Het was eventjes stil bij Van Nicholas. Het fietsenmerk, dat bekend staat om haar titanium fietsen, heeft vandaag weer iets nieuws. De nieuwe Van Nicholas Zephyr racefiets. Hij ziet er goed uit, helemaal als je van titanium houdt.
Deze nieuwe comfort racer, want zo kan je hem wel benoemen, ziet er lekker bij de tijd uit. Waren de vorige frames nog lekker klassiek, deze heeft meer moderne eigenschappen meegekregen. Zo zijn de seatstays wat lager op de zadelbuis geplaatst. Ook heeft het balhoofd een aerodynamische vorm gekregen. De fiets heeft een aantal chique details zoals de titanium zadelpen met een setback van 15 mm. Maar ook de spacers zijn van titanium. De voorvork is niet van titanium maar van carbon. De fiets is afgemonteerd met een Shimano Ultegra Di2 12-speed groepset en FFWD Tyro II wielset.
Heerlijk design
Ik vind de kleurverhouding tussen titanium en zwart precies goed gekozen. De spacers en de zadelpen zijn nog van titanium en maken samen met het frame een goed contrast met de voorvork, zadel en cockpit. Het geheel ziet er ook nog eens erg strak uit. Enige wat misschien nog mist is een geïntegreerde cockpit waarbij de kabels binnendoor lopen, waardoor hij nog iets strakker zou ogen.
Maar als je bijvoorbeeld de overgang bij het balhoofd en de voorvork bekijkt en ziet hoe mooi dit aansluit. Heel erg stijlvol. Ook een mooi detail is de bovenbuis. Deze begint aan de voorkant rond en wordt naar achteren langzaam vierkant. Als je dan toch geld uitgeeft voor een titanium fiets is het wel zo leuk als er moeite voor gedaan is.
Shimano Ultegra Di2
Bij Van Nicholas kan je de fiets online configureren. De afmontage kan je daarbij dus zelf kiezen. Onze racefiets is wat mij betreft prima afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2. Deze groep die net onder de Dura Ace groepset komt, schakelt snel en doet gewoon wat hij moet doen. Schakelen gaat elektronisch en als je de vorige Ultegra Di2 gewend bent dan is deze nieuwe groep weer nog een tikkeltje sneller en remt het nog iets beter. Wel moet je even wennen aan het ‘wakker worden’ van de groepset. Bij je aller eerste klikje aan de shifterknop wordt de groepset wakker en bij het tweede klikje gaat hij ook schakelen. Kleinigheidje en het zorgt ervoor dat de accu wat langer mee gaat dan zonder de functie. Shimano heeft met de Ultegra Di2 gewoon een erg betrouwbare en fijne groepset.
Het Di2 kabeltje van de voorderailleur gaat onder het bracket langs en aan de onderkant het frame in. Daar zit een afdekplaatje van titanium. Dat is niet per se de mooiste oplossing, maar je wil ook geen grote gaten boren in het titanium frame. Het gaatje dat nu onderaan in je zadelbuis zit, is voor mechanisch schakelen. Daar past het stekkertje dat aan het Di2 draadje zit niet door.
Niet de lichtste van de klas
Een titanium racefiets koop je in de meeste gevallen niet voor het lichte gewicht. Met deze fiets is dat niet anders. Onze weegschaal geeft 9,03 kg aan voor maat 57. Je kan nog iets winst behalen met een upgrade qua groepset en een iets lichtere wielset maar aan de 6,8 kg UCI limiet komen gaat lastig worden. Eerlijk is eerlijk, deze racefiets wordt ook niet als klimfiets gepresenteerd door Van Nicholas. Het is een endurance racer die ik voor het gemak omdoop tot comfort racer. Dat zie je ook terug aan de 32 mm banden die eronder zitten, die voor extra comfort zorgen. Extra, want naast het comfort uit de banden staat titanium ook bekend als comfortabel. Maar hoe rijdt deze nieuwe Zephyr?
Comfort en toch flitsend
Dan wordt het tijd om mijn rondjes te maken op deze nieuwe Zephyr. Al na de eerste meters merk ik dat ik erg verrast ben door deze racefiets. Hij voldoet zeker aan het comfort, maar dat had ik al verwacht. Je rolt lekker over de oneffenheden in het wegdek. Het is altijd een beetje lastig om uit te leggen hoe titanium voelt. De scherpe randjes zijn er een beetje af wanneer je ermee rijdt, maar je moet zeker niet denken dat het richting een sompige fiets gaat. Dat comfort zit vooral in het frame en in de banden. Omdat ik toch even wilde voelen hoeveel comfort nou van de banden komt en hoeveel van het frame heb ik de 32 mm banden erg hard opgepompt. Met een kleine 7 bar in de banden merk je duidelijk aan het comfort dat je niet met een harde carbon racer te doen hebt. Natuurlijk voelt de complete fiets nu wat harder dan met een normalere lagere bandenspanning. Maar dit laat duidelijk zien dat het frame zeker comfort geeft. Het frame heeft zelfs ruimte tot 35 mm banden.
