De nieuwe Giant Defy is vandaag officieel. De Defy is voor Giant de racefiets voor de lange afstanden. Zeg maar de endurance racer. En wij mochten de afgelopen weken al kilometers maken met deze nieuwe fiets. Dit is alweer de 5e generatie van de Giant Defy. De fiets heeft in de loop van de tijd een grote groep wielrenners blij gemaakt. Als je een racefiets wil waar flink wat comfort in terug te vinden is, is de Giant Defy vaak één van de genoemde opties. Maar de Giant Defy is ook de fiets waar de pro’s Parijs – Roubaix in het verleden mee reden.
Topmodel: Giant Defy Advanced SL 0
De nieuwe Defy is uiteraard beter dan de vorige versie. Maar dat is evident aan het uitbrengen van een nieuwe versie. Giant zegt zelf over de nieuwe Defy: “Less weight, better ride quality, no gimmicks.” Met dat laatste hinten ze naar de technische oplossingen, zoals dempers, die sommige andere merken gebruiken om extra comfort te krijgen. Bij Giant willen ze comfort, maar het moet wel eenvoudig zijn. Technische oplossingen zorgen vaak voor extra gewicht, extra onderhoud en slijtage, volgens Giant. En daar zit natuurlijk wel wat in.
Helemaal eenvoudig is het productieproces van deze Giant Defy ook weer niet. Er worden zo’n 132 stroken carbon gebruikt voor de layup van deze Giant Defy. Die worden zo gelegd dat je de horizontale stijfheid houdt, maar wel genoeg verticale flex krijgt. Door die flex zit je veel comfortabeler op de fiets.
7,2 kg in maat M/L
Dit nieuwe Defy frame is helemaal opnieuw ontworpen en is er in drie verschillende uitvoeringen. Het topmodel is de Defy Advanced SL. Deze versie reden wij en is een stuk lichter geworden dan z’n voorganger. Het frame weegt 195 gram minder met 785 gram. De stijfheid/gewicht ratio is volgens Giant met 28 procent verbeterd. De voorvork is met 350 gram ook lichter geworden en daarmee is de hele racefiets lichter geworden. Onze Giant Defy Advanced SL met Sram Red eTap AXS weegt op onze weegschaal dan ook 7,2 kg in maat M/L.
Op deze fiets zitten de D-Fuse zadelpen (max 7 mm flex) en het D-Fuse stuur met een lichte flair aan de onderkant. D-Fuse is de carbon en design techniek van Giant waarmee ze comfort in de carbon delen kunnen meegeven. Ook de lage en slanke staande achtervork geeft comfort. Ze hebben bij Giant allerlei metingen gedaan en een belangrijk gegeven is dat de frameset in combinatie met de zadelpen 42 procent meer compliance geeft dan het vorige model. En de stijfheid die ervoor zorgt dat je vooruit gaat is met 8,9 procent verbeterd. Alle data in detail kan je zelf nakijken op hun site.
De cockpit is semi-geïntegreerd zoals ze dat noemen. Dat houdt in dat je de kabels aan de onderkant van de stuurpen zijn weggewerkt en wel door het stuur en het frame gaan. Dit ziet er strak uit, is goed voor de aerodynamica en makkelijker tijdens onderhoud.
Als je kijkt naar de verdere afmontage dan zit kan je nagenoeg niets vinden op dit topmodel, waar je nog een upgrade voor zou willen. Neem de Cadex 36 wielen, het carbon zadel, en zelfs de carbon stuurpen. Allemaal dik in orde. De fiets wordt geleverd met een setje 32 mm tubeless banden, ook van Cadex. De banden vallen als 33 mm op deze velgen. Lekker robuust setje waarmee direct duidelijk wordt waarvoor deze fiets is gemaakt (mocht dat nog niet duidelijk zijn). Roubaix achtige routes hoef je dus niet te mijden ;-). De maximale bandbreedte is 38 mm.
Zelf kilometers maken op de Giant Defy Advanced SL
Leuk al die data, maar hoe vertaalt zich dat als je op de fiets zit? Nou, zoals ik in de eerste alinea al duidelijk probeerde te maken, is de Defy al tijden een goeie endurance racefiets optie. Kan deze nieuwe versie die reputatie overnemen? Meer dan!
