
Helemaal nieuw in het assortiment van Lezyne: een achterlicht met radar functie. En niet zoals je vaker ziet een radar met een ingebouwd achterlichtje. Nee, bij Lezyne pakken ze het anders aan. Ze zijn al goed in het maken van robuuste fietslampjes. Want uit onze ervaring blijkt dat de lampjes elke keer weer erg stevig zijn en tegen een stootje kunnen. Dus hier geen radar waar ze een minimaal lichtje in monteren. Ze gaan uit van hun verlichting en hebben daar een radar voor ontwikkeld.
Radar Drive achterlicht
Het Radar React System bestaat uit een Radar Drive achterlicht en een React Drive koplamp. Eerst over de Radar Drive. Dit achterlicht heeft een lichtopbrengst van maar liefst 300 lumen. Dus we hebben het hier over een echt achterlicht. 300 lumen krijg je trouwens wanneer je de lamp in de dag-knipperstand zet. Er zitten daarnaast nog andere standen op zoals een gewone knipperstand van 50 lumen, een nachtknipperstand van 80 lumen en een constant licht stand. Dat constante licht is er in drie standen namelijk 10 lumen, 30 lumen en 80 lumen.

De accuduur is afhankelijk van welke stand je gebruikt. In de volle constante stand van 80 lumen moet het achterlicht 4 uur meegaan. In de 10 lumen stand moet hij al 16 uur meegaan. Je kan er in ieder geval een flink eind mee fietsen. En dan heb je nog een radar functie in dit achterlicht.
De radar kan achteropkomend verkeer vanaf 150 meter herkennen. Vanaf die afstand geeft hij aan dat er iemand achter je rijdt en eraan komt. Je kan hem op verschillende manieren gebruiken. Je kan hem koppelen aan een app van Lezyne op je telefoon. Daar kan je dan direct allerlei instellingen aanpassen, het licht bedienen en zien hoe dichtbij het achteropkomend verkeer al is. Maar niet iedereen fietst met z’n telefoon op het stuur. Ik durf te stellen dat misschien 95 % van jullie gewoon met een fietscomputer op het stuur rijden in plaats van met je telefoon.

Daar werkt de radar ook mee samen. Via bluetooth of ANT+ kan je je fietscomputer koppelen. Dat gaat overigens erg makkelijk. Eenmaal gekoppeld in mijn Bluetooth menu, zet ik de fietscomputer aan. En direct zie ik aan de linkerkant van mijn Wahoo een lijntje dat aangeeft dat de radar z’n werk aan het doen is. Elke keer erna, wanneer ik mijn fietscomputer aanzet connect hij automatisch met de radar. Erg makkelijk. De Radar Drive weegt op onze weegschaal 115 gram (inclusief de lange strap).

React Drive koplamp
Heb je geen fietscomputer of telefoon, dan kan je de Radar Drive koppelen aan het bijbehorende voorlicht: de React Drive. Een 1200 lumen aluminium koplamp die dus verbindt met de radar. Via de Lezyne app moet je ze eenmaal echt koppelen zodat de radar weet dat hij moet communiceren met het voorlicht. Want als er dan achteropkomend verkeer komt, geeft de achterkant van de koplamp een rood waarschuwend licht. Zo kan je dus ook het systeem gebruiken, met je telefoon in je zak.
De koplamp heeft verder nog 6 standen. Van knipperend tot constant licht met een max dus van 1200 lumen die 2 uur moet meegaan. Zet je de stand op 300 lumen dan moet hij 9:30 uur meegaan. Het lichtje voelt ook erg solide, net als het achterlicht. Het gewicht van dit lampje inclusief strap is op onze weegschaal: 156 gram (inclusief strap). En dat klopt exact met de specificaties.

In de praktijk
Ik heb een aantal weken kunnen rijden met de radar en het bijbehorende voorlicht. De koppeling werkt erg fijn en makkelijk. Waar ik soms nog wel eens loop te prutsen om een apparaat gekoppeld te krijgen, gaat dat bij deze Lezyne Radar Drive echt supersoepel. Een keer koppelen en de verbinding is er. Ik heb hem vooral gebruikt met mijn fietscomputer, want dat vind ik het makkelijkst. Maar daarover zo meer.
Straffe straps
De straps van beide zijn best strak. Maar ik heb allerlei aero zadelpennen en sturen geprobeerd en ze passen allemaal. Al moet je voor je gevoel best wel trekken aan de rubbers. Voordeel is dat ze dan ook echt strak zitten en niet scheef gaan als je hobbels en drempels neemt. De hoek die de achterlamp heeft zorgt voor een redelijk rechte stand bij de meeste zadelpennen. Maar ook is de hoek niet optimaal, de radar ziet de achterligger toch wel, zelfs als de radar iets scheef zit.

