
Vandaag lanceert Specialized de vierde generatie van de Diverge. En de verwachtingen zijn hoog, aangezien de vorige generatie de meest succesvolle gravelbike is van het Amerikaanse merk. Specialized nodigde ons uit om de nieuwe Diverge 4 te testen in (zo blijkt) een gravelwalhalla in Slovenië. De Diverge 4 wordt vandaag gelanceerd, maar de kans dat je deze al eerder voorbij hebt zien komen is groot als je het gravelen een beetje volgt. Tijdens Unbound waren er al meerdere renners en rensters die onderweg waren met de opvallend rood/gele uitvoering van de nieuwste generatie van de Diverge.

Vierde generatie is ‘The ultimate getaway vehicle’
De gravelbike is misschien wel het type fiets dat het beste bij Specialized past. In 1974 begon oprichter Mike Sinyard namelijk door zijn VW-busje te verkopen om zijn fietsavontuur door Europa te bekostigen. Meer dan 50 jaar geleden al pakte hij dus de fiets om ermee op avontuur te gaan. En dat is wat vandaag de dag nog steeds gebeurt. De fiets werd en wordt gebruikt als ‘The ultimate getaway vehicle’.

Voor de Diverge 4 zijn de engineers van Specialized om tafel gegaan met verschillende rijders. Van avonturiers en bikepackers, tot doorgewinterde gravel-racers. De feedback van deze rijders en de engineers heeft geresulteerd in het nieuwe Diverge-frame dat voor alle typen gravelrijders geschikt moet zijn. In het gravelen zien we de laatste jaren juist steeds meer verschillende frames, voor alle verschillende vormen van gravelen. Specialized doet met deze vierde generatie dus precies het tegenovergestelde. Eén frame dat voor alle gravelaars geschikt is.

Nieuwe veelzijdige geometrie
Als ik de Diverge 4 voor het eerst zie, moet ik goed kijken wat er precies nieuw is. Het frame lijkt qua vorm veel op zijn voorganger. Wat dat betreft is het wel lekker herkenbaar als Diverge. Met het blote oog is het niet direct zichtbaar, maar na de uitleg van product-manager Miles blijkt dat nagenoeg elke hoek in het frame is gewijzigd. Dit alles om het frame de veelzijdigheid mee te geven om er zowel mee te kunnen bikepacken, als gravelracen.
De wielbasis van de Diverge 4 is langer geworden, zodat de fiets stabieler moet aanvoelen. Deze is 9 mm langer ten opzichte van zijn voorganger. Dit komt onder andere door een slackere balhoofdhoek. De reach van de fiets is langer geworden, waardoor je met een kortere stuurpen kan rijden. Deze keuze heeft Specialized gemaakt, zodat het stuurgedrag direct blijft en niet te lui wordt. Ook zit je als renner meer gecentreerd op de fiets voor een betere gewichtsverdeling.

Specialized heeft het bottom bracket van het frame 5 mm lager gemaakt. Door de bredere (en dus ook dikkere) banden die we tegenwoordig rijden, komt het frame vanzelf wat hoger. Door het bottom bracket en frame te verlagen blijft de stabiliteit behouden. Klinkt logisch en eerlijk gezegd vind ik dit ook wel slim gedaan. De beste ideeën zijn soms het meest simpel, maar je moet er wel op komen.
De chainstay is een halve centimeter langer geworden waardoor er meer ruimte ontstaat voor brede banden. De Diverge 4 heeft in combinatie met 50 mm banden aan beide kanten nog 8 mm clearance. In combinatie met 54 mm (2.2 inch) mountainbikebanden is er aan beide kanten nog 4 mm clearance. Naast de extra clearance voor brede banden geeft dit ook ruimte voor een groter kettingblad. Je kan deze Diverge 4 rijden met een 52-tands voorblad, zonder dat deze tegen het frame komt. In combinatie met de 13-speed SRAM XPLR-groepset heb je dan een enorme range aan versnellingen.

