mm band op. Op de DT Swiss wielen vallen de bande als 26 mm en 29 mm breed. Deze kan je best met een lagere druk rijden en dat geeft een wereld van verschil qua comfort. Een klein beetje comfort komt uit het carbon stuur. Deze heeft iets van flex. Omdat je het stuur in breedte kan aanpassen zitten er aan de onderkant schroeven om dit vast te zetten. Die voel je lichtjes aan je vingers wanneer je met je handen bovenop het stuur rijdt en het stuur omklemt. Niet storend maar ik merk het wel.
Duidelijk dat je deze fiets niet koopt als je comfort wil. Daar heeft Canyon andere fietsen voor. Met deze Canyon wil je gewoon gas geven en elk klimmetje aanvallen. Tijdens mijn ritjes zet ik de bandenspanning wat harder als ik echt wil knallen. Hoe de hobbels van de weg dan doorkomen neem ik voor lief. Maar de rustige rondjes laat ik er wat lucht uit en kan zo lekker cruisen zonder het gevoel dat ik op een luie cruiser fiets. Sturen doet de fiets direct, een tikkeltje nerveus zelfs als je hem naast de Aeroad zet maar je blijft wel makkelijk in controle tijdens bochten.
Canyon heeft duidelijk de Ultimate herkenbaar gehouden, qua looks maar ook qua rijgedrag. Toch hebben ze bij de goeie eigenschappen nog weer de puntjes op de i gezet. Zeker een verbeterde Ultimate als je de fiets koopt waarvoor hij gemaakt is. Klimmen, lekker knallen en af en toe een rustig ritje tussendoor.
Uitvoeringen
Er zijn in totaal 11 verschillende uitvoeringen in drie verschillende klassen waarbij de carbon layup het grootste verschil is. Het topmodel, de CFR is er in een Shimano Dura-Ace Di2 en Sram Red eTap AXS uitvoering voor respectievelijk € 10.499,- en € 10.999,-.
De CF SLX is er in drie uitvoeringen waaronder onze versie die € 6.499,- kost. Daarnaast zijn er nog vijf CF SL uitvoeringen waarbij het instapmodel een mechanische Shimano 105 groepset heeft en € 2.699,- kost.
Meer info via Canyon