Als Mathieu van der Poel ermee kan winnen, dan moeten het toch wel goede banden zijn?! Want met de allernieuwste Vittoria Corsa Pro banden die zojuist officieel zijn gelanceerd is er al veel gewonnen. In de week na Parijs Roubaix waren wij op het hoofdkantoor van Vittoria in Brembate (Italië). Daar mochten we voor het eerst de nieuwe Vittoria banden zien, voelen en zelfs testen. En hoe mooi kan het voor een merk zijn als de weekend ervoor het hele podium met jouw nieuwe band rijdt. Alle drie renners op het podium van Parijs Roubaix fietsten met de nieuwe Vittoria Corsa Pro banden.
Vittoria maakt als sinds 1953 fietsbanden en hun marktaandeel wereldwijd is 10%. Bij de presentatie komt naar voren dat meer dan 60% van de World Tour overwinningen met Vittoria banden zijn gereden. En dat terwijl maar 39% van de World Tour teams met Vittoria banden rijdt. Natuurlijk zijn er veel meer factoren die meespelen bij een overwinning, maar een leuk feitje is het zeker.
Nieuwe Vittoria Corsa Pro en Corsa Pro Control
De Vittoria Corsa Pro is de topband van het merk. Ze hebben twee versies, de Corsa Pro en de Corsa Pro Control. De Corsa Speed komt volgend jaar. Kort door de bocht is de Pro de snelste en de Pro Control is iets meer lekbestendig, zeg maar de band die je voor Parijs Roubaix zou gebruiken. Beide banden zijn er als clincher tubeless ready en de Pro is er ook in een tube uitvoering.
320 tpi katoenen karkas
De basis van de nieuwe Vittoria Corsa Pro en Pro Control is een 320 tpi katoenen karkas. Dan zit er onder het loopvlak een beschermingslaag die nog meer lekbestendig is. Tot slotte is er de toplaag die uit Graphene en Silica Compound bestaat. Dat is het loopvlak. Bij deze nieuwe band is de verbinding van het loopvlak met de zijkant naadloos. Het loopvlak is er niet meer opgeplakt zoals nog bij de vorige Corsa gebeurde. Geen lijm dus meer voor deze nieuwe Corsa Pro’s. Deze band wordt gemaakt met behulp van vulkanisatie. Die techniek wordt vaker bij banden toegepast en daarbij wordt in de mal met druk en verwarmen het rubber tot een band gemaakt. Je zou het simpel gezegd ook het bakken van een band kunnen noemen.
Sneller, lekbestendiger en lichter dan de vorige Corsa
Even wat data vergeleken met de vorige Corsa, en dan laten we de tube even buiten beschouwing. Eerst de Corsa Pro. Deze is 12 % sneller geworden, 18% meer lekbestendig en 4% lichter dan de vorige Corsa. Voor de Corsa Pro Control geldt dat hij 2% sneller is geworden, 19 % lekbestendiger en 2% lichter dan de vorige Corsa Control.
Zoals gezegd is de Corsa Pro Control iets meer lekbestendig dan de Corsa Pro. Dat komt door een iets dikker loopvlak. Hierdoor zal hij ook meer kilometers moeten meegaan. Als je kijkt naar de afbeeldingen, dan zie je dat het profiel ook afwijkt van de Corsa Pro. Dit zou meer grip in de bochten moeten geven.
Verschillende maten en gewichten
De nieuwe banden zijn er alleen in 700c grootte. Je hebt wel keuze genoeg qua bandbreedte. De Corsa Pro is er in 24, 26, 28, 30 en 32 mm. De 28 mm uitvoering van de Corsa Pro weegt 295 gram. Zoals verwacht is de Corsa Pro Control voor de wat ruigere wegen en daardoor vervalt de 24 mm en komt er een 34 mm bij. Deze Pro Control is er dan ook in 26, 28, 30, 32 en 34 mm. De 28 mm uitvoering van de Corsa Pro Control weegt 340 gram. Verder is de band ook geschikt voor hookless velgen.