Future Shock 3.0
Het Future Shock-veersysteem is het systeem waarbij er een 20mm demper in het balhoofd is verwerkt. Future Shock werd voor het eerst gebruikt in de Specialized Roubaix. Met de eerste versie van dit Future Shock-systeem wist Sagan in 2018 Parijs-Roubaix te winnen. Sagan was ook in Slovenië aanwezig en om het verschil aan te geven vertelt hij dat hij voorheen twee dagen na Roubaix niet kon tandenpoetsen vanwege pijnlijke handen, polsen en onderarmen.

De Diverge 4 is uitgerust met een Future Shock 3.0. De duurste modellen hebben de 3.3-uitvoering met hydraulische draaiknop om de demper te reguleren. Onderzoekers aan de Universiteit van Keulen hebben onderzocht dat de impact van trilingen op je handen met 43% afneemt. Ook zal dit volgens hen 11 watt besparen, doordat je voorwiel soepeler over oneffen terrein rolt. Bjorn heeft in het artikel over de Roubaix SL8 met Future Shock uitgelegd hoe de Future Shock in elkaar steekt, wat de verschillen zijn en heeft hij het getest op de kasseien.

Specialized kiest ervoor om de remkabels niet volledig intern te laten lopen. Uit navraag blijkt dat dit technisch wel mogelijk is in combinatie met het Future Shock-systeem, maar niet praktisch is voor onderhoud en service. Een bewuste keuze dus.
SWAT 4.0
Storage, Water, Air en Tools. Ofwel: SWAT. Deze afkorting is de term voor een reeks praktische oplossingen en producten van Specialized. Bij de Diverge 4 heeft Specialized de holle ruimte van de onderbuis voorzien van de SWAT Box 4.0. Het idee op zich is niet nieuw, maar deze 4.0 versie biedt meer ruimte en heeft een grotere opening.

De opening is 10% groter ten opzichte van zijn voorganger en de totale ruimte is 5% meer geworden. De ruimte heeft een volume van ongeveer 1,4 liter en dat is ongeveer gelijk aan het volume van een kleine stuurtas. Volgens Specialized komt dit neer op een jasje, twee binnenbanden, plug-tool, bandenlichters, multi-tool, CO2-pomp en nog 6 gels. Deze stop je overigens niet los in het frame, maar in het bijbehorende SWAT-tasje, dat er precies in past.
Specialized Diverge 4 Expert AXS
Zoals ik zei is er meer vernieuwd dan dat je in eerste instantie ziet aan de Diverge. Maar het mooiste van alles is natuurlijk om het ook te ervaren. Als ik me heb omgekleed staat er een Specialized Diverge 4 Expert AXS in de kleur Fjord Metallic/Emerald Metallic voor me klaar. Al helemaal op maat afgesteld en met het nieuwe S-Works Power Evo Mirror zadel.

Een mooie frisse kleur, de Diverge die ik mag rijden. Deze Expert AXS is afgemonteerd met de nieuwe 13-speed SRAM Rival AXS groepset, Roval Terra C-wielen met DT Swiss 370-naven en de Future Shock 3.0. Om de wielen liggen 50mm Specialized Tracer banden.
Op de buienradar staat kans op regen en voor de zekerheid neem ik een regenjasje mee. Deze doe ik in de SWAT Box onder de bidonhouder. Vanaf het hotel in Lipica rijden we vrijwel direct de gravelpaden op en dit is het eerste deel nog mooi fijn gravel, zoals we dat in Nederland ook kennen. Ik merk dat de fiets stabiel aanvoelt en de eerste bochten gaan prima, maar niet vlekkeloos. Ik moet even wennen aan de geometrie en het stuurgedrag, aangezien ik zelf veel kilometers maak op de Crux. Daar waar de Crux een vinnig stuurgedrag heeft om ook mee te kunnen veldrijden, is deze Diverge met een lange reach en langere seatstays rustiger en stabieler in het sturen.
Sloveens gravel is andere koek
Als we wat verder onderweg zijn, wordt het Sloveense gravel een stuk grover. We rijden over een rotsachtige ondergrond, waar we in Nederland al snel de mountainbike voor zouden pakken. De Diverge rolt hier gecontroleerd overheen en het kost me minder moeite dan ik verwacht had. De 50mm banden hebben lekker veel grip op de stenen en de lange wielbasis geeft een gevoel van controle. De fiets rolt vrij makkelijk rechtdoor over de stenen.