Dat is niet alleen omdat ik de tijd op deze fiets enorm heb genoten van het comfort. Daarin is hij ook erg goed in balans als je kijkt naar de voorkant en de achterkant. Sommige fietsen geven je voor een hardere beleving dan achter of omgekeerd. Heel knap hebben ze dit bij Giant heel erg goed in balans weten te houden. Een deel van de comfort komt uit de tubeless 32 mm banden, maar zelfs als je de tubeless banden redelijk hard zet, merk je duidelijk de trillingen en hobbels worden gefilterd. Als ik dan weer een rondje op mijn gewone racefiets fiets, merk je hoeveel verschil deze Defy maakt.
Goede mix tussen stijfheid en comfort
Dan ben je misschien benieuwd of het comfort zo overheerst dat het een softe fiets is geworden. Maar dat is zeker niet het geval en dat hebben ze ook goed gedaan. Als ik bijvoorbeeld een flinke hobbel neem merk je dat de zadelpen flext en de klap wordt opgevangen. Maar bij krachtzetten op de pedalen, of zittend klimmen voelt het als een stijf geheel. De keren dat ik tempo maak, wil de Defy ook echt vooruit. En ondanks dat deze fiets een comfortabele geometrie heeft kan je nog best diep zitten, mocht je er een wedstrijdje mee willen rijden. Tot zover allemaal pluspunten en voor mij echt een fijne combinatie van stijfheid en comfort.
Sturen en snelheid
Je moet uiteraard ergens water bij de wijn doen als je zoveel focust op comfort. Want anders zou Giant met deze Defy z’n eigen Giant TCR en Giant Propel uit de markt prijzen. Als je deze fietsen ernaast zet dan merk je dat de Defy iets langzamer instuurt. Dat heeft deels ook met de brede 32 mm banden te maken, die natuurlijk impact hebben op de rijeigenschappen. Zelf geeft Giant aan dat je er prima Grand Fondo’s mee kan rijden. Daar ben ik het zeker mee eens, al zou ik dan kiezen voor een smallere/snellere band. Maar dan lever je weer iets van het comfort in voor extra snelheid.
Het stuur ligt trouwens erg fijn in de hand met een ovalen bovenkant en een vlakke onderkant. Het stuurlint op onze fiets is gewikkeld tot net na de bocht. Zelf zou ik dit lekker doorwikkelen tot aan de stuurpen. Ook weer iets meer comfort. Verder is dit topmodel fiets afgemonteerd met de high-end Sram Red eTap AXS groepset. Dit topmodel heeft ook een bijbehorend prijskaartje. € 11.999,-. En dan krijg je een glinsterende paars/groen kleur die afhankelijk van de lichtinval meer paars lijkt en dan weer meer groen. Erg chic.
Twee andere frameset uitvoeringen
Wil je iets minder uitgeven dan zijn er nog wat andere opties. De Defy Advanced SL is er ook in een SL1 versie. Dan is hij afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en heeft hij Giant SLR 1 carbon wielen. De prijs is dan € 8.999,-. Maar zoals gezegd is er naast de Defy Advanced SL waar ik op heb gefietst ook nog de Defy Advanced Pro en de Defy Advanced frameset. Die twee hebben een iets andere carbon layup en ook zijn de onderdelen iets minder high-end. Het topmodel heeft het meeste comfort maar de beide andere modellen zijn ook flink verbeterd in prestaties als je ze naast de vorige modellen zet, aldus Giant. Ze hebben alledrie dezelfde geometrie. Deze geometrie is ten opzichte van het vorige model iets aangepast. De reach is iets langer en de stack is iets minder hoog. Je zit dus op deze nieuwe fiets iets dieper, al kan je met spacers je houding aanpassen. De Giant Defy is verkrijgbaar vanaf 2.799,-.
Mijn voorspelling is dat we de komende jaren de Giant Defy nog steeds blijven noemen als optie voor een echte comfortabele endurance racer.
Meer info via Giant