Jazeker, deze stond al even op ons lijstje om te testen. Het vlaggenschip van Giant in de vorm van de Giant Propel Advanced SL. De Propel is de Aero racefiets van Giant, zeg maar de fiets waar Michael Matthews en Dylan Groenewegen hun sprintjes op rijden. Met de opvallende Cadex wielen en de bijzondere paintjob valt de fiets goed op maar zonder dat Giant het schreeuwerig doet.

Lichtgewicht, helemaal voor een aero racefiets

Op papier is een aero bike altijd net even zwaarder dan een specifieke klimfiets. Maar deze Propel is een echte lichtgewicht met 6,85 kg op onze weegschaal in maat M. En als je deze Propel vergelijkt met de vorige versie, dan is deze meer aero geworden. Misschien op het oog iets minder dik, maar toch meer aero. Volgens Giant is dit een verschil van 6,21 watt. In de praktijk is dat zo’n 27 seconden winst als je 40 km/h rijdt. Dus Aero en ook nog tegen de UCI gewichtslimiet aan van 6,8 kg. Dat begint al goed.

Zoals je van het vlaggenschip mag verwachten is de afmontage ook helemaal in orde. Shimano Dura Ace Di2 zorgt voor de aandrijving, de versnellingen en de remmen. Ook heeft hij de geïntegreerde powermeter. Daar kan ik alleen maar vrolijk van worden. Maar kijk ook eens naar de wielen. Deze high-end Cadex Ultra 50 wielset valt niet alleen erg op door de hoge velg, maar ook door de platte aero carbon spaken. We schreven eerder al over deze wielset en Giant laat zelf met tests zien dat ze sneller zijn dan de concurrentie.

Op de Propel zit een strakke carbon Contact SLR cockpit en is de zadelpen geïntegreerd. Onder de stuurpen worden er spacers gebruikt waar de kabels doorheen gaan. Hiermee kan je het stuur makkelijk in hoogte aanpassen, zonder dat je remkabels hoeft te demonteren. Dit is ook een stuk makkelijker in onderhoud. Als je goed kijkt kan je aan de onderkant van de stuurpen de kabels zien. Een complete fiets waar je op papier in ieder geval niets te klagen zal hebben. In de praktijk is dat weinig anders, kan ik je alvast verklappen. Al zal hij voor veel liefhebbers niet binnen budget vallen met een adviesprijs van € 12.499,-. Toch is dit bedrag een stuk scherper als je naar de prijs van de topmodellen van de andere grote merken kijkt.

Geïntegreerde zadelpen op maat maken

Voordat ik kan gaan fietsen moet eerst de zadelpen op maat worden gemaakt. Ja, Giant heeft een geïntegreerde zadelpen die onderdeel uitmaakt van het frame. De modellen hieronder hebben een gewone zadelpen, maar voor deze SL moet je eenmaal de hoogte bepalen. Je hebt dan wel iets speling qua zadelhoogte met de verschillende adapters die je erop kan zetten, maar het luistert toch nauw. Op onderstaande foto zie je de adapter, waarbij de marge wordt aangegeven met het pijltje. Wanneer je de zadelhoogte hebt bepaald van je nieuwe fiets moet de geïntegreerde zadelpen op maat worden gezaagd. Eenmaal een stuk eraf gezaagd betekent dat het er niet meer bij kan. Dit zou ik dan ook lekker de fietsenmaker laten doen, want hij heeft hier het goede gereedschap voor.

Een nadeel van dit systeem is dat een bekende met andere zadelhoogte niet even je fiets kan proberen of lenen. Ander nadeel is dat als je je fiets weer wil verkopen je ook iemand met redelijk dezelfde zadelhoogte nodig hebt. Maar dit topmodel van Giant is natuurlijk niet een aanschaf die je snel weer doorverkoopt, lijkt me. Genoeg negatief gepraat, terug naar de fiets want hij is nu klaar om op te fietsen.

“Zo, dat is een dure fiets”

Nou ja, de fiets is bijna klaar want eerst wordt hij op de foto gezet. En dan merk je al meteen dat je aandacht krijgt voor deze Propel. “Zo, dat is een dure fiets”, wordt er door omstanders gemompeld. Want als je ergens foto’s gaat maken, komen er vaak mensen bij staan kijken is mijn ervaring. Hij is niet alleen duur, hij ziet er ook duur uit door zijn voorkomen. Vandaar de reacties. En het blijkt dat men vooral onder de indruk is en dat verschilt niet met mijn eerste reactie. Je hebt bij het topmodel trouwens alleen keus uit deze kleur, wil je toch wat anders dan moet je hem zelf laten spuiten.