Gaandeweg de ochtend leer ik de fiets beter kennen en ben ik gewend aan het stuurgedrag. Inmiddels hebben we de nodige hoogtemeters ook achter de wielen. En waar geklommen wordt, gaat de weg (of het pad) ook weer naar beneden. En dat is genieten! De afdalingen zijn afwisselend qua ondergrond. Van mooie brede gravelpaden, tot technischere stukken met stenen, rotsen en wortels. En daar komt die stabiliteit van de langere wielbasis en de brede banden goed van pas. Daar waar ik in het begin moest wennen aan het stuurgedrag, is dat in de afdaling juist fijn. De fiets reageert voorspelbaar waardoor het afdalen gecontroleerd gaat.

Bij terugkomst worden de fietsen direct gepoetst. Aangezien de zon volop is gaan schijnen is mijn jasje mooi in de SWAT-box blijven zitten. Ik denk hier ook pas later aan, als ik weer terugga naar mijn hotelkamer en check of ik alles bij me heb. Als ik het jasje uit het frame haal, blijkt deze nog helemaal droog. Ondanks dat het frame met een hogedrukreiniger is schoongemaakt, blijft de inhoud van de SWAT-box dus droog.
SRAM Rival AXS 13-speed
Wat ook fijn fietst, is de nieuwe SRAM Rival AXS XPLR-groepset. De nieuwe ergonomie van de shifters ligt lekker in de hand. Maar wat echt fijn is, is dat je met één vinger de rem kan bedienen. Deze zijn goed te doseren en ook een eventuele noodstop is geen probleem met een vinger. Het voordeel van remmen met één vinger is dat je het stuur of de shifters steviger kan vastpakken met de rest van je hand.
De groepset heeft een 13-speed 10-46-cassette en in combinatie met een 40-tands voorblad is dat een heel ruim bereik. Ook op de steilere klimmen over het Sloveense gravel kan je in een fijne cadans blijven rijden. En wanneer Daniel Oss op een vlakkere strook even vol doortrekt, kan je ook zwaar genoeg schakelen om op hoge snelheid mee te komen. En dan merk je ook goed dat het frame lekker stijf is. Als je aanzet gaat hij snel vooruit en je kan lekker stampen op de pedalen. Dat merk je ook bij een sprint, waarbij de fiets snel vooruit wil en door de stabiliteit kan je hem lekker heen en weer gooien als je op de pedalen staat.

Een klein ‘minpuntje’ is het gemis van de extra shifterbuttons aan de binnenkant van de shifter. Die zit er bij Force en Red wel. Nu komt dit wellicht ook, omdat ik deze wel gewend ben van een andere fiets en dat ik ze daarom ‘mis’. Maar dat neemt niet weg dat deze groepset echt een flinke stap vooruit is ten opzichte van zijn voorganger.
En de Future Shock dan?
De cijfers van de Future Shock die Specialized deelt, beloven heel veel extra comfort en minder pijntjes. Na de eerste rit heb ik nergens last van. Oké, wel een beetje vermoeide benen nadat er in de laatste kilometers nog flink is ‘gekoerst’, maar verder niet. Onderweg heb ik af en toe bewust op het balhoofd gelet, en dan zie je wel dat deze beweegt. Maar ik heb niet het idee dat ik met een demper in m’n fiets rijd.

Om het toch beter te kunnen vergelijken wordt de hydraulische Future Shock 3.2 van mijn Diverge gewisseld met de 3.3-uitvoering. De 3.2-uitvoering van de Future Shock staat altijd open, daar waar je de 3.3 versie middels een draaiknop strakker kan zetten. Je kan hem niet volledig locken, maar als je de draaiknop helemaal naar rechts draait staat deze zo strak dat het voelt alsof hij gelocked is.
De tweede dag beginnen we met een stevige klim van de derde categorie. Drie kilometer klimmen aan 9% met daarbij de nodige haarspeldbochten. En dat op gravel! Een hele gave klim, met een hele lange afdaling over stevig gravel. Vanaf het begin van deze rit heb ik de Future Shock op z’n strakst gedraaid. Dat gaat tijdens het klimmen prima, en daar merk je nog niet heel veel verschil. Af en toe bij een kuil voel je deze wat beter, maar op lage snelheid van een steile klim kan je hier ook makkelijk omheen sturen. Tijdens het afdalen is dat niet het geval, en dan merk je al heel snel wat het verschil wanneer de Future Shock uit staat. De trillingen komen ineens behoorlijk hard door en ik voel de klappen op m’n polsen.

