Niet één maar twéé nieuwtjes van Cadex. Ze hebben een nieuwe 50 mm hoge wielset maar ook nieuwe 25 mm fietsband. Voor beide producten was aerodynamica belangrijk tijdens de ontwikkeling. Cadex staat bekend om de high-end producten en met deze wielset en band is het niet anders.

Cadex 50 Ultra Disc WheelSystem weegt 1349 gram

Een 50 mm hoge velg is redelijk allround, zeker als het gewicht redelijk laag blijft. En 1349 gram voor een wielset is erg goed. Helemaal als je bedenkt dat deze set maar 47 gram meer weegt dan de Cadex 36 wielset. Voordeel van deze set is dat ze heel erg op de aerodynamica hebben gelet, daar waar je dan je winst uit gaat halen.

De wielset is al in de praktijk getest. Simon Yates won er de 14e etappe van de Giro 2022 mee. Specifiek is de wielset goed met hoge snelheden, volgens Cadex. Maar ook tijdens klimmen, dalen, bochten, en vlakke stukken moet de wielset het goed doen. Weer een all-rounder van Cadex. En als bijkomend voordeel, een 50 mm wielset staat vaak erg goed in je racefiets.

Het achterwiel heeft een 40-tands rachet naaf (R2-C40) met keramische lagers. Naast de aero naaf, zowel voor als achter, zitten er aero spaken in deze wielset. Hun eigen Cadex Super Aero Carbon spaken om precies te zijn. De velg is hookless met een binnenbreedte van 22,4 mm en een buitenbreedte van 30 mm. De wielset is alleen voor schijfremmen geschikt en maakt gebruik van steekassen. De prijs van het voorwiel is € 1299,- en het achterwiel € 1699,-.

Testresultaten van Cadex

Cadex heeft verschillende tests uitgevoerd in de windtunnel. Daarvan hebben ze uitvoerig de resultaten beschreven. Alle specifieke details kan je op de website van Cadex lezen. Kort kunnen we er wel wat over zeggen. Ze hebben de Cadex 50 wielset naast een aantal concurrenten gezet. De DT Swiss 50 ARC 1100, de Roval Rapide CLX, de Zipp 454 NSW en de Enve SES 5,6. Ze hebben aerodynamica van deze wielen vergeleken, maar ook de aerodynamica van de wielen met hun eigen banden vergeleken van die met de nieuwe Cadex Aero banden. Ze hebben zelfs de wielen vergeleken wanneer ze in verschillende racefietsen zitten.

Uit de resultaten van Cadex blijkt dat hun wielset het meeste wattage-voordeel oplevert. Bij de ene wielset was het verschil groter dan bij het andere, maar bij bovengenoemde wielset was er elke keer een aero-voordeel. Een conclusie volgens de testresultaten die ze noemen: met Cadex is je fiets sneller en het kost je minder inspanning.

Cadex Aero Tubeless 25 mm band

Bij het ontwikkelen van de Aero Tubeless fietsband hebben ze ook gekeken hoe ze aero-voordeel konden vinden. Dat is naast de grip en rolweerstand, want die moesten sowieso goed zijn. De band heeft na allerlei tests een meer ovalere vorm gekregen. Het middendeel is dikker en de zijwanden zijn dunner geworden. Ook is het profiel zo bewerkt dat er aerodynamisch voordeel te halen is.

Het karkas is van 170 TPI en de band heeft een zogenaamde Race Shield die moet beschermen tegen lekrijden. Het compound is het RR-A dat volgens Cadex 15 procent minder rolweerstand heeft dan het RR-S compound dat op de huidige Cadex racebanden zit. Vanzelfsprekend sluiten de banden heel goed aan op de Cadex 50 hookless wielset maar je kan hem ook op andere wielsets gebruiken. De band is er alleen in 25 mm en weegt 290 gram. De adviesprijs van de band is € 99,95.

Meer info via Cadex