Op de fiets dan maar. Eerst maar een paar rondjes “Ronde Hoep”. Dat is een lokaal rondje in de buurt van ons kantoor in Abcoude waar veel wordt gefietst. Het voordeel van een rondje fietsen is dat je de fiets kan testen met de wind uit alle hoeken. Het frame voelt erg stijf aan, en wanneer je aanzet na een bocht wil de fiets vooruit. En dat doet hij snel ook. Daarbij merk je ook duidelijk dat het een lichte fiets is. Opschakelen gaat dan zo snel met de Di2 dat je op snelheid een lekkere ‘klak’ hoort van de ketting die naar het volgende tandje schiet. Ik hou daar van. Het psychische voordeel van deze aero racer merk je ook wanneer je iemand in de verte ziet rijden, dan kan je toch nog een tandje bij schakelen. Diep zitten en trappen om het gat dicht te fietsen. Heerlijk gevoel.

Alleskunner in balans

Maar hoe voelt deze Giant Propel wat betreft de handling? Ik had al een goed beeld van de fiets tijdens het eerste rondje, en de ritten erna is dat beeld alleen maar bevestigd. De fiets voelt heel makkelijk aan. Vaak heeft een topmodel wedstrijdfiets wel ergens een scherp randje, wat ook prima past bij wedstrijd rijden. Maar deze Propel voelt helemaal niet alsof het scherpe randjes heeft. Met je handen van het stuur is de fiets heel solide en gaat makkelijk rechtdoor. Moet ik snel reageren door een bochtige passage, dan gaat dat ook heel makkelijk. Hij stuurt snel maar dat kan je wel heel gecontroleerd doen. Zelf klimmetjes doet hij alsof hij ervoor gemaakt is. Het frame is heel erg in balans wat dat betreft.

Door die balans hoef je dus niet altijd volle bak te koersen. Wanneer je lekker de kilometers weg wil trappen met je handjes boven op het stuur is dat ook prima te doen. Dat komt omdat de achterkant toch wel wat extra comfort geeft. Als je deze achterkant vergelijkt met de vorige Propel zie je al dat de buizen wat slanker zijn. En als je toch nog wat meer comfort zou willen, dan kan je altijd nog kiezen voor 30 mm bandjes die erin passen.

Maar eerlijk is eerlijk, dat je comfortabel rustig kan fietsen wil nog niet zeggen dat je dat wil. Deze fiets is namelijk wel gemaakt om volle bak mee te koersen. Ik durf de uitdaging wel aan dat je op deze fiets het niet volhoud om een hele tocht rustig met de handjes op het stuur te rijden. Je wil gewoon gaan.

Tot in de details

Dan nog kort even over de details. Voor het zadel is gekozen voor de carbon Giant Fleet SLR. Niet het topmodel van Cadex, maar toch is het een fijn zadel waar ik geen op en aanmerkingen op heb. Het zadel geeft iets van demping maar voelt verder lekker direct. Maar een zadel is altijd persoonlijk. Oh, ik zou wel een dingetje anders doen. Dat zijn de vier boutjes aan de voorkant van de stuurpen. Esthetisch zou ik die graag in het zwart zien. En dan nog kort iets over zoiets simpels als het stuurlint, de Stratus Lite 2.0. Echt een aanrader. Heel grippy en het voelt erg fijn aan, zeker als je net als ik regelmatig zonder handschoenen fietst. Verder zijn de bidonhouders ook speciaal voor deze Propel zo aero mogelijk gemaakt. Daar koop je natuurlijk niet de fiets voor, maar het is wel goed om te zien dat de details kloppen.

Specificaties

Frame: Advanced SL-Grade Composite
Voorvork: Advanced SL-Grade Composite
Stuur: Giant Contact SLR Aero
Stuurpen: Giant Contact SLR Aero
Zadelpen: Advanced SL-Grade composite
Zadel: Giant Fleet SLR carbon
Groepset: Shimano Dura-Ace Di2 ST-R9270
Remmen: Shimano Dura-Ace Di2 hydraulisch 160/140
Cassette: Shimano Dura-Ace, 12-speed, 11/30
Crank: Shimano Dura-Ace, 36/52 powermeter
Wielen: CADEX 50 Ultra Disc
Naaf: CADEX R3-C40 Aero Hub 40T steekas
Banden: CADEX Aero 25mm tubeless
Extra: fietscomputerhouder en bidonhouders
Gewicht: 6,85 kg
Adviesprijs: € 12.499,-
Meer info via Giant

Conclusie

Wat heeft Giant met deze nieuwe Propel een fijne racefiets. Het is een echte alleskunner maar zo eentje die alles ook erg goed kan. Hij is snel, maar als je wil kan je er ook rustig mee rijden. Hij is licht dus bij beklimmingen staat hij ook zijn mannetje en hij ziet er ook nog eens dik uit. Als extra is de Propel scherp geprijsd. Niet iedereen heeft zoveel geld over voor een racefiets, maar als je voor rond de € 12.499,- aan het kijken bent dan kan je niet anders dan blij worden van deze Giant Propel. Op papier was ik al onder de indruk, maar na erop gereden te hebben ben ik dat misschien nog wel meer! Wat een fiets!