Daar fiets ik toch even mooi in de Nederlandse natuur. Zeker, het is de Veluwe vlak bij Arnhem op misschien wel de meest iconische gravelstrook van Nederland met de bekende dode bomen. Maar goed, het gaat niet om mij of hoe mooi Nederland eigenlijk is op veel plekken. Nee, het was de eerste testrit met Specialized op de nieuwe Pathfinder band. Ze hebben afgelopen maand namelijk de nieuwe S-Works Pathfinder gravelband gepresenteerd.
S-Works Pathfinder groepsrit
De band bestond al eventjes want Coen testte de Pathfinder Pro al op het Strade Bianche parcours in 2018. Die band kwam al goed uit de test en nu is er een topmodel boven gezet. En zoals dat bij Specialized gaat, krijgt zoiets de naam S-Works. Afgelopen dinsdag mocht ik de band samen met een groepje journalisten al rijden. In het wiel (en soms eruit) van de Specialized rijdende gravelspecialisten, Lauren ten Dam en Thomas Dekker. Mooi weer, prachtige omgeving, gezellige groep en nieuwe banden.
De breedte van de band is 42 mm. Bij de band hebben ze hetzelfde profiel aangehouden als die van de Pro versie. Wel anders is de compound. Voor deze band hebben ze bovenop het wat hardere maar sneller rollende Gripton T5 geplaatst en aan de zijkanten zit het iets zachtere Gripton T7 dat meer grip heeft. Zo hebben ze geprobeerd extra snelheid in de band te krijgen met genoeg grip in de bochten. Er is minder rubber gebruikt, de band is als het ware dunner geworden, zodat het gewicht omlaag ging. Het gewicht van de banden is 435 gram en daarmee bespaar je zo’n 210 gram vergeleken met de Pro. De Pathfinder hebben Specialized’s eigen BlackBelt beschermingslaag die je beschermt tegen lekrijden.
Soepele wangen
De wangen van de band zijn extra flexibel door het zogenaamde Grid Race. Dat is een lichte polyamide, een soort nylon, die kruislings wordt geweven. Hierdoor moet het toch sterk zijn waardoor je niet zo snel door een steen lek rijdt. Maar misschien wel net zo belangrijk zorgt dit voor flexibiliteit zodat de band soepel is en wel fijn moet rijden.
Als je de banden los in de hand hebt, voel je dat ze lekker soepel zijn. Dus snel op de fiets en maar eens testen. Ik begon de rit met een goed opgepompte band. Later heb ik nog wat lucht afgelaten om de band ook te voelen bij lagere bandenspanning. Wat tijdens de hele rit opviel was het gemak waarop de band rolt. Echt soepel en fijn. Het blijft natuurlijk een gravelband dus je kan het niet vergelijken met een wedstrijdband voor de racefiets.
Even een zijspoor dat Specialized goed is in banden, blijkt uit de Turbo Cotton. Dat is wat mij betreft zo’n fijne en snelle band met zoveel grip. En mijn gevoel bij deze S-Works Pathfinder ging een beetje die kant op. Maar omdat de Turbo Cotton niet zo lekbestendig is als ik zou willen, was ik bang dat dit ook voor deze Pathfinder zou gelden. Maar tijdens de groepsrit heeft er niemand lekgereden. Een goede eerste indruk maar een echte conclusie op langere termijn is dat nog niet.
Grip in de bochten
In de bochten voelt de band erg grippy aan. Toen ik wat lucht uit de banden liet kon ik nog harder door de bocht zonder dat je af en toe wegslipt. Uiteraard ligt dat ook aan het type ondergrond, en tijdens onze rit was het droog. Mijn verwachting is dat je wel wat grip gaat missen tijdens modder ritjes, maar daar is deze band ook niet voor gemaakt. Deze is voor als je snel over de gravelstroken wil gaan.
In het eerste ritje met de band wordt duidelijk dat het een snelle gravelband is met goeie grip op droog gravel. De link in mijn hoofd naar de Turbo Cotton was dus niet zo verkeerd gedacht. De adviesprijs is met € 60,- niet extreem gelukkig.
Meer info via Specialized