Maar hoe zit het dan met het tweede woordje van comfort racer. Is het wel een racer of is het in de praktijk meer een comfort cruiser. Nou ik kan je vertellen dat je zeker een racer kan verwachten. Want ondanks z’n 9 kg voelt de fiets toch lichter aan wanneer je op de trappers gaat staan. De bracket is erg stijf en oogt subtiel. Tijdens het fietsen valt ook op dat de fiets erg licht stuurt. Niet zenuwachtig maar lekker makkelijk. Dat geeft je een extra racey gevoel.
Tijdens één van de ritjes kreeg ik op een dijkweggetje een wielrenner in het vizier, en daar moet ik dan even naar toe springen. Handen onderin de beugel en staand op de pedalen en dan voel je dat deze Van Nicholas echt goed vooruit gaat.
Ik zit bij deze Zephyr net even te lang. Mijn testfiets is een maat 57 wat precies mijn maat moet zijn. De setback van het zadel zou bij mij niet nodig zijn. Ik had ruimte om het zadel iets naar voren te zetten. Bijzonder is wel dat deze zadelpen relatief kort is, ik moest hem op de maximale hoogte zetten terwijl ik een gemiddelde lengte heb. De verhoudingen zijn een beetje afwijkend van andere merken. Gelukkig kan je in de configurator kiezen voor allerlei onderdelen in verschillende maten waaronder een langere zadelpen. Maar om te weten welke maat het beste voor je is, zou ik even langs een dealer gaan en proefzitten.
Van oud tot jong
Waar ik in eerste instantie toch bij deze Van Nicholas een beetje het gevoel heb dat het een fiets voor de 50 plusser zou zijn (niet oneerbiedig bedoeld), denk ik dat ook de jongere wielrenners er een erg fijne fiets aan hebben. Dat komt wat mij betreft door het flitsende rijgevoel. Het budget is vaak wel een puntje bij de jongere wielrenner en voor deze Van Nicholas moet je toch wel een beetje budget hebben. Voor titanium betaal je altijd wat meer. Voor precies € 7.508,- krijg je exact dezelfde versie als de testfiets die je op de foto’s ziet. Al kan je ook kiezen voor andere afmontages. Ga je voor een mechanische 105 groepset dan kan je al voor € 4.749,- klaar zijn.
Deze fiets heeft een compact crankset wat inhoud dat je 50-34 voorbladen hebt. Misschien denk je dat je liever een semi-compact zou willen. Maar wanneer je niet zo heel hard rijdt dan is zo’n compact verhouding feitelijk erg lekker. Met deze combinatie houdt je de ketting rijdt je het meest met de ketting in een rechte lijn. Dit draait lekkerder dan een schuine kettinglijn en is ook beter tegen slijtage. Maar heb je liever een semi-compact dan kan dat ook. In de configurator heb je trouwens keus uit allerlei moois. En zit er niet tussen wat je wil, dan kan je altijd nog kiezen voor een frame en deze helemaal naar wens opbouwen. Voor een frame betaal je 3.199,-
De wielen waarvoor gekozen is, zijn FFWD Tyro’s met FFWD’s eigen naven. Dit zijn kijkend naar prijs/kwaliteit prima wielen. Door de hoge carbon velg zien ze er ook goed uit. Maar als je wat extra geld hebt dan is een wielupgrade wel een hele mooie. Eigenlijk verdient deze fiets dat ook wel, een iets meer high-end wielset. Maar goed, dan wordt de fiets duurder.
Conclusie
We hebben er even op moeten wachten, maar het wachten was bij deze Van Nicholas Zephyr zeker de moeite waard. Het is een moderne endurance racer geworden die nog de typische titanium eigenschappen in zich heeft, maar ook flitsend kan rijden. Hij stuurt heel makkelijk en ondanks dat je hem in een criterium niet zo snel zou tegenkomen, zou ik hem daar zo voor uit de schuur halen. Wil je altijd als eerste boven zijn bij beklimmingen, dan zijn er veel lichtere racefietsen te vinden. Maar daar koop je deze titanium racefiets niet voor. Wel even de maat passen bij de dealer want een standaard maat valt net even anders dan je misschien bij andere merken gewend bent. Overall hebben ze bij Van Nicholas een erg complete en volwassen Zephyr ontwikkeld waar je blij mee gaat rondrijden.
Meer info via Van Nicholas