Het topmodel van Vittoria heeft ook een stevig prijskaartje gekregen. De Corsa Pro TLR kost per band € 94,95 en de tube versie kost € 119,-. De Corsa Pro Control heeft hetzelfde prijskaartje als de Pro en kost € 94,95 per band.
Lab tests Corsa Pro vs blauw en geel/oranje
Vittoria heeft zelf de nieuwe Corsa Pro getest naast twee concurrerende banden. Ze wilden niet zeggen welke banden het waren maar door het kleurgebruik in de diagrammen konden we het wel raden. De ene kolom had de kleur geel/oranje en de andere blauw. Daarin kwam naar voren dat de banden van beide concurrenten lichter waren. Een ander in mijn ogen belangrijk punt is de grip in natte omstandigheden. Dit hebben ze door een extern lab laten testen en daaruit kwam naar voren dat de Corsa Pro meer grip had dan beide concurrenten. Meer details kan je lezen op de website van Vittoria.
Rijden met de banden waar de pro’s ook mee rijden
Vittoria geeft aan dat ze snappen dat een fietsband niet het meest sexy onderdeel van de fiets is. Toch gaan ze een campagne draaien voor de band met als thema: “Feel what the PRO’s feel”. Achterliggend is de gedachte dat je ook wil rijden met de schoenen waar de pro’s mee rijden en dezelfde fiets wil als de pro’s, om maar een paar items te noemen. Waarom dan niet ook met de banden. En dan is het thema ook nog een kleine knipoog naar de Corsa Pro’s.
Eerste indruk: de eerste kilometer op droog Italiaans asfalt
Allereerst zien de banden er erg goed uit. De tanwall kleur van de zijkant geeft de band een uitstraling dat een groot “die wil ik wel op mijn racefiets” gevoel geeft. Als je naar het loopvlak kijkt, zie je ook het verschil met de oude Corsa. Je ziet nu duidelijk dat het loopvlak overloopt in de zijwang. Bij de oude zie je, als je goed kijkt, dat het loopvlak erop gelijmd is.
Natuurlijk mochten we met de nieuwe band ook wat kilometers maken. Eerst op het aangelegde parcours van het Vittoria Park met kombochten, klimmetjes en afdalingen. Ook was er een gravelstrook en een kasseienstrook om de banden te kunnen testen. De dag erna hebben we een korte ronde gemaakt buiten het Vittoria terrein met als eindpunt de oude stad Bergamo. Erg mooie klim trouwens. Natuurlijk kun je tijdens twee ritjes niet een compleet beeld van de banden hebben. Maar na twee dagen met een glimlach weer naar huis is een goed begin.
Ik fietste met de Corsa Pro TLR banden in de maat 28 mm met binnenband. Ik denk dat als de band tubeless staat, hij zelfs nog iets fijner moet rijden. Maar tijdens de twee ritten rollen de banden erg fijn en voelen snel aan. In de snelle bochten was er heel veel grip. Omdat het droog weer was heb ik helaas nog geen indruk van de band in natte omstandigheden. Maar tot zover gaf de band erg veel vertrouwen. Bij een switchback afdaling heb ik toch een aantal keren redelijk de grens opgezocht bij het aanremmen. Tot zover bleef de band grip houden.
Van de hele groep heeft trouwens in die twee dagen niemand lek gereden. Want elke band kan uiteraard lek, vraag maar aan Wout van Aert ;-). Natuurlijk zegt het niet lek rijden van onze groep niet alles, maar als er meteen 4 man lek rijden geeft dat een andere indruk. Na twee dagen moest ik helaas weer naar huis. Nu wordt het tijd om echt kilometers te gaan maken op mijn trainingsrondjes zodat er na genoeg kilometers een echte review hier online kan worden geschreven. De echte review moet dus nog komen, maar na deze eerste kilometers in Italië ben ik erg positief over de nieuwe Corsa Pro TLR.
Meer info via Vittoria