Koppelen met elkaar
Ik heb de radar ook gekoppeld aan de React Drive koplamp. De koppeling gaat ook soepel via de app van Lezyne. Die app is trouwens ook makkelijk in de bediening. Wel een aantal opties die je aan of uit kan zetten. En die je dus even moet lezen in die app. Eenmaal alles ingesteld en je hoeft er niet meer aan te zitten.
Als je de set gebruikt is het fijn dat het voorlicht een rood lampje geeft bij achteropkomend verkeer. Je hebt bij deze setting dus ook de Radar Drive nodig. Deze communiceert met het voorlicht. Voordeel hiervan is dat je geen telefoon of fietscomputer nodig hebt op je stuur. De app op je telefoon moet hiervoor wel aanstaan, want zonder telefoon werkt het geheel niet. Naast het lampje maakt het voorlicht en de radar achter ook nog een geluidje wanneer er iemand achterop komt.

Ook zonder telefoon
Wanneer het wel werkt zonder telefoon is wanneer je je fietscomputer koppelt aan de Radar Drive. Dan kan je met alleen je achterlicht en je fietscomputer op pad. Je kan namelijk op deze manier de Radar Drive zonder koplamp gebruiken. Andersom niet.

Het werkt samen met allerlei fietscomputers, maar ik gebruik een Wahoo Element Bolt en dat werkt prima. Je krijgt een signaal als er iemand achterop komt. En een extra signaal wanneer diegene weer voorbij is, of afgeslagen is. De radar is zelfs zo nauwkeurig dat hij ook wandelaars aangeeft als je stilstaat. Auto’s, scooters en fietsen geeft hij allemaal aan met een auto icoontje. Zo weet je altijd dat er iets aankomt, maar niet altijd wat het is. Je ziet het auto icoontje ook langzaam dichterbij komen zodat je weet wanneer de auto of brommer bij je is. Je krijgt dan ook weer een groen seintje als alles vrij is.
Ook waarschuwing voor achteropkomend verkeer
Als je het achterlicht aan hebt, in welke stand dan ook, gaat deze extra hard knipperen als er iemand achterop komt. Als waarschuwing voor de auto. De radar zelf werkt ook als je het achterlicht uitzet. Alleen dan geeft hij geen waarschuwend licht als er iemand achterop komt. Dus naast de melding op je fietscomputer is er een extra waarschuwing aan de bestuurder achter je als je het licht aan hebt staan.
In de praktijk is het toch fijn te weten dat er wat aankomt. We kunnen ons allemaal wel eens herinneren dat we plotseling worden ingehaald door een auto of vrachtwagen die je niet had horen aankomen. Daar schrik je dan toch. Nou, dat is verleden tijd met de radar.

Zowel het voor- als achterlicht kan je helemaal uitzetten. Dan moet je de knop ingedrukt houden, voor je gevoel net even te lang. Even wachten tot het licht snel begint te knipperen. Dan zijn ze echt uit. Als je dat niet doet blijft de lamp en radar in stand-by stand. Wel even handig om te weten.
Nadelen?
Ja natuurlijk zitten er aan deze techniek ook nadelen. Zo geeft hij bijvoorbeeld ook waarschuwingen van auto’s die achterop komen op de grote weg, terwijl je zelf op het fietspad fietst. Dat is dan zeker tijdens de spits vervelend, want je hoort de hele tijd piepjes, terwijl de auto’s niet op dezelfde baan rijden. Hetzelfde geld voor het fietsen in de stad. Dan ben je sowieso allert. In dat geval is de enige optie om de radar echt uit te zetten. Dan moet je even lang de knop ingedrukt houden en niet vergeten hem weer aan te zetten als je een andere weg opgaat.

Mijn voorkeur is om alleen met de radar te rijden, ook overdag. Dan heb ik zelf het licht uit, want dan werkt hij ook. Zo krijg ik de seintjes op m’n fietscomputer. En als het dan slechter weer is of donker wordt, doe ik het achterlicht ook aan. Als je echt veel in het donker fietst kan je ook de React Drive koplamp erbij kopen, maar een gewoon lichtje gaat ook prima als je al een fietscomputer hebt. Want dan krijg je daar je meldingen op. Zonder fietscomputer is een voorlamp die je een seintje geeft wel fijn.
Opladen doe je met USB-C en ze zijn IPX7 wat betreft de waterbestendigheid. De prijs van de Radar Drive is € 169,95. De React Drive koplamp kost € 119,95. Wil je de set dan krijg je iets korting en betaal je daar € 259,95 voor.

Conclusie
Een radar die aangeeft of er verkeer achterop komt moet gewoon makkelijk werken en dat doet deze Radar Drive. Makkelijk te koppelen met je telefoon of fietscomputer. Zelf gebruik ik hem het liefst met fietscomputer maar dan de hele dag door. Het lampje is fijn om erbij te hebben, maar ik vind het vooral fijn dat je zelfs overdag een seintje krijgt. Toch voor de veiligheid.
De set voelt heel solide, de koplamp heeft zelfs een aluminium behuizing. En de seintjes zijn heel duidelijk. Je fietscomputer geeft geluid, geeft visueel beeld en je radar geeft geluid. En dan ook nog knipperend licht voor de achteropkomer. Als dat niet duidelijk is, dan weet ik het ook niet meer. Heb je ook de React Drive voorlamp erbij dan geeft deze ook nog een geluidje en een lichtsignaal. Allemaal in te stellen trouwens. Als je een fijne radar zoekt die ook nog eens tegen een stootje kan, dan toch eens kijken bij Lezyne.
Meer info via Lezyne