Het bijzondere aan dit Future Shock-systeem vind ik dat je 20mm demping hebt, die niet opvalt als een vering en je vooral merkt hoeveel verschil het maakt wanneer je hem uitschakeld. Doordat de demping in het balhoofd zit voel je deze bewegingen niet bewust, in tegenstelling tot een demper in je voorvork. Hierdoor blijft het gevoel van de fiets ook zoals je gewend bent, qua stuurgedrag.
Daar waar de Future Shock aan de voorkant veel comfort geeft, doet de Roval Terra-zadelpen dit aan de achterkant. Deze zadelpen die ook in de Crux wordt gebruikt is zo geconstrueerd dat er flex in het carbon zit. Dit kan tot 18mm ‘meeveren’ en dat zorgt ervoor dat de trillingen wat afgevlakt doorkomen. Bij langere ritten merk je dit goed dat je onderrug en zitvlak het langer kunnen volhouden.

Specificaties
Specialized Diverge Expert AXS met Future Shock 3.2
Groepset: SRAM Rival AXS XPLR 13 speed (40 tands kettingblad en 10-46 cassette)
Kleur: Fjord Metallic/Emerald Metallic
Wielen: Roval Terra C
Banden: Specialized Tracer 50mm
Opgegeven gewicht: 8.9 kg
Prijs: € 6299,-
* De Diverge Expert in de kleur Fjord Metallic/Emerald Metallic zal in Europa worden geleverd met Shimano GRX Di2. Binnenkort zullen we een overzicht publiceren met de beschikbare Europese modellen met specificaties.
Conclusie
It’s in the details! Van een afstand zie je meteen dat dit een Diverge gravelbike is. Maar je moet goed kijken om te zien om welke generatie het gaat. De veranderingen zijn zoals gezegd ‘klein’ maar qua vooruitgang is het verschil een stuk groter. De grotere SWAT-box is erg handig en ook waterdicht. Met het meegeleverde tasje kan je je reservemateriaal en spulletjes mooi opbergen. Daarnaast zit het stevig in het frame en heb je ook geen last van gerammel.
De vernieuwde Future Shock ga je waarderen. Het valt niet bewust op, maar zorgt voor veel comfort. Zeker op ruiger terrein met rotsen en stenen ontziet het je handen en polsen. Voor mij is de 3.2 uitvoering ideaal, want in de praktijk heb ik de 3.3 uitvoering constant ‘open’ gedraaid voor het comfort. Het mooie aan dit systeem is dan ook dat het stuur en rijgedrag er niet door wordt beïnvloed.
De aanpassingen in de geometrie geven de Diverge extra stabiliteit. Erg slim is de aanpassing om het bracket wat te verlagen, zodat je met bredere banden het frame niet te hoog van de grond komt. In combinatie met de langere seatstays, grotere wielbasis en aangepaste balhoofdhoek is de Diverge comfortabel en steady. Dit is ideaal voor lange bikepacking trips, waarbij er veel ruimte op het frame is voor tassen en spatborden.
Maar door de stijfheid van het frame, is hij ook erg fijn om gewoon hard mee te racen. De fiets kan je lekker heen en weer ‘smijten’ in een sprint, of lekker in de bocht hangen. Dit voelt al snel heel vertrouwd en zorgt ervoor dat je de fiets heel makkelijk kan controleren. Het stuurgedrag is strak, maar relaxed zoals dat ook bij gravel hoort. Ideaal voor gravelparcoursen met lange stroken en mooi lopende bochten. Met de Diverge 4 heeft Specialized een gravelbike, waarmee je zowel hard kan racen als een mooie meerdaagse trip kan maken. Twee uitersten van gravelen waarbij je met één fiets uit de voeten kan.
Via Specialized




















