Een feestje zijn we altijd voor in. Dus natuurlijk zijn we ingegaan op de uitnodiging van Vittoria voor de opening van hun nieuwe kantoor. In het Twentse Oldenzaal heeft het Italiaanse merk samen met A.Dugast een geheel nieuwe uitvalsbasis. Een showroom, kantoren, spreekkamers en een grote productiehal voor A.Dugast om hun tubes te produceren. Naast de feestelijke opening behoorden wij ook tot het selecte gezelschap dat de nieuwe Vittoria Corsa N.ext band gepresenteerd kreeg en direct al konden proberen tijdens een gezellige middagrit door Twente.

Vittoria Corsa N.ext fietsband

Met de nieuwe Corsa N.ext vult Vittoria een ‘gat’ in hun assortiment. De Corsa N.ext valt net onder de snelste Corsa banden, maar zit een stapje hoger ten opzichte van de Rubino. Op het oog lijkt de band heel erg op de zwarte uitvoering van de Corsa en dat komt vooral door het vergelijkbare profiel.

Met de Corsa N.ext maakt Vittoria een band die volgens de Italianen zelf een lage rolweerstand heeft en een lange levensduur. De Corsa die ze tot nu toe in het assortiment hebben zijn banden met een karkas van katoen en een loopvlak van grafeen. Een snelle en soepele combinatie, maar tegelijkertijd ook wat kwetsbaarder. Voor profs, die met een volgauto rijden is dat geen probleem. De fanatieke amateur zal ook graag een soepele en snelle band willen, maar zal daarnaast ook veel baat hebben bij een band met hoge lekprotectie en duurzaamheid. De Vittoria N.ext is daar Vittoria’s antwoord op.

Nylon, Grafeen en Silica

De Corsa N.ext heeft een karkas van nylon. Aan de zijkant van de band zijn dit twee lagen en onder het loopvlak zitten drie lagen nylon. Dit moet zorgen voor een hoge lekbestendigheid van de band, zeker op de plek waar de drie lagen nylon over elkaar zitten. Aan de zijkant zijn dit er twee waardoor de band daar wat meer souplesse zal hebben. Daarnaast is ook de hiel van de band verstevigd met een nylon beschermlaag. dit moet zorgen voor extra stevigheid bij de montage en de aansluiting van de tubeless band op de velg.

Op het loopvlak van de band maakt Vittoria gebruik van twee verschillende compounds, die naast elkaar worden gebruikt. Dit compound heeft hetzelfde profiel zoals je dat al kent van de Corsa banden, met groeven die over de lengte van de band lopen. Op de ‘schouder’ van de band zit een compound van grafeen en dat zal zorgen voor lage rolweerstand en een hoge mate van lekbestendigheid. Hoe dat in z’n werk gaat lieten we al zien in 2015, kort nadat Vittoria de eerste banden met grafeen heeft gepresenteerd.

De toevoeging van het silica compound zit op het midden gedeelte van het loopvlak. Het gedeelte waarmee je contact maakt met het asfalt als je rechtdoor rijdt. Silica moet er voor zorgen dat je veel grip hebt en het is slijtvast, zodat je veel kilometers kan maken. Deze combinatie heeft volgens Vittoria 9% meer snelheid, 32% meer grip en 21% betere lekbestendigheid in vergelijking met banden waarbij enkel grafeen wordt gebruikt.

QR-Code en slijtage indicator

Nieuw slimmigheidje dat ze op deze Corsa N.ext hebben toegepast is het toevoegen van een QR-code op de band. Deze vind je aan de zijkant van de band, naast het merk en de details die je normaal ook op de band ziet staan. Vittoria heeft de kleinst mogelijke QR-code hiervoor gebruikt, zodat hij nog net door je telefoon kan worden gescand. Als je deze scant krijg je de exacte details van je band te zien. Hier zit een online portal achter waar alle mogelijke samenstellingen en afmetingen van de Corsa N.ext in staan.

De QR-code is gekoppeld aan exact de pagina van je band. Als ik mijn 28 mm band scan, dan kom ik ook op de site over de Corsa N.ext 28 mm band. Ook hebben ze het loopvlak voorzien van een slijtage indicator. Dit is een klein gaatje dat in het loopvlak zit en zolang je deze nog kan zien is je band nog niet versleten. Als het gaatje helemaal is weggesleten dan weet je dat het tijd is om je banden te vervangen.

De mannen van Vittoria hebben de banden op mijn fiets gezet. Ventielen en sealant komt uit eigen stal en dat geldt ook van de Air-Liner van Vittoria. Ik heb in de afgelopen vier weken dat ik er mee heb gereden eventjes 40 ml. extra sealant in de voorband gedaan omdat deze toch nog niet helemaal luchtdicht was.

Eerste indruk

De eerste indruk heb ik al min of meer verklapt, want hij lijkt erg op de zwarte uitvoering van de Corsa en de Corsa Control. Logisch ook, want het loopvlak oogt hetzelfde en met het zwarte nylon karkas is de kleur dat ook. Het is een nieuwe band in de Corsa-reeks. De band rolt erg lekker en op de rechte stroken merk je goed dat ze hun kennis en ervaring van de Corsa Control hebben gebruikt. Je maakt makkelijk snelheid en ze bollen lekker licht.

Het nylon karkas maakt de band iets stugger dan de Corsa’s met het karkas van katoen, maar heel vervelend vind ik dat niet. Dit merk je vooral bij snelle bochten en klinkerstraten, waarbij de trillingen wat meer voelbaar zijn in je handen en polsen. Als het onderweg begint te regenen zit ik met deze band ook wat relaxter op de fiets. Daar waar je met een katoenen karkas bij slecht weer meer risico hebt op een lekke band, is dat in dit geval niet aan de orde.

Ik heb ze vier weken getest en tot nu toe geen lekke band gehad. Maar dit is te kort om een conclusie te hangen aan de lekbestendigheid van deze band. Met een kleine 750 km is er nog geen sprake van slijtage. De slijtage indicator is nog heel goed zichtbaar en aan het profiel te zien lijkt het alsof de band gisteren uit de verpakking is gekomen. Die verpakking is overigens ook duurzaam. Het is van gerecycled karton en al het plastic is verdwenen.

De band is verkrijgbaar als vouwband en als tubeless band. De prijs van de vouwband waar je dan nog een binnenbandje bij nodig hebt, is € 57,45. De tubeless band kost € 67,95. De band is verkrijgbaar vanaf 24 mm breed tot 34 mm breed met tussenstappen van 2 mm. Vittoria houdt daarbij rekening mee met de ideale combinatie van velg en band. Een 24 mm band is ook daadwerkelijk 24 mm breed op een velg die een binnenbreedte heeft van 17 mm. Bij een 34 mm band is deze breedte gemeten op een velg die een binnenbreedte heeft van 21 mm.

Conclusie

De Corsa N.ext is wat mij betreft een mooie aanvulling van de Corsa reeks. Het is een band die perfect is voor de serieuze toerrenner die veel kilometers maakt, maar kan ook zeker gebruikt worden door een wedstrijd renner. Ik heb in korte tijd veel kilometers gemaakt, maar op de band is er nog weinig slijtage te zien. Op papier is de band een stuk minder kwetsbaar en tot op heden heb ik nog niet lek gereden. Je merkt dat het nylon karkas er wel voor zorgt dat de band iets stugger is maar voor een serieuze toerrenner of amateur wedstrijd rijder zal dit niet het verschil maken tussen winst en verlies.

Meer info via Vittoria

Comments are closed.