Ze hebben er zin in bij Trek, want het is net twee maanden geleden dat ze de nieuwe Trek Madone hebben gepresenteerd. Helemaal geheim was de nieuwe Domane al niet meer want er werd al mee gewonnen tijdens Parijs-Roubaix afgelopen voorjaar. Daar pakte Elisa Longo Borghini de winst met de nieuwe Trek Domane RSL. Vandaag wordt de vierde generatie Domane officieel gepresenteerd en naast de Trek Domane RSL is er ook de Trek Domane SLR en de Trek Domane SL. En met die laatste SL uitvoering reden wij al een comfortabel blokje om.

Lichtgewicht OCLV 800 carbon voor de SLR

De nieuwe Domane kent drie verschillende frames. Bij de SL en de SLR uitvoering is de endurance geometry gelijk maar zit het verschil in het gebruikte carbon. De SL versie kent het OCLV 500 carbon daar waar de SLR is gemaakt van het meer high-end OCLV 800 carbon. De Domane is naast de nieuwe Trek Émonda en de nieuwe Trek Madone het laatste model racefiets van Trek dat nu ook is gebouwd met het OCLV 800 carbon. Bij dit type carbon hebben ze een verbeterde lay-up waardoor er met minder materiaal een stijf en aerodynamisch vormgegeven frame gemaakt kan worden. Hiermee weten ze ten opzichte van de vorige Domane zo’n 700 gram te besparen op een complete fiets, aldus Trek.

Naast de gewichtsbesparing is er nu ook meer gebruik gemaakt van de aerodynamische Kammtail vorm. Hierbij zijn de buizen aan de voorkant waar de wind op komt rond gevormd, en aan de achterkant is de buis plat. Vooral bij de voorvork, de onderbuis en de zadelpen is dit heel goed te zien. Over de onderbuis gesproken, daar zit aan de onderkant nog een bevestiging voor een derde bidonhouder. Deze nokjes zitten ook op de bovenbuis waar je evt. een toolbox o.i.d. kan monteren en daarmee zou je met deze Domane ook prima een mooi bikepack avontuur kunnen ondernemen met lichte gravelpaden.

IsoSpeed en geometrie

Het IsoSpeed systeem dat de schokken moet absorberen is doorontwikkeld. Deze is niet meer verstelbaar maar wel lichter ten opzichte van zijn voorganger. Dit valt snel op, omdat de klem van de zadelpen daardoor ook is veranderd. Geen ISP systeem meer, maar de meest gangbare plek waar de zitbuis en bovenbuis bij elkaar komen. Het principe van het IsoSpeed systeem is dat de zitbuis met zadelpen en de bovenbuis los van elkaar staan. Dit geeft de zitbuis en zadelpen meer ruimte om te flexen zodat trillingen beter kunnen worden geabsorbeerd. Het voordeel hiervan zal zijn dat je als renner meer comfort hebt en ook minder snel vermoeid raakt. De laatste gewichtsbesparing in het frame zit hem in het weglaten van de IsoSpeed bij het balhoofd.

Het frame van de Domane SL is gemaakt van het iets zwaardere OCLV 500 carbon, maar is verder gelijk aan de SLR uitvoering. Het weglaten van de IsoSpeed bij het balhoofd en de vernieuwde IsoSpeed bij de zadelpen levert ook hier de nodige winst op als je kijkt naar het gewicht. Een volledig afgemonteerde Domane SL weegt ongeveer 300 gram minder volgens Trek. De geometrie van de vierde generatie Domane is hetzelfde als de derde generatie dus met een hoog balhoofd en lange wielbasis voor een comfortabel frame. Het frame heeft ruimte voor banden tot 38 mm en in de onderbuis zit het bekende opbergvak voor reservemateriaal en gereedschap. Het frame heeft nokjes om spatborden te monteren en in dat geval kan je tot 35 mm banden monteren.

Race Shop Limited

Naast de SL en de SLR is er ook een Race Shop Limited uitvoering van de nieuwe Domane. Op deze uitvoering reed Longo Borghini ook in Parijs-Roubaix. Deze heeft dezelfde technieken en ook het OCLV 800 carbon als de SLR, maar is meer race georiënteerd. Dit zie je terug in een andere geometrie met een lager balhoofd voor een diepere houding. Dit RSL frame heeft geen opbergruimte in de onderbuis zodat er nog 100 gram extra gewicht wordt bespaart en ook de nokjes voor spatborden zijn achterwege gelaten. Het RSL frame is verkrijgbaar als frameset en kost € 4999,-. Je kan deze zelf naar wens opbouwen, waarbij je tot maximaal 35 mm banden kan monteren. Dit in tegenstelling tot de SL en SLR frames waarin dus 38 mm banden in passen.

Eerste indruk van de Trek Domane SL6

Zoals ik al aangaf reden wij al de eerste kilometers op de Trek Domane SL6. Dit is de uitvoering die is afgemonteerd met de nieuwe Shimano 105 Di2 12-speed groepset en Bontrager Paradigm Comp 25 wielen met 32 mm banden. Het gewicht op onze weegschaal zegt dat deze fiets 9,03 kg weegt. Hieraan merk je al dat het speerpunt van deze fiets vooral het comfort is. Dat zie je verder ook aan het hoge balhoofd, de brede banden en het IsoSpeed systeem.

Het eerste dat me opvalt is dat ik relatief rechter op de fiets zit. Niet gek met een balhoofd dat 4 cm hoger is dan ik gewend ben, maar even wennen is het wel. Daarbij wel ook de opmerking dat dit een echte endurance racer is en ik zelf op een aerodynamische racefiets zit.

De Domane rolt lekker en bij het aanzetten merk je de stijfheid van het carbon frame. Hij reageert direct als je op de pedalen gaat staan en je kan lekker snel tempo maken. Deze stijfheid merk je ook bij het sturen. Het insturen is voor mij door de meer relaxte houding weer even wennen omdat dit zo vriendelijk gaat zonder maar een hint naar nerveus gedrag. De fiets houdt in de bocht een mooie strakke lijn en dat geeft vertrouwen.

Uiteraard heb ik de fiets direct over wat slechte wegen en klinkerstraten in de buurt gestuurd. En ja, die klinkers voel je nog steeds wel maar het is comfortabeler als met een fiets waar geen IsoSpeed in zit. Ondanks dat de voorkant geen IsoSpeed heeft, voelt de Domane qua comfort erg uitbalanceert. Tuurlijk doen de 32 mm banden ook veel, maar wanneer je direct na het fietsen op de Domane op een ‘gewone’ racer stapt merk je wel degelijk hoeveel trillingen er worden gefilterd. Het fijne van de IsoSpeed is dat het geen effect heeft op de stijfheid en het stuurgedrag van de fiets, maar wel het voordeel van extra comfort biedt. Ben je niet zo van de relaxte houding en zit je graag diep, dan is dus de RSL uitvoering meer iets voor je.

Trek Domane line-up

De gehele Domane line-up is heel uitgebreid. Het begint met de SL5 uitvoering met een mechanische Shimano 105 11-speed groepset. Deze is verkrijgbaar voor € 3499,-. De blauwe Trek Domane SL6 die wij hebben gereden kost € 4999,- Het topmodel is de Domane SLR 9 eTap P1 met SRAM Red eTap AXS groepset en Bontrager Aeolus RSL 37 carbon wielset. Deze heeft een prijskaartje van € 13999,-. De gehele collectie van de Domane kent 11 verschillende uitvoeringen als je kijkt naar de afmontage, waarbij je ook nog kan kiezen uit verschillende kleuren. Daarnaast zijn er nog losse framesets beschikbaar van de SL, SLR en RSL. Al deze uitvoeringen, modellen en prijzen kan je vinden op de website van Trek. Hieronder een kleine greep uit de hele Trek Domane collectie voor 2023.

meer info via Trek

Trek Domane SL5 met mechanische Shimano 105 11-speed kost € 3499,-
Trek Domane SL6 Rival eTap AXS kost € 5299,-
Trek Domane SL7 Shimano Ultegra Di2 12-speed kost €6999,-
Trek Domane SLR6 Rival eTap AXS kost € 7499,-
Trek Domane SLR7 Shimano Ultegra Di2 12-speed kost € 9999,-
Trek Domane SLR9 Red eTap AXS kost € 13999,-